Kanin som inte trivs

vinkelina

Trådstartare
För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort

tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där buren står men är helt frigående (vi har en barngrind i dörröppningen som han kan skutta under) så han har bra möjlighet att komma undan. Mesta delen av dagen är han antingen på rummet eller under soffan. Vill inte bli klappad/gosa eller lyft. Försökt lägga energin på att få honom mera tam

är en dvärgvädur, ett år gammal och kastrerad för ett par månaders sedan. Gör utfall om man kommer nära. Biter i händer och fötter så det t.o.m. blöder. Inga bekymmer med hälsan. Har fri tillgång på äppelkvistar och hö (samt böcker, möbler och väggarna 🤫)

troligen är det ”stöket” i familjen som stör honom. Vi har tre barn 5, 3 och 1 år gamla. De låter honom vara i fred och klappar inte ens på honom men de springer ju runt och har oljud vilket han inte tycks gilla.

så. Vilka är alternativen. Funderar om han skulle bli gladare av en kompis (vad skaffar man då?) eller borde man för hans skulle leta reda på ett nytt, lugnare hem
 
Kaniner bör hållas i par eller grupp, så det kan vara en anledning till att den vantrivs. Dock kan det vara svårt att sätta ihop vuxna kaniner, men man kan ha avdelat så de åtminstone ser ett annat djur av samma art.
 
Varför bor han inne i huset? Kan han få en bur/inhägnad i trädgården? (om ni har en sådan) Där lär det väl vara lugnare för honom? Kaniner brukar gilla att gräva och äta gräs.... Och ja, en kompis vore nog inte fel.
 
Varför bor han inne i huset? Kan han få en bur/inhägnad i trädgården? (om ni har en sådan) Där lär det väl vara lugnare för honom? Kaniner brukar gilla att gräva och äta gräs.... Och ja, en kompis vore nog inte fel.
För att vi anser att kaniner skall vara inne 🤷‍♀️ De kaniner jag haft ute som barn blev aldrig några sällskapskaniner
 
Kaniner bör hållas i par eller grupp, så det kan vara en anledning till att den vantrivs. Dock kan det vara svårt att sätta ihop vuxna kaniner, men man kan ha avdelat så de åtminstone ser ett annat djur av samma art.

vilket tror du skulle vara bättre då om man skaffar en till. Hane/hona? Funkar okastrerat med en kastrerad?
 
För att vi anser att kaniner skall vara inne 🤷‍♀️ De kaniner jag haft ute som barn blev aldrig några sällskapskaniner

Jaha okej... inte helt enligt biologin/evolutionen, men okej. Då skulle jag säga omplacera, tror som du säger att det blir för stökigt inne ihop med barnen.

Min utekanin var iofs mkt trevlig och sällskaplig, upplever snarare att de söker kontakt om de ser folk lite mer sällan. Tricktränade den och gick promenader t.ex.
 
vilket tror du skulle vara bättre då om man skaffar en till. Hane/hona? Funkar okastrerat med en kastrerad?
Hane + hane fungerar sällan och det är stor skaderisk, oavsett kastrerad eller ej. Skulle inte rekommendera det om man inte har väldigt stor erfarenhet av kaniner.

Så hona är det som gäller, helst kastrerad. Kastrering av honor minskar risk för livmodercancer (upp till 80 % risk för det), generellt sett hjälper det också med rumsrenhet och jämnare humör (mindre revirbenägenhet och hormonstress). Tips är att adoptera en kanin från en omplaceringsverksamhet som redan är kastrerad, då vet du vad du får.

Angående hans beteende så är det såklart svårt att råda exakt utan att ha sett honom. Men mitt tips är att låta honom ta initiativet att komma fram, inte ni. Rör inte om ni inte måste. Locka honom med goda saker. Varje gång ni kommer nära, ge något gott. Blir han aggressiv innan ni hunnit ge det, kasta en liten hög med något gott redan när ni kommer. Viktigt att han har en positiv upplevelse när ni umgås. Hellre korta, positiva stunder än att han hinner bli aggressiv. Också bra om man kan sitta stilla längre stunder (eller göra stillsamma aktiviteter nära honom) så han kan komma fram och nosa och undersöka på eget initiativ.
 
Om du skaffar en till så satsa på hona, helst kastrerad men okastrerad kan också gå. Läs på lite om ihopsättning, kaniner är/kan ha rätt mycket integritet och lätt bli osams vid ihopsättning. Med bra förutsättningar går de flesta ihopsättningar jättebra 👍 Finns mycket bra info att nå bara via nätet.

MEN, om det nu är en stökig miljö han ogillar så tänk på att nästa kanin kanske också ogillar miljön och då står du där med två olyckliga ninisar. Det behöver inte vara så men kan vara bra att ha en plan B utifall att.

Vill också slå ett slag för utomhuskanin, det ger möjlighet till mer naturliga beteenden i många fall och ger kaninerna en mer naturlig ljusrytm. Kaniner är inte avlade för samarbete med människan så en osällskaplig kanin mår inte nödvändigtvis dåligt av bristen på mänskligt sällskap om andra behov är uppfyllda. Jag har en kanin som inte gillar att bli klappad eller upplyft, hon flyttas mellan hagar via en transportbur och klappas inte om hon inte visar att hon vill. Hon mår utmärkt! Kommer framspringande till en när man närmar sig, sätter man sig i hagen klättrar hon gärna på en och letar igenom ens fickor. Försöker du sätta henne i ditt knä med tvång så drar hon och gör något annat. Hon har inget stort behov av kel eller gos men mår utmärkt tack vare stimulerande leksaker (hjärngympa), varierad diet och möjlighet till grävbeteenden m.m. Har funderat på klickerträning men inte blivit av, tror hon hade gillat det.
Jag tycker det är värt en chans eftersom kaninen inte verkar trivas inomhus i ditt fall, hjälper det inte så går det ju att flytta in igen (med noggrann koll på temp såklart) eller omplacera efter att man testat :)
 
För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort

tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där buren står men är helt frigående (vi har en barngrind i dörröppningen som han kan skutta under) så han har bra möjlighet att komma undan. Mesta delen av dagen är han antingen på rummet eller under soffan. Vill inte bli klappad/gosa eller lyft. Försökt lägga energin på att få honom mera tam

är en dvärgvädur, ett år gammal och kastrerad för ett par månaders sedan. Gör utfall om man kommer nära. Biter i händer och fötter så det t.o.m. blöder. Inga bekymmer med hälsan. Har fri tillgång på äppelkvistar och hö (samt böcker, möbler och väggarna 🤫)

troligen är det ”stöket” i familjen som stör honom. Vi har tre barn 5, 3 och 1 år gamla. De låter honom vara i fred och klappar inte ens på honom men de springer ju runt och har oljud vilket han inte tycks gilla.

så. Vilka är alternativen. Funderar om han skulle bli gladare av en kompis (vad skaffar man då?) eller borde man för hans skulle leta reda på ett nytt, lugnare hem

Jag tycker ni bör leta reda på ett lugnare hem alt flytta honom utomhus och låta han få kaninvänner

Tror dock utifrån vad ni skriver om utfall och blodvite mot er att det kan vara svårt att få honom att acceptera en kaninvän i samma inhägnad så räkna med två inhägnader bredvid varandra och skaffa isåfall 2 potentiella kompisar som kan bo bredvid honom.

Ang kön så kan alla kombinationer förutom någon som involverar en okastrerad hane fungera. Störst sannolikhet att det ska fungera är två kastrerade djur (oavsett kön).

Jag har dock alla våra honor gåendes i grupp när de inte har ungar och har aldrig problem vid ihopsättning, men väljer aktivt bort djur med ’humör’. Just nu har vi 13 honor av varierande ålder med varandra i en stor box.
(Vuxna hanar bor själv med dubbla galler mellan, har inga kastrerade djur)
 

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 051
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp