Kombinerat bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EvelinaSkoldenborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 933
E

EvelinaSkoldenborg

Jag har lite funderingar kring detta bett.
Ni som rider på det, hur fungerar det? Och varför är det bra på din häst?

Hackamore remmen som går över nosbenet, hur ska den sitta? Har hört att om man sätter den (för långt ner?) så kan man orsaka en fraktur, stämmer detta?
Har ni någon bild så visa gärna!

Evelina

Sv: Kombinerat bett?

rekomenderar inte detta bett, då det ger hissbettsefekt (samma som av pessoa-betten).
vill man ha både och, är en smart lösning att "sätta ihop" detta själv med ett kandar-huvudlag, ett bett och ett hackamore.

Så det blir hissbetts effekt även om den har kedja?
Hör så mycket olika..

Evelina :)

Okej, tack för svaret!

Någon som har andra erfarenheter?

Evelina

Jag har ett. Jag rek det inte om man inte modifierar det.

Det blir hissbettseffekt JA. Och dessutom så nosdelen som oftast inte är rem utan kedja överdragen med gummi, den trycks neråt när man tar i 'hacktygeln'. Vilket gör det hart när hopplöst att få det att inte åka ner för långt.

Iden är god, men det blir knas i realiteten. Bättre kombinera tränsbett och hackamore på ett kandarträns och ha dubbel tygel, ingen hisseffekt och de stör inte varandra.

Jag använder mitt dock, men jag har modifierat det KRAFTIGT. Jag har kapat skänkeln, så bara 'bettringen' är kvar. Jag har svetsat fast nosdelen så det inte blir någon utväxling, men då tappar man hackdelen. Mitt nu är ett tränsbett med mild hisseffekt (jag jobbar på den detaljen, men knappt hisseffekt alls iom att det inte finns ngn skänkel), där eg stora skillnaden är att vid tygeltag så får man tryck rakt bakåt på nosen med. (men aldrig häv, så kedjan är onödig t ex)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 245
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka