Bukefalos 28 år!

kollega Stinker svett

Sv: kollega Stinker svett

Usch, vad jobbigt, vi hade en kille i klassen, ~ 30 år, som alltid luktade en blandning mellan sur intorkad gammal svett (mina syskon har alla tre spelat fotboll, och jag vet ju själv att man inte luktar så där värst fräscht efter att ha ridit ett pass, men det är skillnad på "nytränad" svett och sån som har fått gro in länge :wtf:), mögel, cigarettrök, gammal mat och snus. Vi är dessutom en liten grupp studenter, så vi brukar oftast få hålla till i små konferensrum med dålig luftkonditionering för att de stora klasserna ska få plats i de större rummen, och det var olidligt att ens vara där inne med honom, och att hamna bredvid honom var döden. Jag är dessutom fruktansvärt luktkänslig och har lätt för att kräkas, en av de där lukterna hade varit illa nog för mig. Usch, jag kämpar mot illamåendet bara jag tänker på det.

Och vad ska man säga när man inte känner personen så bra (han hoppade av utbildningen efter lite drygt halva tiden, och hemskt nog drog alla en lättnadens suck då)? Det var en kille till i klassen som både var rökare och snusare, som inte alls luktade lika mycket (den killen hade småbarn, så jag förmodar att han inte rökte inne i alla fall, den andra låg säkert inne på rummet och rökte, han bodde hemma hos sina gamla föräldrar i 80-årsåldern fortfarande). Men det gick ju inte direkt att enbart skylla på rökningen när vi inte alls hade samma problem med den andra killen?

Men i ditt fall måste det ju räknas som någon form av arbetsmiljöproblem? Vad säger chefen?
 
Sv: kollega Stinker svett

tack för alla svar..

Han pratar väldigt knagglig svenska, och tack vare det skulle det kännas ännu värre att ta upp det för han kanske inte förstår vad jag säger. Visst kan han ha något typ av sjukdom där man svettas överdrivet, men det tror jag inte . En ung kille som har samma och skjorta och jeans på sig varje dag. Har man ett fysiskt jobb så lär man ju duscha varje dag, annars kommer man definitivt stinka nästa dag. Och han lär ju tvätta skjortan åtminstone varannan dag, eller ha flera att byta mellan.

Chefen säger ni jag ska prata med, men vi har knappt någon chef känns det som, hon är totalt överbelamrad med saker att göra och chef över flera avdelningar hon är på väg in i väggen. De känns lite sisådär att klaga redan nu också när hon nyss anställt mig :/ har inte ens haft någon prat med henne överhuvudtaget sedan jag började då vi hade en annan chef innan och det är han som anställde mig. Den här nya har jag inte ens pratat med eller knappt sett till.

Nej det lättaste vore kanske att försöka hinta eller påpeka själv.. men vet inte om jag vågar. + att hintar förstår han nog inte eftersom han inte är så bra på språket
 
Sv: kollega Stinker svett

tack för alla svar..

Han pratar väldigt knagglig svenska, och tack vare det skulle det kännas ännu värre att ta upp det för han kanske inte förstår vad jag säger. Visst kan han ha något typ av sjukdom där man svettas överdrivet, men det tror jag inte . En ung kille som har samma och skjorta och jeans på sig varje dag. Har man ett fysiskt jobb så lär man ju duscha varje dag, annars kommer man definitivt stinka nästa dag. Och han lär ju tvätta skjortan åtminstone varannan dag, eller ha flera att byta mellan.

Chefen säger ni jag ska prata med, men vi har knappt någon chef känns det som, hon är totalt överbelamrad med saker att göra och chef över flera avdelningar hon är på väg in i väggen. De känns lite sisådär att klaga redan nu också när hon nyss anställt mig :/ har inte ens haft någon prat med henne överhuvudtaget sedan jag började då vi hade en annan chef innan och det är han som anställde mig. Den här nya har jag inte ens pratat med eller knappt sett till.

Nej det lättaste vore kanske att försöka hinta eller påpeka själv.. men vet inte om jag vågar. + att hintar förstår han nog inte eftersom han inte är så bra på språket

Om han inte kan svenska ordentligt så är nog det enda att vara rak och säga som det är. Att du mår dåligt av svettlukt och att du skulle uppskatta ifall han använde deo.

Kan ju vara så att han inte har något luktsinne.

Min särbo har absolut noll luktsinne. Tidigare jobbade han som svetsare och när jag gnällde över svettlukten så sa han att det heter "industriparfym" - gubbarna på hans jobb bryr sig inte. Nu har han börjat nytt jobb som vaktmästare i ett kontorskomplex med bara en massa kvinnor... Jag får tala om att han måste komma ihåg att använda deo för kontorsfolk uppskattar inte "industriparfym" :p

/Lizzie
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 414
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 307
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 348
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp