Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

Men Hallå?!. Hur i helskotta kan man göra sådär? :confused:. Det där borde man kunna anmäla utan tvivel tycker jag iaf.
Fast hela storyn står juh inte så man vet inte bakgrunden till det hela, men är det så att ägaren inte visste ett skvatt om det. Så herregud säger jag bara!!:(
 
Senast ändrad:
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

stod ju inte så klart i tidningen heller, men endå man kan väl inte bara få slakta nåns häst :crazy: Måste de inte ha pass med sig till sånt ??
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

Låter som en hästägaren som mer eller mindre dumpat sin häst i ett stall och kanske inte heller skött betalningarna. Och en stallägare som tröttnat på sin hyresgäst som kanske inte ens varit kontaktbar och tagit bort hästen.

Men två fel gör inte ett rätt!
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

det hoppas jag verkligen inte, då står det ju inte rätt i huvet på stallägaren, och den personen ska INTE ha stall.
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

Det låter onekligen som ett tänkbart scenario, om än hemskt. :(

Men hur ska man bära sig åt ifall man har ett inackorderingsstall och råkar ut för en hyresgäst som varken betalar hyran, än mindre kommer och sköter om sin häst? Kan man skriva in något om det i ett avtal?
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

helt sjukt.. det är ju en sak om hästen var lidande.. men att bara avliva den.. jag trodde inte att det gick att avliva en häst bara så där.. om inte ägaren är med.
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

Men hur ska man bära sig åt ifall man har ett inackorderingsstall och råkar ut för en hyresgäst som varken betalar hyran, än mindre kommer och sköter om sin häst? Kan man skriva in något om det i ett avtal?


Man bör i sitt kontrakt skriva in om lagen om kvarstad. Det gör att man kan få hästen värderad och såld genom ett juridiskt ombud. Ombudet sköter den juridiska gången så att allt sköts korrekt. Och på så vis kan stallägaren få ut sina pengar för stallhyra samt andra omkostnader.

Kicki :laugh:
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

Men om hästen inte går att säljas bör man få slakta den, dels för att få ut ev slaktvärde o dels för att få bort den ur stallet.
PL
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

Låter som en hästägaren som mer eller mindre dumpat sin häst i ett stall och kanske inte heller skött betalningarna. Och en stallägare som tröttnat på sin hyresgäst som kanske inte ens varit kontaktbar och tagit bort hästen.

Men två fel gör inte ett rätt!

Nej det är ju inte lätt som stallägare att stå med en häst och dens omkostnader under lång tid, tär ju på ekonomin. Och inte kan man ju bara släppa ut hästen heller. Så på en punkt kan man ju i ett sådant läge förstå stallägarens desperation! Men att slakta hästen var ju inte ett genomtänkt beslut det heller.

Det gäller ju som stallägare att skriva in i kontrakt om lagen om kvarstad, så att man kan få juridisk hjälp i knepiga lägen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

Ja det bör man ju få göra om den är osäljbar efter värdering och "lagens gång". Finns ju vissa riktlinjer i lagen om kvarstad hur tillvägagångssättet ska se ut. Får man inte kontakt med ägaren på normal vis så ska man annonsera i media på ett angivet sätt och lyser ägaren med sin frånvaro så får den ta vad som kommer efter det. Så att slakta hästen om den ej går att sälja borde inte vara en orimlighet i det läget.

Kicki :laugh:
 
Sv: Kom till hyrstallet - hästen var slaktad

KL Men det har väl fortvarande inte framgått om det fanns obetald stallhyra i just det här fallet.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: kma
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 086
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Någonting har hänt. Eller egentligen håller på att hända kanske. Som ung var jag väldigt rastlös och ville ständigt bort från mig...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 645
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp