Bukefalos 28 år!

köttätande kanin!

DarkInNight

Trådstartare
jag har en köttätande kanin! :rofl:
så fort han har möjlighet så springer han till kattens matskål och äter torrfoder :crazy:
han har förövrigt fri tillgång på hö och kvistar, och får pellets och havre 2 ggr/ dag

varför äter han kattmat?? kan det bli nå tok med magen eller tarmsystemet?
 
Sv: köttätande kanin!

Det gör min ena kanin också, har inte nån aning om varför. Men hon verkar inte må dåligt av det, det jag kan tänka mig skulle kunna bli ett problem är den höga proteinhalten. (Fast samtidigt, hur mycket kött är det i kattmat- egentligen? :crazy:)
 
Sv: köttätande kanin!

jag har en köttätande kanin! :rofl:
så fort han har möjlighet så springer han till kattens matskål och äter torrfoder :crazy:
han har förövrigt fri tillgång på hö och kvistar, och får pellets och havre 2 ggr/ dag

varför äter han kattmat?? kan det bli nå tok med magen eller tarmsystemet?

Nope det är rena avundsjukan......

När jag var liten hade vi en hund som vägrade äta grönsaker. Petade morsan in en krossad ärta i tex leverpastej åt hunden pastejen och ärtan låg kvar i skålen...

När vi skaffade kanin så åt hunden upp tom hela morötter som låg i kaninens skål... -och kaninen satt och åt hundens torrfoder i den andra skålen....

/KT
 
Sv: köttätande kanin!

min tanke har varit att han kanske känner att han har ngn brist i kroppen av något slag, och äter då lite kattmat för att kompensera bristen, att det finns något i kattmaten som han behöver. :confused:
Nu låter jag inte honom äta så mkt av kattmaten, en kanin är ju en kanin, växtätare, så visst om han tar en "kula"... Men, det kan ju inte vara bra i längden att äta för mkt tror jag.
Men hur gör de i det vilda? Kan de äta insekter och sånt?
 
Sv: köttätande kanin!

Nope det är rena avundsjukan......

När jag var liten hade vi en hund som vägrade äta grönsaker. Petade morsan in en krossad ärta i tex leverpastej åt hunden pastejen och ärtan låg kvar i skålen...

När vi skaffade kanin så åt hunden upp tom hela morötter som låg i kaninens skål... -och kaninen satt och åt hundens torrfoder i den andra skålen....

/KT


Nu när du säger det...
Han bossar väldigt mycket med katten, jagar iväg henne osv. Kan det här kött-äteriet vara ett tecken på dominans?? Att han visar katten att han bestämmer här i huset genom att äta hennes mat?
 
Sv: köttätande kanin!

Min kanin åt av hundarnas mat när min nuvarande hund var valp. Särskilt hennes mat tyckte han om.....
Han visade ingen dominans som jag kunde se mot hundarna. Han verkade bara tycka det var gott ;).

Lägger till att han utan problem eller protest åt sin egen mat också (hö, fri tillgång och så grönsaker dagligen).
 
Sv: köttätande kanin!

ja min kanin äter allt. . .
Vanlig kaninmat såsom pellets, havre, morötter och grönsaker av alla de slag (majs är en favorit). Och sen även en massa annnat som kanske inte brukar ingå i kaniners matvanor, Pizzakanter, chipsbitar, popcorn, strips, havregryn, pasta, bröd osv osv. Ja, sen får jag ju inte glömma hans nya tillskott, kattmaten.

Men, det lite mer ovanliga såsom pizzakanter och chips, det är absolut inga mängder vi pratar om, utan en tugga. Som en liten godbit. Han springer/motionerar många timmar varje dag så det är ingen fara med att han skulle bli överviktig.. Och om han skulle lägga på sig så skulle vi självklart sluta med gott-maten.
Ville bara poängtera det innan någon kanin-kost-expert flyger på mig när jag berättar om min kanins kostvanor :P
 
Sv: köttätande kanin!

Min kanin åt av hundarnas mat när min nuvarande hund var valp. Särskilt hennes mat tyckte han om.....
Han visade ingen dominans som jag kunde se mot hundarna. Han verkade bara tycka det var gott ;).

Lägger till att han utan problem eller protest åt sin egen mat också (hö, fri tillgång och så grönsaker dagligen).

Vad var det för mat? också torrkulor?
Ja det kanske är gott med hund/katt mat, det verkar ju så på våra kaniner. :p
 
Sv: köttätande kanin!

Jag tror inte man ska överskatta djurens förmåga att "känna på sig att de har en brist". I naturen äter kaniner foder med mycket låg proteinhalt så jag tycker inte kattmat låter som lämpligt över huvud taget.
 
Sv: köttätande kanin!

haha. Ja han upptäckte vell att det var gott eller nått. Mums kött! Mitt marsvin brukade få gå lös på golvet, och en gång tappa jag en liten bit bacon på golvet, gissa vem som hittade den och började knapra.. Men låt inte kaninen äta kött, även fast den gillar det, har för mig att gräsätares mage inte kan bryta ner kött på samma sätt som en köttätare kan, så det kan bli problemas med magen för kaninen.
Den kanske har brist på järn? Eller protein kanske? Kolla om det finns nått tillskott i djuraffären du kan ge. Testa brocoli ! Det innehåller ju järn. Tror jag..
 
Sv: köttätande kanin!

Dom tycker det är gott! Min kanin äter det mesta, och min hund springer till kaninens pellets om jag lämnar dörren öppen och försöker verkligen äta hela säcken:crazy: Hon är helt galen i kaninmat :rofl:
 
Sv: köttätande kanin!

knäppdjur :love:
Nej jag låter honom inte äta kattmaten, brukar ställa upp den på bänken när han får vara lös.. Ibland glömmer jag av det och då kan han sitta i hallen och knapra så nöjt på vad jag brukar tro är en torrfoderbit.
Broccoli... hrm, inte ofta vi har det hemma, tycker själv det inte är gott . men kan köpa det för djurens skull, ska det vara kokt eller är det bara att ge? :)

Men brukar inte kaninpellets vara ett väl anpassat kaninfoder? Tänkte ifall han har någon brist av något slag :confused: . . .
 
Sv: köttätande kanin!

nej visst förstår jag att det inte är lämpligt, men jag skulle vilja veta varför han äter det överhuvudtaget
 
Sv: köttätande kanin!

Ja du, kaniner gillar ju hårda och knapriga saker, så testa okokt. :d
 
Sv: köttätande kanin!

Broccoli... hrm, inte ofta vi har det hemma, tycker själv det inte är gott . men kan köpa det för djurens skull, ska det vara kokt eller är det bara att ge? :)

Jag ger det alltid okokt, men skölj det noga. Ge inte heller för mycket, det innehåller mycket kalcium.

Vad gäller järn är väl persilja rätt bra också. :)
 
Sv: köttätande kanin!

iresha och vego96

har för första gången i mitt liv köpt broccoli!! :p
(vegetarian som inte äter borccoli, skäms på mig!)

Så nu ska jag gå ner och öppna upp åt ninerna så får de vara med i köket när jag lagar mat, ska passa på och ge dem lite broccoli då!
 
Sv: köttätande kanin!

Båda åt broccoli, men Diffen var inte superförtjust i det. Dolly däremot gillade det som tusan.
Har provat en ny sak, havremjölk, och jäklar vad de gillar det!! Helt tokiga i det!
Kokt mathavre var också mums.. :)

tok-kaniner :)
 
Sv: köttätande kanin!

Min kompis kille har en kanin som blivit uppvuxen med den mat han äter.
Dvs pizza,potatis,fisk,korv osf.
Han får daglig motion o visst är han stor men inte fet.
Han mår jätte bra som vilken kanin som helst..
Jag blev chockad när jag hörde att kaninen åt sådan mat men det verkar som att dom inte är så känsliga som man tror.
Min ena kanin smakar gärna pizza kanter ibland o har också ätit torrfoder från hundarna o katterna , men hat tagit bort det från honom direkt..
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
787
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 489
Senast: Wille
·
Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 601
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp