kollektivstall

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare larsbonde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 462
L

larsbonde

Skall ev. dra igång ett kollektivstall med 9 boxplatser. Vad bör jag tänka på? Kontrakt med hästägarna, kontrakt med stallägaren, uppsägningstider, schemaläggning, inköp av foder, gödselhantering, staket - vem svarar för dem? Annat som är viktigt.

Sv: kollektivstall

Jag tror och tycker nog det är bäst att ha en hyra med ett pris där allt ingår. Dvs ta gärna några hundringar extra så det täcker förbrukning av el,vatten, stängsel som går sönder och när det är dags att tömma gödsel.
Har du egna hästar som kommer stå i stallet eller vill du vara helt utanför kontakten med hästarna?

Regler om hur du vill ha det måste finnas tydligt men en sak tycker jag är det allra, allra viktigaste: Du måste på ett mycket tydligt sätt visa att du inte tolererar skitsnack!

Det som förstör trivseln mest av allt är när folk skvallrar, gaddar ihop sig, lägger sig i osv....

Jag tror att man som stallvärd måste försöka hålla en viss distans och akta sig för att själv bli meddragen i någon "gängbildning" och aldrig, aldrig någonsin diskutera den ene inackorderingen med den andre. Minsta lilla kommentar om någon annan kan få de andra att tro att det är ok.

Skall ev. dra igång ett kollektivstall med 9 boxplatser. Vad bör jag tänka på? Kontrakt med hästägarna, kontrakt med stallägaren, uppsägningstider, schemaläggning, inköp av foder, gödselhantering, staket - vem svarar för dem? Annat som är viktigt.

Det du har skrivit är viktigt, det bästa är ju som sagt att starta upp med helinackordering och ta betalt efter vad du erbjuder dem.

Viktigt också är att du sätter upp som säkert någon annan sagt ordentligt regler som stallägare, hästfolk är makalösa på att snacka skit och leka besserwisser ;)

Lättare att få lugn och bra stämning om du visar att du sätter ordning och reda från början.

Lycka till!!

Om vi pratar ett rent kollektiv stall innebär det att alla boxhyrare har rätt till att säga sin mening, det innebär att ALLA kostnader som stallet drar delas på varje box. Här måste man dela upp ekonomin i 2 delar, dels den fasta delen som kostar lika för alla. Box, förbrukningsvaror såsom el, mockningsredskap, kvastar, gödselhantering, även avsättning till fond för kommande reparationer. Det finns säkert flera punkter som kan komma på tal, sen den löpande delen där varje häst betalar för förbrukad strö, grovfoder etc.

Man måste ha en väldigt tydlig struktur i vad som ingår i box hyrarens ansvar, hur många fodringar per dag, hur man ska lösa och schemalägga dessa. Samt vilka övriga andra ansvar som ingår i box hyrarens åtaganden.

Exempel på vårat kollektiv: Vi är 7 hästar totalt, vi har 14 pass per vecka att fördela på 7 boxar vilket gör 2 pass per box. Då får hästarna grovfoder 4 ggr per dag, med bl a magnetgrindar till hjälp. Kraftfoder ges av den som morgonfodrar, denne lägger även ut grovfoder i hagen till samtliga mål och släpper ut hästarna. Kvällsfodraren tar in hästarna som är kvar i hagen, ger grovfoder samt kraftfoder. Denna person ska även väga upp grovfoder för nästa dag och samtliga mål, samt kolla vatten och fylla på vid behov.
Var och en sköter och mockar sin egen box, gör i ordning kraftfoder samt kvällsgivan för grovfoder. Genom att vi har gemensam fodring i hagen krävs att man är överens om storleken av denna vid varje mål, och kvällsgivan är sen individuell för varje häst.

Var 7:e vecka får vi städa vårt gemensamma utrymme, den ska då sopas och skuras. Sopor ska tömmas, samt nya påsar i dessa tunnor.

Vi har 2 delar i vår ekonomi, dels boxhyran där box, el samt avsättning till fond för stallprylar finns. Sen har vi förbrukningsdelen som omfattar det hästen äter i grovfoder samt strö som förbrukas, strö och grovfoder köps in gemensamt och varje ägare får betala utifrån förbrukningen hästen avverkar. Kraftfoder köper var och en för sig, sen har vi en kostnad av 150 kr per månad och box som går till övrig förbrukning i stallet. Det kan vara i princip allt från kaffe, the, rengöringsprylar, osv allt för våran trevnad och behoven i kollektivet.

Men det som är viktigt är struktur i kollektivet, och att allt finns på papper. Eftersom man har för avsikt att skapa ett kollektiv måste man även tilldela ansvarsområden, vi har t ex gödselhantering, voltansvar, grovfoder, boxuthyrning med räkningar, kattansvar, blanketter såsom scheman och telefonlistor osv. Vilka ansvarsområden ni ska ha beror ju på er och vad ni kommer överens om.

Regelbundna möten brukar ge en lugnare miljö, samt att majoritetsbeslut är det som ska gälla och att det INTE är tillåtet för den enskilda boxägare utan tillåtelse att skapa egna beslut och åtgärder. Vid uppsägning så är uppsägningstiden 2 månader, vid inflyttning får man lämna en deposition som återbetalas efter uppsägningens slut. Flyttar man innan denna tid så har man fortfarande sitt schemalagda ansvar om ingen annan hyresgäst har hunnit flytta in, om man inte fullgör den så fryser depositionen inne till förmån för den hyresgäst som övertar ansvaret under uppsägningstiden. Då får den hyrsegästen 500 kr i rabatt per månad under 2 månader, eller som kan kollektivet välja att gemensamt ta ansvaret och låta pengarna gå till kollektivets handkassa.

Du menar att uppsägningstid av avtalet med stallägaren är 9 månader från båda håll? Uppsägningstid för/av hästägaren kan väl bestämmas som man vill - vad är vanligt 1-3 månader?

Tack för ditt uttömmande inlägg. Om jag förstår dig rätt så bör kollektivet vara som en förening med stadgar och dylikt där alla är med i "styrelsen".? Har du eller någon annan erfarenhet huruvida omsättningen på hyresgäster är större eller mindre i ett kollektivstall än i ett med fullskötsel?

Glöm inte att få verksamheten godkänd av Miljökontoret i din kommun!

Då hade jag nog haft ett fast pris med utsläpp men schemalagda insläpp + middagsfodringar

Om jag ska utgå från detta stall så har det varit en lång väntetid på stallplats, de som har plats nu är fullt beredda att betala och utföra sitt ansvarsåtagande även om det skulle hända hästen något. Man är då inställd på att skaffa en ny häst och vill stå kvar i samma stall, så platstillgången är inte stor pga liten omsättning.

Vi har en förening, men den omfattar inte vårat stall men däremot volten som delas på två stall. Här kan även utomstående rida om man blir medlem i föreningen, 150 kr per person och år. Alla är inte med i styrelsen, här har vi representanter från stallarna i storleksordning med antal boxar och det gäller alltså volten. Däremot har stallet månadsmöten för att gå igenom vad som bör göras i form av underhåll osv. Vi har städdagar, normalt sett 2 ggr per år men lägger även in extra vid ev behov. Denna höst har skapat en massa extra behov av sådant, och saker och ting har inte löpt på med lätthet. Men alla har tagit det med jämnmod, jag tror det beror på att alla hästägare känner sig delaktiga i verksamheten vilket alla faktiskt är.

De stall med full skötsel har varit lättare att få plats i, här är omsättningen större mot det stall jag nu står i. Men det kan säkert skilja.

Senast ändrad:

Men alla har tagit det med jämnmod, jag tror det beror på att alla hästägare känner sig delaktiga i verksamheten vilket alla faktiskt är.

Det här tror jag är en jätteviktig grej om man pratar om ett riktigt kollektivstall. Om alla är delaktiga och vet vad som gäller och vad man ska göra så känns det mer som att man jobbar för egen fördel och då lägger man i regel ner mer energi.

Om man däremot står som jag i ett stall där vi har en stallägare som sköter stallet (eller som i vårt fall inte gör det så bra...) och har fodringar/städning/enklare underhåll m.m. på kollektivbasis tycker jag det viktigaste är en engagerad stallägare som sköter sin bit och som gör klart exakt vad hyresgästerna ska göra och inte behöver göra. Och att man har klart och tydligt mellan hyresgästerna vad som gäller och vad varje hyresgäst förväntas göra. Plus att det är helt klart vad som gäller när man flyttar och liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 245
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
82 167
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31