Kolik-Betfor

Jag har en kolikkänslig häst och de SKA gå så mycket som behövs och så mycket de orkar. Det har varenda veterinär jag träffat sagt! Säkert 20 olika upp genom åren, klinik, distrikt och privat. De blir inte sjukare av det och för en häst i någorlunda form är det föga ansträngande att skritta runt på plant underlag. Min visar dessutom med extrem tydlighet att han vill gå. Det går knappt att få honom att stå still förrän han är bättre. Ofta är koliken bra efter en timmes promenad. Är den inte det blir det 20 minuter akupunktur och därefter mer promenad i väntan på veterinär.

Vid gaskolik som hänger igen med lättare symptom över flera dagar har jag tom fått order om att jogga hästen 2 ggr per dag för att det ska släppa ordentligt.

Du får väga uttorkning mot ev reaktion på betfiber. De tål oftast betfiber bra, men du behöver inte mycket per hink för att få dem att dricka. Ge några dl per hink och ge minst 3 ggr per dag. Använd varmt eller ljummet vatten. En stor häst behöver minst 40 liter, ännu mer om den redan är uttorkad. Lyckas du inte få i den vatten måste veterinär komma ut och ge vätska intravenöst.

Kom ihåg att hästar ej ska dricka isvatten! Dels dricker de mindre, dels är isvatten i sig en kolikorsak pga att det förstör tarmfloran.


Problemet med min häst är att han vill springa, ju ondare desto fortare. Och det funkar inte för han tar ut sig så himla mycket, han visar inte gärna att han har ont så när han väl visar det vet jag att han är kraftigt smärtpåverkad. Därför får han istället smärtlindring och gå korta promenader alt lastas och åka en sväng.
 
Min senior levde på betfiber mix från granngården när hon fick kolik. 1dl går att spä med runt 15dl vatten och ändå vara "matig". Hon skulle vila mellan varven, ligga på bröstet var ok men inte sidan. Promenad 15min/timme i snitt.

Rörelse måste man se från fall till fall.

Vi hade en som fick förstoppningskolik efter att personalen glömt ge hästarna vatten i hagen. De var ute runt 14h med grovfoder (halm) :crazy:

Han var dålig i nästan fyra dygn och hade vi jagat runt honom i fyra dygn hade han dött av utmattning istället.
 
Jag har en kolikkänslig häst och de SKA gå så mycket som behövs och så mycket de orkar. Det har varenda veterinär jag träffat sagt! Säkert 20 olika upp genom åren, klinik, distrikt och privat. De blir inte sjukare av det och för en häst i någorlunda form är det föga ansträngande att skritta runt på plant underlag.

Jobbar på ett av de större djursjukhusen i Sverige för häst.. Hästen skall INTE promeneras i all oändlighet, korta pass är det som gäller. Rätt ofta ringer det in folk som har promenerat sina hästar hela natten i hopp om att det kan gå sina hästar friska, när de väl kommer in så stupar de genom dörren pga utmattning och smärta. Och jo, det är ansträngande för en häst som är dålig att gå timme ut och timme in. Med andra ord, ja hästen skall promeneras MEN inte tröttas ut, 10 minuter en gång i timmen är fullt tillräckligt. Man bör ha i åtanke att rekommendationerna ang kolik har ändrats en hel del. Tex håller många fast vid "hästen får inte rulla eller ligga ner" än idag, trots att man idag har gått helt ifrån den rekommendationen.
 
Tack snälla ni för alla bra svar!
Suger åt mig av precis ALLT! Gav honom betfor igår med mycket vatten, varmt vatten!
Han blev stormförtjust!! Vi gick ut och gick igen, jag blötla höet också.
Lämnade honom i boxen.
Kom tillbaka efter en timme hade han både bajsat rejält, lösare bajs än tidigare och det syntes väl att oljan följde med ut.
Så nu känns det som att hela systemet är igång igen! *superduper lyckliga jag!*
Han är sig själv igen :)
Tänk att en massa bajs kan göra en så lycklig! ;) :D

Ska köpa rapsolja också som var ett tips och fom ikväll får han betfor med massor med ljummet vatten och rapsolja.
Fast hur ska rapsolja smörja? Det tas ju upp som vanligt i tarmen. Paraffinolja går rakt igenom så jag kan inte se att de kan bytas mot varann.
 
Hej!
Min häst fick kolik igår.
Jag kom till hagen för vi skulle ut på en tur, trodde jag. Såg på hela hästen att något var riktigt fel. Han stod med huvudet nere i marken, ansiktsuttrycket lyste smärta. Han krafsade med hovarna och sparkade upp mot magen. Han föll gång på gång ner på knä men reste sig upp.
Har aldrig haft en häst med kolik, men lite har man snappat upp :P

Tog på honom grimma och började gå, ringde även veterinär som tillslut kom ut till oss efter ca 1 timme. Då hade han hunnit bajsat 3 gånger på våran låååånga promenad men ville fortfarande lägga sig ner.

Hon gav honom rejält med smärtstillande, b-vitamin, gjorde undersökning rektalt. Då han är en stor kille så nådde hon bara fram till bäckenet men det fanns inget där.
Vi sondade honom 6 liter vatten med paraffinolja. Han fick ut på fler promenader resten av dagen. 15 min i timmen. Han fick komma in i boxen och han somnade tvärt. ståendes.

Jag bar in hinkar med vatten för att han skulle dricka, spillde även i en massa saft (veterinärens råd)
men han ville inte dricka.
Fick tips om betfor och tänker såklart ge det en chans.
Idag mår han mycket bättre, beter sig precis somvanligt. Har fått små tussar med hö då och då.
Men iaf.......om jag köper betfor. Hur mycket kan jag ge per dag då han aldrig fått det förut?
Vill inte att han ska få ont i magen av det också?

Mvh Catarina
 
Hej!
Min häst fick kolik igår.
Jag kom till hagen för vi skulle ut på en tur, trodde jag. Såg på hela hästen att något var riktigt fel. Han stod med huvudet nere i marken, ansiktsuttrycket lyste smärta. Han krafsade med hovarna och sparkade upp mot magen. Han föll gång på gång ner på knä men reste sig upp.
Har aldrig haft en häst med kolik, men lite har man snappat upp :P

Tog på honom grimma och började gå, ringde även veterinär som tillslut kom ut till oss efter ca 1 timme. Då hade han hunnit bajsat 3 gånger på våran låååånga promenad men ville fortfarande lägga sig ner.

Hon gav honom rejält med smärtstillande, b-vitamin, gjorde undersökning rektalt. Då han är en stor kille så nådde hon bara fram till bäckenet men det fanns inget där.
Vi sondade honom 6 liter vatten med paraffinolja. Han fick ut på fler promenader resten av dagen. 15 min i timmen. Han fick komma in i boxen och han somnade tvärt. ståendes.

Jag bar in hinkar med vatten för att han skulle dricka, spillde även i en massa saft (veterinärens råd)
men han ville inte dricka.
Fick tips om betfor och tänker såklart ge det en chans.
Idag mår han mycket bättre, beter sig precis somvanligt. Har fått små tussar med hö då och då.
Men iaf.......om jag köper betfor. Hur mycket kan jag ge per dag då han aldrig fått det förut?
Vill inte att han ska få ont i magen av det också?

Mvh Catarina
 
jag har ca tio småpack äpplejuice i sadelkammaren ja blandar ut, jättebra tips av min vet. slurp blev det här
 
Ljummet vatten, betforvatten och morötter är ett par tips.

Rapsolja är bra om du vill ha upp energin i foderstaten, men kan inte ersätta paraffinolja i koliksyfte. Rapsolja hjälper INGENTING vad gäller kolik, det smälts i magen medan parafinfoljan går rakt igenom och smörjer på vägen.

Linfrö är bra, koka gröt på linfrö och ge i vanliga fodret som en kur i en vecka. Salt i maten om inte saltstenen är attraktiv.
 
Tex håller många fast vid "hästen får inte rulla eller ligga ner" än idag, trots att man idag har gått helt ifrån den rekommendationen.

Längesen jag hade hand om kolikhäst nu så det här har jag missat. Det senaste jag hörde var att ligga på mage var ok, men inte på sidan eller rulla. Jag är alltså dåligt uppdaterad? Bra att veta :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
845
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp