I

Indian

Varning... Lite väl långt ;)
Har en tre årig halblodsvalack som har haft kolik tre gånger på två veckor nu... Har under dessa 13 åren jag har haft häst aldrig haft kolik på någon av mina tre hästar som jag ahft under dessa åren, men nu!!!!
Min tre åring har jag haft sedan han var 1,5 år, och han har varit tålig hela tiden aldrig visat några tendenser tidigare... Men för två veckor sedan nästan exakt så kom jag upp till stallet på kvällen och skulle kolla till han en sista gång innan jag släckte för natten, han betedde sig då väldigt oroligt och var allmänt apatisk och hängigi ögonen, hade med mig ett äpple som han skulle få när jag kom upp men det ville han inte veta av en gång, sen såg jag att han hade rört runt i hela boxen och han var full av spån... misstänkte då direkt att han kanske har haft en lite släng av kolik och detta förstod jag när hästen bara började springa runt i boxen och sen slänger sig ner på boxgolvet coh börjar sparka sen lägger han sig helt på sidan och det ser ut som han skulle dö vilken sekund som helst. Jag fick efter många om och men upp hästen och bad en annan tjej hålla kollen på honom medan jag ringde veterinären som kom efter en liten stund, han fick då kramplösande eller vad det nu hette och sen kollade han bakvägen och framvägen så det inte var något som var stopp.. Han misstänkte gaskolik... Han sa att jag skulle kolla till honom varje timma efter att det hade släppt och klockan halv sex på morgonen så var det dags för ett nytt anfall... det var bara ut och gå och gå och gå, denna gången behövde jag ej ta upp veterinären utan det släppte av sig själv.
Han skulle nu inte få något kraftfoder utan bara hö tussar flera gånger om dagen till att börja med och sen vanlig ranson och detta gick bra och efter några dagar började jag så smått med kraftfoder igen och ahr med tiden ökat den lite mer allteftersom. Kan tillägga att han har en del hull efter sommaren så så mkt kraftfoder får han inte utan dagsransonen ser ut så här:
5 dl betfor oblött (sedan uppblött)
5 dl Hippo basic pellets (även det uppblött)
5 dl Krossad havre och korn blandat.
Köper korn och havre där jag har hästen uppstallad och dom blandra hälften hälften av vad jag skall ha innan dom krossar det.
Detta tycker jag inte är mkt för en häst på ca 170 cm???
Han får även i stort sett fri tillgång på hö.
I förrgår var det dags igen misstänkte det redan när jag släppte ut honom på morgonen att det var något som inte stämde men han åt knappt en dl med havre/korn (bara för att den andra unghästen får på morgonen så ger jag han bara en ynkans dl så han också får något gott) när han hade ätit upp det tog jag ut honom i hagen och dom har fortfarande gräs i hagen att äta på men det första han gjorde var att börja sparka i marken, tänkte att han kanske skall rulla sig eller något, gick in och hämtade den andra hästen och när dom väl var ute bägge två gick dom uppför en liten bergsknalle och där upp finns det bete också men man ser allat från öppningen, där lägger han sig och jag misstänkte då att nu är det bara att börja promenera, då var klockan halv tio (hade då stått en bra stund och kollat honom) fick gå in i hagen och dra upp honom sen ut och gå och vid ett tillfälle efter jag pratat med veterinären så tog jag in honom i stallet och det första han gjorde när han kom in var och lägga sig ner och även ute drog han sig mot gräset och la sig ner så fort vi stannade... när klockan var 13,00 kunde jag åka därifrån då var han bättre sen var det koll varje timma. Har nu varken vågat ge honom havre/korn eller något annat, misstänker att magen inte tål detta. Har någon nån häst som inte tål havre eller korn???
Eller har någon något tips på vad man kan göra för att stackarn skall slippa ha så ont i magen????
 
Jag har hört att korn kan irritera en redan krånglig mage. De flesta hästar klarar ju av korn, men om de redan är lite sura så späder kornet på det. Personligen skulle jag ta det lite försiktigt med kornet. Jag har också hört att vissa hästar kan ha svårt att smälta det bindmedel som man har i pelletrerat foder. Det sätter sig som klibb i tarmen, och gör det svårare för hästen att smälta den andra föden korrekt. Havre vet jag ingenting om (i denna situationen).
Är det ingenting som har ändrats dessa tre veckor? Låter ju konstigt att det bara skulle komma utan anledning :confused: Det behöver ju inte vara förändringar i maten, kan vara förändring av hagkompis, dagsrutiner, träning, vattnet i hagen? Eller har någon börjat smygmata din häst? Någon som menar väldigt väl, t.ex. stallkompisens pojkvän eller annan person som tror att hästen bara blir glad om man ger den mat...
Något bättre tips har jag tyvärr inte. Hoppas det löser sig.
Mvh/Marie
 
Kolik kan väl ha fler aolika orsaker och yttra sig lite olika, och jag har haft två hästar med olika symtom, varav endast den ena hade "äka" kolik, den andra hade tarmförändringar pga dålig avmaskning i yngre dagar eller likande, tarmen blev iallafall smalare på vissa ställen vilket gjorde ont när födan passerade där, och koliken var liksom långsam, inga häftiga utbrott men däremot långdraget. Han tålde inte kraftfoder alls eftersom det hade svårare att passera, men det låter inte så på din häst, eller? Prova att ta bort kraftfodret helt och se om det blir effekt????

Den andra hästen hade mer vanlig kolik, och henne gav vi linfrögegga och det fungerade jättebra - inga anfall! Det kan du kanske också prova med, häll kokade (eller hett åtminstone) vatten ca 2 dl över 1 dl linfrö och låt det gegga till sig, servera med exvis betfor 1-2 ggr/dag. Smörjer tarmarna.

Lycka till!!!
 
Stackare! En kompis till mig hade en häst (3år) som hade kolik flera gånger i våras. Han hade aldrig blivit avmaskad mot bandmask (Banminth dubbel dos), efter en kur har han inte haft kolik. Bandmaskarna trivs alldels speciellt bra i en viss del av tarmen och orsakar då en liten propp när maten kommer och trycker på. Prova, det är ett billigt sätt och se om det blir bättre, det måste ju bli dyrt med veterinär stup i kvarten.
Lycka Till.
 
Veterinären rekommenderade också avmaskning, och tyvärr skall jag väl säga att jag ahr dragit ut på det lite eftersom jag hade bestämt mig för att köpa en 1,5 åring som inte var avmaskad därför skall jag göra detta nu när båda är här och på samma ställe, annars är det väl egentligen ogjort va? Alltså om jag avmaskade min 3 åring innan den lille kom hit och sedan avmaskar den lille efteråt?
Denna avmaskningsdjungeln!!!! Vilket är det egentligen som är bäst att ta nu? Skall man upprepa efter några veckor?
Nu är allt kraftfoder borta och inga symptom alls... vet inte om jag törs prova igen =(
Misstänker att det är havre/korn som ställer till det skall vänta några dagar till och prova igen när magen helt har återställt sig till det normala. Det känns däremot inte roligt att börja chansa och försöka se vad det är när man får se sin bäste vän ha så fruktansvärt ont i magen så han inte vet vart han skall ta vägen men vad skall man annars göra??????
 
Jag svarar samma sak här som på en annan tråd om kolik.......


Jag hade problem med koliker på min connemara under 2 år.
Han fick stopp i blindtarmen och höll på att gå åt, men efter 2 veckor på Strömsholm fick vi hem honom igen. Han hade dock fått en ficka på grovtarmen där det kunde fastna foderrester och orsaka småkoliker.

För att förebygga det fick vi ordinerat motion och tillägg i fodret. Vi gav honom kokade linfrön och paraffinolja. Hela linfrön som vi hällde kokande vatten på och lät stå till dagen efter. Det blir som ett slem av vattnet då. Och paraffinolja köpte vi på färghandeln. Mycket billigare än på apoteket. Apoteket säljer 1-litersflaskor för 120 spänn, medan färghandeln tar ca 350 kr för 5 liter.

Detta gav vi honom varje dag, 2 dl linfrö och 1 dl paraffinolja blandat med 1/2 dl matolja och 1 dl betfor (för smakens skull). Blanda ev ut med liiite tuggbart...ex morotslantar eller nåt.

Vi gav honom det under 2 år och det höll tillbaka kolikerna tills för ett par månader sedan, då han fick en kolikvända igen. Därefter satt det antagligen kvar lite innehåll i tarmen och han hade nån liten gaskolik som vi kunde massera bort själva.

Vi fick ta bort honom för snart 3 veckor sedan då det var stopp hela vägen och han hade inte en chans att klara sig.

Det är viktigt att kolla tänderna på hästar som haft kolik. Det kan vara så att tänderna har en liten del i orsaken till koliken. Kan de inte tugga maten ordenligt så blir det ju större bitar som kan fastna på vägen ner och orsaka stopp i tarmarna.

Fråga din veterinär vad h*n tycker om linfrön och olja, det kan ju vara värt ett försök. Vi lyckades ju trots allt förlänga vår ponnys liv i 2 år tack vare detta.

Stor lycka till med din häst!!!!!
Skicka gärna pm om hur det går och om du har fler frågor...
 
Tack för tipset, skall testa... Har hört detta med linfröna skall vara bra samt paraffinoljan rekommenderade veterinären... Skall ta och kolla tänderna en gång till för säkerhets skull när veterinären kommer nästa gång, tänderna har jag kollat regelbundet men det skadar ju inte att ta en kik igen, allt för att slippa ett kolik anfall igen...
Har nu avmaskat han idag efter vet rekommendation. kan tala om att han har fått lite ynkans pellets och betfor som är svällt resp uppblött nu i två dagar och inte en reaktion, jag skall om ett tag testa med havren och kornet igen så får vi se om det är boven....
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: Murray
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp