Bukefalos 28 år!

Kolla klippet: Oväntad sötchock i Rothenbergers stall

I stallbranden, som tog flera av den tyska dressyrfamiljen Rothenbergers hästars liv 2019, skadades stoet Luna svårt. Efter ett års rehabilitering kunde Luna återvända hem till gården, där hon fick sällskap av miniatyrhästen Stella. I veckan bjöd Stella familjen Rothenberger på en rejäl överraskning.
 
Ännu en... :banghead:

Ibland undrar jag hur många "Kom ut i stallet och hittade stoet med en död fölunge" som sker runt om i världen, som man inte får höra om (blir ju inga bra rubriker). Eller är det så sällan fölningar går fel att de okända fölningarna alltid går bra? Suck...
 
Ännu en... :banghead:

Ibland undrar jag hur många "Kom ut i stallet och hittade stoet med en död fölunge" som sker runt om i världen, som man inte får höra om (blir ju inga bra rubriker). Eller är det så sällan fölningar går fel att de okända fölningarna alltid går bra? Suck...
Ja, och sen, är det inte lite konstigt att den stora hästen delar box med den lilla? Det ser ändå inte jättestort ut... eller? :confused:
 
Ja, och sen, är det inte lite konstigt att den stora hästen delar box med den lilla? Det ser ändå inte jättestort ut... eller? :confused:
Precis min tanke. Jag tycker också att det ser ut som att det är helväggar runt om, är det vanligt?
Det är ju inte i Sverige, men om jag förstått de svenska reglerna om gruppbox rätt så behöver boxen bara vara 12 kvm för en häst på 160-170 cm som går tillsammans med en häst på under 85 cm, och jag tycker nog att det ser ut som om boxen kan vara så pass stor.
 
Angående det här med gruppbox så kan jag tillägga att jag tidigare har haft en fjording och en minishettis i en box på runt 12 kvm och det var aldrig några som helst problem. Nu på senare tid har jag haft en nordsvensk och en annan minishettis som jag tror hade kunnat funka bra på gruppbox, de gillade varandra väldigt mycket, bråkade aldrig, åt från samma hink etc. (vilket dock var lite av ett problem eftersom den lilla inte behövde så mycket mat ;) ). Hästen jag har idag skulle jag dock inte ha i gruppbox med minishettisen annat än om boxen var rejält mycket större, då hon vill ha plats och vill vara ensam med sin mat.
 
Det är ju inte i Sverige, men om jag förstått de svenska reglerna om gruppbox rätt så behöver boxen bara vara 12 kvm för en häst på 160-170 cm som går tillsammans med en häst på under 85 cm, och jag tycker nog att det ser ut som om boxen kan vara så pass stor.
Jag tror boxen är större än 12 kvm..
 
Har en sådan häst som förra ägarna importerade och inte fattade förrän typ en månad innan att den inte var tjock utan dräktig. Då hade dom försökt motionera och dra ner på maten hela tiden sedan dom märkte att stoet blev större och större. Dessutom missade dom fölningen pga att okunskap och dom inte hade koll på ngt men det gick tack och lov bra för både sto och föl..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter 7-åriga Luna var ett av Sönke Rothenbergers största framtidshopp, men stoet skadades svårt i stallbranden på Rothenbergers gård 2019...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp