Kolik!?!?!

L

Linneeaaa

Berätta lite om era kolikhästar? Var det jätteallvarligt? Klara dom sig? Fick dom några men av det?

Just nu sitter jag och vakar över min islänning som fick kolik idag för första gången, 11 år, har aldrig fått kolik förut. Gick i en hage med jättelote gräs. Misstänker att han fick sandkolik...

//Linnea
 
Sv: Kolik!?!?!

Min lilla pålle fick kolik i höstas, också för första gången och hon e 27 år. Hon stod som vanligt och mumsade på sitt hö när hon plötsligt började bli orolig och gick runt lite i boxen...Började sedan sträcka på sig och slutligen la hon sig ner på sidan...Jag fick upp henne och försökte gå med henne, men hon ville bara lägga sig ner hela tiden..

Det hela gick så väldigt fort...Fick tack och lov tag i en veterinär snabbt som kom ut och gav henne B-vitamin och kramplösande.. Han sa att om han inte kommit ut så fort så hade hon dött i krämpor...

Veterinären sa att det var svårt att veta vad koliken kunde bero på..kan i princip vara vad som helst.. För mig är det fortfarande ett mysterium! Idag är min lilla darling percis som vanligt och har inte haft ngt återfall heller. Jag ger henne dock linfrö i förebyggande syfte.
 
Sv: Kolik!?!?!

min har bara fått kolil två gånger bägge gångerna åp¨vintern,då han troligtvis fått i sig och blivit kall i magen,hade lite int i magen men gick över efter en timmes promenad
 
Sv: Kolik!?!?!

Min förra häst hade kolik från o till i 2 år innan det slog til ordentligt. Uppfödaren hade varit dålig på att avmaska henne så hon hade jättemycket skador efter stora blodmasken. I vilket fall som helst fick jag till slut åka akut med henne till djursjukhus där hon dagen efter buköppnades och sen var konvalecent i 3 månader. När jag efter de 3 månaderna så smått skulle börja rida henne var det dags igen. Åkte akut en gång till men denna gången höll det inte o hon avlivades på natten. Hon hade förstoppning, gasbildning o tarmomvridning. När tarmarna lades i sitt rätta läge igen växte de samman, därför blev hon dålig igen.

Min nuvarande häst har oxå fått åka akut till djursjukhus. Hon var i så dåligt skick innan vi åkte att det inte gick att leda henne, hon höll på att ramla o var jättevinglig så ont hon hade. Denna gång pratades det oxå om buköppning men tack o lov behövdes det inte. Orsaken till koliken var att hon käkade alldeles för mycket grus ute i hagen och därför blev dålig. Nu går hon dagligen på loppfrön för att rensa ut all skit.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp