Kombinationsbett.

Vita_N_6520

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av det, som kan berätta bra och dåliga saker om det..?
Är själva bettet väldigt skarpt, eller är hela grejjen skarp?

Sv: Kombinationsbett.

En bekant köpte det till sin häst som är väldigt väldigt "hård" i munnen då han känner för det.
Detta bett (om du menar H**ks kombinationsbett) funkade inte på honom. Det var för "milt" enligt ägaren.
Han drog om han ville ändå.

Har dock sedan provat med ett vanligt "hack" vilket då ist funkade lite bättre.

Men jag själv tycker att man kan väl ist köpa ett vanligt hack.
För skänklarna på kombibettet var ju inte alls långa, så häveffekten blir ju inte nå stor.
Sedan är det om jag inte minns fel "bara" ett vanligt bett också.

Så, har man en pigg/stark häst så skulle jag hellre då köpa ett hack eller ett annat lite skarpare bett ist.

Detta kombinationsbett är bara stort och fult tycker jag;)

Det finns ju olika kombinationsbett (olika märken - ser olika ut) och det är samma tumregel där som på vanliga hack att ju längre skänklar desto större hävstångsverkan.

Bettdelen i sig brukar inte vara särskilt skarp, t.ex. Nathe betten är ju mjuk syntet, utan det som gör bettet skarpt är ju att det verkar på "alla" ställen samtidigt. Nacke, nosrygg, mun och underkäke.

Det beror ju på vad du tänker kombinera, och med vad. :idea:

Är det ett komplett kandar du tänker på, pelhamstång, gagbett (med dubbla tyglar...), någon typ av bett med nosdel eller liknande?

hadde innan ett myler kombinationsbett innan på min förra häst vilket han gick bra på. Red bara med det tär vi tränade FT dock ^^

Hallu

Jag vet inte, rider inte med sådana skarpa grejor...

Nödvändigt att svara då... :smirk:

heej!

råka skika iväg det innan jag var klar.. hehe:crazy:

Men vad för häst ska du ha det till...
Och när??:confused:

Jaa, om jag inte rider med det då ska jag ljuga eller :confused:

Man behöver väl inte skriva i en tråd om kombinationsbett om man inget har att säga om dem.:confused:

Nehe, okej ska aldrig göra om det, det passar ju inte alla...:mad:

Vadå passar inte alla? Din logik verkar vara lite underlig. Jag skulle exempelvis aldrig posta ett inlägg i en tråd om en Albion-sadel och säga att jag aldrig ridit i en sådan. Vad är vitsen med det?

Förlåt TS för OT...

kan bara hålla med, svara inte om du inte vet.

TS >> Jag har ridit lite på dety, dock inte på egen häst. Det här var modellen skarp med cyckelkjedja. Tyckte det var lite stumt eller hur man ska säga, svårt med lika snabb eftergift o så, men det är säkert en vane sak.

Använder det på min häst vid hoppning/terränghoppning.
Det som gör det "skarpt" är väl att det som någon annan sa
påverkar både mun,nosrygg,nacke och underkäke. Mitt är väl av den mildaste varianten, med gummibett i munnen samt korta skänklar och nosdelen är väl vadderad utan metall i. Men jag tycker att det funkar väldigt bra på min extremt pigga häst, som visserligen är ganska känslig. Är väl möjligt att jag hade ridit på hack annars men ska väl försöka mig på att satsa lite FT nu och då får man ju inte ha hack i debutant terrängen. Men en fördel med bettet tycker jag är att man får bättre styrning med det än med ett hack och får igenom ställningar lite bättre. Så slutsatsen är väl att jag gillar det och min heta häst trivs med det:)

Senast ändrad:

Tack för alla svar!

Jag hade funderingar på att köpa ett till min häst som är känslig i munnen = lite bråkig i hoppningen (var hon iaf), eftersom jag ska tävla FT i sommar och man inte får rida på hack.
Just nu hoppar jag alltid med hackamooret.
Men det kanske inte passar hästar som är känsliga?

Jag vill ju ha så lite i munnen som möjligt, så hon inte blir arg på mig, men ändå ha nånting att "ta tag i" OM hon skulle få för sig om att springa iväg. :crazy:

Det beror ju på vad du tänker kombinera, och med vad. :idea:

Är det ett komplett kandar du tänker på, pelhamstång, gagbett (med dubbla tyglar...), någon typ av bett med nosdel eller liknande?

Kombinationsbett, sånt som inverkar både på näsan och i munnen, typ.
Skulle jag ha pelham på min häst skulle hon döda mig ;)

Använder det på min häst vid hoppning/terränghoppning.
Det som gör det "skarpt" är väl att det som någon annan sa
påverkar både mun,nosrygg,nacke och underkäke. Mitt är väl av den mildaste varianten, med gummibett i munnen samt korta skänklar och nosdelen är väl vadderad utan metall i. Men jag tycker att det funkar väldigt bra på min extremt pigga häst, som visserligen är ganska känslig. Är väl möjligt att jag hade ridit på hack annars men ska väl försöka mig på att satsa lite FT nu och då får man ju inte ha hack i debutant terrängen. Men en fördel med bettet tycker jag är att man får bättre styrning med det än med ett hack och får igenom ställningar lite bättre. Så slutsatsen är väl att jag gillar det och min heta häst trivs med det:)

Så man får tävla med det i FT?! :p
Vilket märke har du och var fick du tag på det?
Hur länge har du haft det?

Borde det inte finnas så att man kan ha två tyglar, ett till bettet och ett till hacket? Så att man kan rida på bara en om man vill och båda när det behövs? Isf så skulle du ju kunna rida mest på hacket och liksom strunta i bett-tygeln.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 334
Senast: Elise4321
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka