Kombinera sommarbete med tävling?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Gyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 505
G

Gyllene

Jag vill väldigt gärna tävla i sommar, men också att min ponny ska få gå på sommarbete.

Tror ni att det går att kombindera sommarbete och tävling på lokal nivå?

Sv: Kombinera sommarbete med tävling?

Varför skulle det inte fungera?
Bara betet inte är för kraftigt så.

Har fungerat bra här de senaste 11åren och då har jag tävlat upp tom MSV A.

/Linnea

Klart det fungerar. Sommarbete innebär ju inte att hästen ska vila hela sommaren. Mina går på bete och rids som vanligt. Ingen speciell vila, det får de ändå lite då och då.

/M

Ja det går bra. De hästar jag tävlat har alltid gått på bete på sommaren om tränats som vanligt. Det är ju oftast på sommaren man har tid och möjlighet att träna som mest :) En bra idé dock är att stalla in hästen på nätterna ett par dagar innan tävlingen så den får vila ut. Det är ingen bra grund för prestationer om den gått ute natten före en tävling.

Vi har alltid gjort så om somrarna. Ponnyn välmående på bete med träningsarbete i veckorna o på helger tävlad upp till nationell hoppning med mycket goda resultat!

Vad bra att det funkar :) jag tänkte mest på att hästen blir tjock och tappar kondition, men om jag tränar som vanligt och inte låter honom beta för mycket så går det säkert då :idea:

Klart det går! ;)

Min häst kommer gå på bete hela sommaren, har redan gått tre veckor. Vi har hunnit med en träning och en tävling, inga som helst problem.
Han sover bra i hagen också så jag tar inte in honom på box innan heller. Men det är olika från häst till häst hur det funkar.

Mina starthästar (trav) går på bete nu och tävlas samtidigt. Brukar bara låta dom gå halva dagen på betet dagen före tävling.

Men hur ofta rider/kör ni hästarna, ni som kombinerar med tävling? Och hur stort är erat bete? :)

Försöker rida varje dag men minst 4 dagar i veckan iaf. Vi har ett bete på ca 4-5ha till fyra hästar.

Det finns apsolut inte någon andledning att ställa av hästen på grund av att den går på bete eller med andra ord ÄTER MAT ni ger väl hästarna mat på vintern också? Om hästen /ponnyn lätt blir tjock finns bara en bra lösning motionera hästen. Mina hästar går på bete hela sommaren och tävlas upp till internationell nivå så det klarar ni med era med.

Ta nu och njut av sommaren och lycka till!:D

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: MiniLi
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 768
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka