Jag håller med andra om att man behöver undvika akryl och liknande. Generellt är oblandade material bäst, men vissa (naturmaterial) kan fungera att blanda. Jag älskar kashmir, men enligt min erfarenhet så hjälper det inte hur dyrt man köper (flera tusen ....) de noppar ändå. Jag har kniv (som följt med när jag köpt dyrt) men blir ändå inte så snygga att man kan ha dem istället för kavaj t ex.

Vad är det för typ av koftor du vill ha? Glesstickade "mysiga" eller mer "strikta", tätstickade? Tjocka/varma eller tunna? Som övriga sagt så tycker jag att ren ull (moderna kvaliteter är mjukare och sticks mindre än förr) är bra. Men även silke (finns i olika tjocklek/av olika typ) och lin eller blandningar mellan dem är bra. Bomull som är lite tjockare är tungt samt håller form och färg dåligt efter ett antal tvättar enligt min erfarenhet.
Ett av mina favoritmärken är Edursdotter. Har fått övertala mig att det finns en övre gräns för hur många man kan ha ;-). Det har koftor i relativt tunn yllejersey och tjocka "tovade" som man även kan använda som jacka.
Gillar även K&Us (kandus) som har koftor i ull, lin och i sidenblandning. Tyvärr har de för tillfället inte min favoritmodell. Jumperfabriken har jättefina koftor och enligt min erfarenhet är kvaliteten bra, har dock bara en klänning tror jag .... När det gäller tunna koftor och tjockare koftor i silke köper jag dem på Sidenselma.
Min ullkofta från Odd Molly har hållit sig ganska fin, men deras är så lika i stil så det är svårt att ha flera. Har en i bomull också men den håller inte formen lika bra, trots att den är ganska tunn och bara tvättad några enstaka gånger. Det märks att ull, som väger mindre, håller formen bättre och sitter snyggare än bomull.
/mamman som har en tvåmeters hylla med bara koftor ... (plus några i lådor)
 
Jag är ingen stor koft-tröj-användare. Föredrar oversize kavajer. Men så tolkade en tjej på Konstfack mig ”om jag hade varit en stickad tröja”. Och det blev ju heeeeelt underbart! :D

D1BFB186-D224-4A17-AFA1-E8245188BA22.jpeg


Så nu har jag en hel del koftor och tröjor faktiskt! Men av det mer alternativa slaget!

Köper inte från kedjor men om man inte vill lägga pengar på att ngn stickar åt en så rekommenderar jag vintage! Hittat många fina koftor i bra material secondhand
 
Vad är det för typ av koftor du vill ha? Glesstickade "mysiga" eller mer "strikta", tätstickade? Tjocka/varma eller tunna?

Alla sorter :love: Jag mitt i ett projekt där jag rensat ut kanske 80% av min garderob (tacksam för att stadsmissionen ligger nära) och håller på att bygga någon form av kapselgarderob, är tanken. Jag gillar verkligen svart, vitt, beige och grått och jag måste sluta tro att annat är för mig. Möjligtvis lite blått på sommaren är trevligt men det är väl där jag drar gränsen :D Så nu tänkte jag att jag ska köpa in högkvalitativa saker som jag vet att jag gillar att bära, och koftor är en sådan sak, så långt svar på en kort fråga - alla former av koftor.

Tack för bra tips!
 
Ull och Filippa K tex?

(nu var det länge sedan jag köpte en ny kofta av dem iofs, för de gamla håller :), )

Kan säga att Soft Goat Kashmir inte håller lika bra, håller formen men får hål.

Jag älskar Filippa K. För över 10 år sedan köpte mamma en svart kappa till mig, dubbelknäppt med fina knappar i guld/svart. Den kostade då 8000:- och jag minns hur jag tyckte att det var oceaner av oceaner av pengar. Jag studerade då och levde på knäckebröd och spagetti, och hade typ ångest i flera veckor över hennes present. Den har fått nytt foder 3 ggr under åren och ser ut att vara i nyskick fortfarande, helt sjukt. Har även en kofta från dem som tyvärr har blivit för liten, inte pga att den krympt utav att jag växt. Den har också 10 år på nacken och fortfarande i samma skick.
 
Jag har merinoullskoftor från COS som jag har haft i typ 3-4 år, använder nästan jämt och ständigt, tvättat kanske två gånger (vädrar mellan och de håller sig superfräscha) och de ser ut att komma rätt från fabriken fortfarande. Jag är i total chock över kvaliten, inte en noppa och fortfarande perfekt passform och glans i trådarna.
De kostade kanske 1200 styck nya men värda varenda öre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp