Kolikfråga

S

Spöket

Hej!

Jag undrar en sak om kolik och hoppas att kloka bukemänniskor kanske vet svaret. Årets halmskörd blev ju inte jättebra och på några håll fick inte bönderna in någon halm alls. Jag undrar om möglig halm kan ge upphov till kolik och hur allvarlig kolik? Kolik kan ju vara allt från ren magknip till livshotande tarmvred. Kan hästen få tarmvred av möglig halm? Finns det några andra risker med mögel i foder? Toxiner mm?

Vill också bara påpeka; NEJ, jag har INTE möglig halm till min häst utan jag är bara frågvis! ;)

Spöket funderar
 
Sv: Kolikfråga

Jag vet personligen inget om toxiner o dyl men vad jag vet är att jag inte skulle strö med möglig halm.. Mögel kan ju ge upphov till allergier o andra sjukdomar o det dammar ju dessutom. jag brukar resonera som så här: Kan jag tänka mig att äta mat av denna kvalitén? Vill inte jag ha det så vill nog inte heller mina hästar ha det. men det är ju mina tankegångar, någon har säkert ett korrekt svar ang exakt vad som är farligt.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 578
Senast: Sofie_B
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 668
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 025
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 241
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp