Kolla sadelnummer

_Peplis_

Trådstartare
Är det ngn som vet hur man kan kolla upp hur gammal en sadel är eller annan info om den med hjälp av sadelnummret?

Har för mig att jag läst om någon här på buke som gjort det med en Stübben sadel..men jag har en prestige som jag skulle vilja kolla.

Dom sista siffrorna på sadeln är 052, står det för 2005, Februari??

Sv: Kolla sadelnummer

Du måste ringa eller maila Prestige. Dom brukar dock inte vara speciellt bra på att svara på mail... :smirk:

Tror du sadeln är såpass ny som 05 då?

_Peplis_ skrev:
Är det ngn som vet hur man kan kolla upp hur gammal en sadel är eller annan info om den med hjälp av sadelnummret?

Har för mig att jag läst om någon här på buke som gjort det med en Stübben sadel..men jag har en prestige som jag skulle vilja kolla.

Dom sista siffrorna på sadeln är 052, står det för 2005, Februari??

Jag skickade iväg ett mail till Passier, för att få info om min hoppsadel. Utifrån sadelnumret fick jag reda på när sadeln tillverkades, modell, bomstorlek, sitsstorlek, färg.

Passier var riktigt snabba med svar också :bow:

/Lizzie

VAR sitter numret på sadlar??? Jag har bara hittat siffror på en enda av mina sadlar och det är på stroppskyddet på min HdR-sadel, där det står en sifferrad.
Jag skulle gärna vilja skriva ner numren då det rör sig om en hel del pengar i mina sadlar, men vet som sagt inte var de står...
*hjälp*

Det är olika från märke till märke. Du får gå över dom mkt noggrant. Men det är inte säkert att alla sadlar har nr, det kanske bara är vissa som är märkade så?

Jag har vridit och vänt och letat, jag kan inte hitta några andra siffror än några på stigbygelkrampan och de är samma på två olika sadlar så jag gissar att det är numret på själva krampans modell.

Sadlarna är Crown, Hubertus och Oxford.

På Henri de Rivel-sadeln gissar jag att det är numret på stroppskyddet, fast det känns ologiskt att skriva det på något som går att ta bort.. :confused: men där står även bomvidd och sits.

Som vanligt finns det inte två sadeltillverkare som gör lika dant - verkar det som...
En del stansar in det i stropplappen, andra i kåpan som är fastsydd i bossan
En del använder stora stansar och andra små, en del stansar mitt i kåpan och andra lägger det i kåpans ytterkant intill bossan
Vissa trycker det med färg som försvinner i användandet:mad:
Ibland hittar man sadelnummret när man delar sadeln för att stoppa om den och andra gånger finns det helt enkelt inget:crazy:

Hittar man inget kan man ju få en skriftlig värdering av en sadelmakare och där den ungefärliga värdeminskningen står, det får man spara med ett foto på sadeln.
Så har jag gjort med min handgjorda sadel som jag gjorde till mitt sadelprov i England och har ett intyg från försäkringsbolaget som godkänner detta sätt.

Apo

PS nummret på krampan är mycket riktigt mönsternummret för krampan och lite annan info som tillverkningsställe osv - inget sadelnummer DS

Jag har tänkt på att det kanske finns inuti.. En av sadlarna är omstoppad helt i vår ägo, men jag tänkte ju inte på att fråga sadelmakaren om hon såg nåt nr då.

Får väl helt enkelt fota dem noga då.

Mitrolle skrev:
VAR sitter numret på sadlar??? Jag har bara hittat siffror på en enda av mina sadlar och det är på stroppskyddet på min HdR-sadel, där det står en sifferrad.
Jag skulle gärna vilja skriva ner numren då det rör sig om en hel del pengar i mina sadlar, men vet som sagt inte var de står...
*hjälp*

Både på min Passier och på min Albion så står sadelnumret på kåpan. Har varit noga med att skriva av numret och ha det förvarat hemma. OM man skulle bli av med sadlarna (hemska tanke), så behöver man ju numret vid en stöldanmälan.

/Lizzie

Men om det inte finns några nummer, måste väl bra foton gälla?

Sadlarna har en del egna kännetecken som kan fotas.

Mitrolle skrev:
Men om det inte finns några nummer, måste väl bra foton gälla?

Sadlarna har en del egna kännetecken som kan fotas.

Ja, tycker borde foton gälla. Speciellt om det är sådana kännetecken som gör att du kan peka ut din sadel bland andra av samma sort.

Man ska ju fota värdefulla saker i sitt hem - och dit räknas väl sadeln :idea:

/Lizzie

Fast jag har funderat på det där med försäkring.. Hemförsäkringen täcker ju inte så stora summor som ett gäng sadlar på annan plats... Funderar på hur man löser det vid ev. stöld? :crazy:

Jo det borde vara lätt att känna igen sadlarna, har fotominne när det gäller sådant. :)

Mitrolle skrev:
Fast jag har funderat på det där med försäkring.. Hemförsäkringen täcker ju inte så stora summor som ett gäng sadlar på annan plats... Funderar på hur man löser det vid ev. stöld? :crazy:

Jo det borde vara lätt att känna igen sadlarna, har fotominne när det gäller sådant. :)

Jo, i hemförsäkringen täcker även stöld av grejjer som finns i annat utrymme. Utrymmet måste vara ordentligt låst, och det finns ett tak på summan för vad man kan få ut. Enklast är att kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

Vi har en järnbom som vi sätter för dörren med ett svindyrt hänglås. Bommen sitter fast med genomgående bultar genom väggen. Min man har dessutom svetsat fast bultarna så det går inte att montera bort bomen. I fönstret har han satt upp ett galler så vår sadelkammare är så inbrottssäker som bara kan göra den.

/Lizzie

/Lizzie

Orsaken till att försäkringsbolagen sällan ersätter stölder i sadelkammare är att de sällan lever upp till den standard som krävs när det gäller att förebygga inbrott.
Få sadelkammare är utrustade med godkända och säkklassade dörrar, ännu färre med godkända lås, nyckeln förvaras i regel någon stans i stallet och fönstrena om sådana finns kan i regel lyftas ut eller på annat sätt lätt forceras.Dörrkarmarna till de flesta sadelkammare brukar också vara av katastrofkvalité.
Sedan kommer det ju till det här med att låsa dörren efter sig.
Var i ett stall nyligen där samtliga sadlar blivit stulana, en av tjejerna hade kommit dit och ridit ut på sin häst, eftersom de inte brukade låsa sadelkammaren när de red iväg, gjorde hon inte det heller, när hon kom tillbaka efter en kort ridtur på en 30 minuter fanns där inte en enda sadel kvar i sadelkammaren. Tjuvarna hade mycket troligt spanat på stället under en längre tid och sett var rutinerna brast och slagit till mitt på ljusa dan.

Med andra ord det är i regel ens eget fel att tjuvarna kunde komma åt det från första början.
Därav den sällan utbetalda försäkringen.

Apo som förespråkar ordentliga ytterdörrar och godkända lås till sadelkammaren och att man faktiskt låser den!
Apo

Vi har en sadelkammare utan fönster med rejäla väggar och ytterdörr med ett godkänt assa-lås. Ingen nyckel ligger o skräpar, alla som ska in där har egen nyckel.

Jag hittade förresten ett sadelnummer på Hubertussadeln, då är det bara 3 sadlar kvar som jag inte har hittat på...

Jag tror hemförsäkringen har ganska lågt ersättningsvärde, tyvärr. Mina sadlar är ju värda uppåt 20-25 000 tillsammans och det täcker inte hemförsäkring vad jag vet. :( Dessutom har man ju övrig utrustning för massa pengar också. Jag höftade och gissar på att allt man har därinne är värt runt 50 000 kr. :crazy:

Mitrolle skrev:
Vi har en sadelkammare utan fönster med rejäla väggar och ytterdörr med ett godkänt assa-lås. Ingen nyckel ligger o skräpar, alla som ska in där har egen nyckel.

Jag hittade förresten ett sadelnummer på Hubertussadeln, då är det bara 3 sadlar kvar som jag inte har hittat på...

Jag tror hemförsäkringen har ganska lågt ersättningsvärde, tyvärr. Mina sadlar är ju värda uppåt 20-25 000 tillsammans och det täcker inte hemförsäkring vad jag vet. :( Dessutom har man ju övrig utrustning för massa pengar också. Jag höftade och gissar på att allt man har därinne är värt runt 50 000 kr. :crazy:

Kolla upp om du inte kan göra en "sakförsäkring" just för sadlarna. I min hemförsäkring, har iofs allrisk också, så kan jag förvara saker upp till ett värde av 30 000 kr i ett låst utrymme = godkända hänglås osv. Skulle jag få hela sadelkammaren tömd så räcker ju iofs inte pengarna. Men oftast så är det ju sadlarna som är stöldbegärliga.

Ett enkel sätt att förhindra impulsstölder som ovan, när någon glömt att låsa sadelkammardörren, är att sätta på sadellås på varje sadelhängare.

Jag har en hel bunt ligger och skräpar om du behöver några :angel:

/Lizzie

Jag ska kolla upp min hemförsäkring. Jag kan ju säkert dela upp sakerna med mamma också, så att hälften täcks av hennes. Men det räcker säkert inte ändå.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 286
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 224
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 506
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 963
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka