Kombination till D-ponny

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare sofgo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 6 207
S

sofgo

Hej
Skulle behöva lite hjälp med vilka avstånd man ska ha till en D-ponny i kombinationer.
Någon som vet?
Tack på förhand
Sofia

Sv: Kombination till D-ponny

För ett galoppsprång emellan räknar man med ungefär 5 meter, men detta beror ju såklart på hur långa steg hästen tar.

Två galoppsprång emellan landar på ungefär 9 meter, och tre galoppsprång brukar bli ungefär 13-14 meter.

Testa på väldigt låga hinder och mät ut avståndet som det passar just för din ponny, men utgå ifrån de här måtten. Tänk på att komma in i en bra galopp.

Lycka till!

För ett galoppsprång emellan räknar man med ungefär 5 meter, men detta beror ju såklart på hur långa steg hästen tar.

Två galoppsprång emellan landar på ungefär 9 meter, och tre galoppsprång brukar bli ungefär 13-14 meter.

Testa på väldigt låga hinder och mät ut avståndet som det passar just för din ponny, men utgå ifrån de här måtten. Tänk på att komma in i en bra galopp.

Lycka till!

9 meter i kombination på D-ponny? När jag tävla hoppning på min stora häst så ligger kombinationen på ca 7,5-8 meter och med två galoppsprång ungefär 11-12 meter kanske. Så det ska vara lite kortare för D-ponny

RADERAT!
tiiotiio

Senast ändrad av en moderator:

det jag skrev innan blev ju inte läsförståligt, och det funkade inte att ändra, så jag gör om.

1=7-7.5m 2= CA 10.5m 3=14m 4=17.5m 5=21m 6=24.5m 7=28m
Dessa är som sagt för storhäst, ta bort ca 10 cm för d ponny.

Hej
Skulle behöva lite hjälp med vilka avstånd man ska ha till en D-ponny i kombinationer.
Någon som vet?
Tack på förhand
Sofia

Kombination i lätt klass (D-ponny)
1 galoppsprång: 6,5-7 m
2 galoppsprång: 9,2-9,7 m

9 meter i kombination på D-ponny? När jag tävla hoppning på min stora häst så ligger kombinationen på ca 7,5-8 meter och med två galoppsprång ungefär 11-12 meter kanske. Så det ska vara lite kortare för D-ponny

En lokaltävling jag var på förra helgen var kombinationerna på 1 m 6,90 m mellan

men hon skrev ju att två galoppsprång va på 9 meter ;)

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den... 2
Svar
25
· Visningar
2 297
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Tuppis
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 238
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hårtråd
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur