Kollektivt eller Helinakorderat?

A

Akustik

Någon som kan ge argument för eller emot?
Vad föredrar du och varför gör du det?
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Vill aldrig mer ha helinackordering, visst att man slipper mocka exempelvis men man kan inte påverka så värst och får dessutom betala MASSOR för att nån annan gör saker som faktiskt hör till att ha häst.
Kollektivt är super, man hjälps åt, alla har lika mycket att säja till om och alla hjälper till att betala. Men nu råkar jag vara med människor jag känner väldigt väl, är det massa olika bångstyriga viljor så funkar det kanske bäst med en chef som bestämmer.
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Kollektivt, absolut!
Anledning... Jag vet vad min häst äter, inte bara vd jag har sagt att den ska ha att äta.
Jag vill mocka själv för att veta att det blir bra gjort och se att han har ätit bra.
Jag vill byta täcken på min häst för att veta att han är lagom varmt klädd.
Jag vill packa höpåsarna själv för att se att han får det han ska ha
Jag vill blanda kraftfodret själv för att kunna styra vad det ska vara
Jag vill byta vattnet själv för att ha koll på vad han dricker!

Dessutom är det inte värt pengarna och jag tycker om att mocka och greja själv... :D
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Helinackordering. Aldrig mer kollektiv.
Bara en massa tjafs i kollektiv tycker jag.

Jag uppskattar friheten med sovmorgnar på helgerna, slippa byta täcken på andras hästar och släpa ut dem till hagarna.

Nackdelen är förstås om det inte mockas som man vill eller att det slarvas med maten till hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Precis, vad är det för nöje i att ha häst om man inte gör den delen som verkligen hör till... :confused:
Men det beror som sagt på vilka man har kollektivt med, jag har vart i två -ett som inte funkade (därför att...)
1) Hon som ägde stallet tog sej friheten att ändre foderstaten och annat bara för ATT det var hon som ägde stallet...
2) Vi ville ge hästarna fri tillgång på hö -inte hon. Så hon fodrade helt jävla fel, tog hem hösilage (där mängden vatten gör att man måste utfodra mycket mer iallafall) men fortsatte att ge hästarna typ ett jävla kilo till lunch... så kom man på EM och alla hästarna SVALT. Ibland hade hon jobbat natt och man kom klockan 14:00 och hästarna hade inte ätet sen natthöet.
Sen fanns det många fler sådana exempel... med det var två väldigt stora.

Det andra hade jag med en kompis hos hennes bror, gick asbra :D
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Helinackorderat!

I kollektivstall beror så mycket på vilka man hamnar tillsammans med. Vissa är väldigt noga, andra slarviga. En del bryr sig bara om sin egen häst och struntar i andras hästar. Dessutom är det mera jobb med kollektivstall, och har man värk som jag vill man gärna få så lite värk som möjligt!
Dessutom, i ett helinackorderingsstall kan man klaga på att man inte får de tjäster man betalar för!
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Hej!
Jag föredrar egentligen att göra allt själv men bara med mina hästar..
Just nu står jag i ett helkollektiv, men har inga pass själv. En lösning som passar mej mycket bra, även om jag känner att jag gärna skulle vilja ha lite mer att säja till om. Jag får mocka själv och gör iordning maten själv, så jag vet att det bli "rätt" gjort. In och utsläpp klarar dom andra och jag tar pass om jag hinner.

Skulle jag ha stall skulle jag vilja bestämma allt själv men ändå ge folk lite egna valmöjligheter (längd på utevistelse, täcken på/av, vilken mat som ska ges) och gärna få hjälp med vissa saker(in/utsläpp, morgonfodring etc.) även om jag vill mocka och fixa mat själv i framtiden också../ Lavinia som gillar något mitt emellan
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Polly_Mulle skrev:
Kollektivt, absolut!
Anledning... Jag vet vad min häst äter, inte bara vd jag har sagt att den ska ha att äta.
Jag vill mocka själv för att veta att det blir bra gjort och se att han har ätit bra.
Jag vill byta täcken på min häst för att veta att han är lagom varmt klädd.
Jag vill packa höpåsarna själv för att se att han får det han ska ha
Jag vill blanda kraftfodret själv för att kunna styra vad det ska vara
Jag vill byta vattnet själv för att ha koll på vad han dricker!

Dessutom är det inte värt pengarna och jag tycker om att mocka och greja själv... :D

kunde inte säga det bättre själv :D
fast jag tycker inte bara det hör till att mocka utan att det är bra också för att hålla reda på hur hästen mår i magen osv :)

Eller egentligen föredrar jag det så som vi har det nu... "halvpension" eller vad man nu ska kalla det... att man slipper skriva upp sig på olika "pass" varje dag... men att det garanterat fodras på rätt tider, släpps ut på morgonen osv.. det enda man sköter är om den egna hästens mockning matpåsar/burkar osv ;)
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

jag har full service för mina inhyrda kunder.
Jag vill göra allt själv så jag har fullkontroll.
Dock har jag dealat med en inackordering att hon ska ta 4 helgmornar i månaden för att reducera sin stallhyra.
men jag brukar åka ut på mornarna då iallafall :angel:
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Varken eller, jag vill ha min häst uppstallad där jag bara betalar kallhyra och sen sköter varochen sig själva. Det tycker jag funkar allra bäst. Jag behöver inte grejja med nån annans häst och ingen grejjar med min (förutom jag då)
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Jag har nästintill helinackordering, mockar själv på helgerna men gör annars ingenting.

Efter att ha stått kollektivt, haft eget stall och stått inackorderad i stall där man mockade själv men f.ö. har allt ingått, tycker jag det är SKÖNT med helinackordering!

Inga pass att passa, slipper mocka gör jag gärna och stallägaren har stenkoll och ringer direkt om något verkar mysko. Hon är dessutom mycket kunnig.

För hästarnas del är det ju också fördel med helt konsekvent hantering och att stallet mockas direkt på morgonen = mindre damm.

Sedan behöver man inte oroa sig för att alla i stallet måste klara av att ta in/ut hästen. Det gör stallägaren (men nu är min häst snäll, så det är hypotetetiskt).

Nej, jag har mockat KLART - helinackordering rules!

Indy
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Helinackordering, helt klart. Den tid jag är i stallet föredrar jag att umgås med hästen istället för att mocka och fodra.
Kollektivt leder ofta till en massa bråk pga. för många olika åsikter. Jag har inte heller varken tid eller lust att ta hand och i vissa fall, uppfostra andras hästar.
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Jag gillar vårt system. Alla sköter sin egen häst, förutom morgonfodring som görs av stallägaren. Man behöver alltså inte ha in/utsläpp med andras hästar osv. Sedan kan man köpa till mockning, övriga fodringar, in/utsläpp osv - allt som behövs är ett snabbt telefonsamtal till stallägaren som alltid finns på plats, så fixar hon det och kostnaden dyker upp på räkningen i slutet av månaden.
 
Sv: Kollektivt eller Helinakorderat?

Jag har provat på båda.
Först i många år i ett stall som delvis var kollektivskött.
Sedan i ett stall med två hästägare där allt sköttes kollektivt.
Och nu senast i ett stall med fullskötsel, och bara enormt lite arbetskrav på de inackorderade.

Kan lugnt säga att det med fullskötsel är bäst! :bow:
Jag jobbar heltid, och det är nära nog en omöjlighet för mig att sköta hästar före jobbet, fodra på lunchen och sådana saker!
Dessutom ingår foder i min nuvarande boxhyra, så tiden det förut tog att få hem foder, den kan jag använda till ngt annat mkt bättre numera! Jag får mocka själv 7 dagar/vecka, men personalen kan om jag ber dem mocka till mig ngn enstaka vardag.

Så jag kan lugnt säga att fullskötsel är det jag föredrar!

Dessutom så vill jag aldrig mer vara inackorderad i ett stall med flera ägare eller en styrelse som ägare!
Det enklaste är EN ägare, då vet man vad som gäller, och till vem man vänder sig med ev klagomål, när ngt gått sönder osv! :bow:
 

Liknande trådar

Fritid Vill ha massvis av tips var jag och en till person kan resa. Har fundering på en kryssning längre än 24h, så någon kryssning eller nått...
2
Svar
35
· Visningar
1 262
Senast: lykke
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Den bästa träningen börjar tillsammans! Svenska Ridsportförbundet har tagit fram tips och inspiration på vad föreningar, personal...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Utrustning Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än...
2
Svar
24
· Visningar
1 562
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp