Komma igång med unghästen

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 992
S

Spider84

Är det någon mer än mig som står och hoppar och väntar på att få sätta igång med sin unghäst?
Håller på att krypa ur mitt eget skinn när jag inte kan börja med henne.

Hon är "färdig" longerad...bara lite galopparbete kvar så kan jag sitta upp och rida...men givetvis sätter hon igång och växer en massa nu (är 4år) så jag får så snällt hålla mig i schack.

Jag vill mest ha lite sympatier och prata lite utbildnings strategier med likasinnade. ;)

Sv: Komma igång med unghästen

Men jag undrar - varför bara skolarbete?
Det finns ju massor man kan göra med unghästen - som är ännu mer en grund än arbetet på longen. Promenader off road, tömkörning (som social träning - dvs hängande tömmar och enbart krav på start, stopp, styrning), löshoppning, lösarbete (det sistnämnda blir ju mer träning för en själv med kroppsspråket) - eller favoriten - ha med som handhäst. Och så vidare.

Kliar det i händerna så finns det alltid saker att hitta på?!

Jag har ju bara åringar nu men jag har nog själv aldrig varit så vältränad :) - vi är ute och promenerar (eller tömkör) några gånger i veckan på byn och i skogen. Nyttigt för dem och nyttigt för mej.
Unghästen mår bara gott av att få skritta mycket, och se mycket av världen.

Men den huvudsakliga frågan - jag är suuuupernyfiken på hur hon ser ut nu, du MÅSTE ta lite kort och lägga ut!! :bump:

Jo då vi är ute och promenerar och leker i skogen så klart. ;)
Och hon går med som handhäst ibland, men den gamla tanten rider jag max 15minuter en gång i veckan just nu.
Har aldrig stött på en coolare unghäst. Inget skrämmer henne!

Jo jag vet jag ska fixa bilder...jag lovar.
Pojkvännen kommer i helgen. Ska övertala honom att ta med digitalkameran och ta kort tills jag storknar.

Jooo, jag är jättesugen vissa dagar och undrar varför jag köpt en ohanterad 2-åring.:angel: ;)

Men när jag håller på med henne så känns det jättebra med de framsteg vi gör.
Nu får man ta på hennes bakben och lyfta frambenen, och hon går bra att leda och flyttar bakdelen när man ber. Detta kommer att bli en stjärna!:love: :p

Jag trodde jag fick en hyffsat full växt häst när jag köpte henne i november...så jag kunde börja rida till sommaren, men icke sa nicke hon skulle tydligen växa en bit till. :D

Känner med dig! Min unghäst (3 år) är precis frisk från sin hasskada (efter 6 månader) och nu återstår markarbete i ett år! :crazy: Fast jag skulle nog först ridit in henne nästa år ändå...men..men. Men det kliar i fingrarna att börja jobba med henne från ryggen!
Magdalena

Alltså jag vill inte vara taskig eller så:angel:
Men min femåring växer så det knakar nästan 5cm bara nu i vintras och jag som trodde att de växte mest under det varmare halvåret:smirk:
Tyvärr så får han även patella under tiden han växer:( så det går inte så bra att träna på longen eller rida utan det är i stort sett bara promenader som gäller

Nej, nej sånt där får du inte säga. Schs på dig! :D

Nej jag hoppas verkligen att hon inte tänker växa mycket mer. Hon har ponny stam (är svensk ridponny) så jag hoppas det lugnar sig snart.

Nu blir jag nyfiken! Vad är det för ras på hästen??:)
Magdalena

Vänta är jobbigt.;)

Min lilla är bara 2 nu, det känns som en evighet... Jag började att tömköra henne efter jul, sedan la vi på lösa skaklar och nu drar hon en lätt speedcart på små promenader. Sen går vi promenader, tömkör lite (på bebis-vis) och hon får följa med till ridhuset och spana lite. Nyttigt. Då hoppas jag att hon är förberedd både fysiskt och psykiskt för inridning under våren när hon blir 3. När hon är inriden på så vis att hon är styrbar och kan gå med på små turer med en äldre häst, då börjar det riktiga arbetet. Kanske lagom tills hon är 4. Lite mer skolning på longen och vid hand, men jag vill rida in hästen först, helt kravlöst. Roligt ska det bli iallafall!:)

Följer du utbildningstrappan a la akademisk ridkonst?

Hur mkt tränar du?

Varför gör du allt färdigt på longen innan du sitter på? Det är iofs bra på det viset att du kan börja kräva en hel del mer fastän du precis börjat sitta på.:idea:

Själv har jag gjort lite av varje såsom, longering, tömkörning, vagnskörning och ridning.
Men nu är den fortsatta planen:
Först och främst SOMMARLOV:)
Mkt jobb från marken såsom longering och tömkörning där vi vill försöka komma till en form att börja jobba ifrån
Samtidigt som jag ska rida(från ridningen får hon dock längre sommarlov än från markarbetet), i ridningen är dock tanken mest att vi ska vara ute i skog mycket och skaffa lite muskler och kondition och liiitegrann att jobba med den formen som vi påbörjat från marken.

Det är iaf planen...men man vet ju aldrig ;)
Fast nog skulle jag vilja att hon vore några år äldre så jag kunde börja träna mera målinriktat:love:

Just nu tar hon det helt lugnt, men när hon inte växer går hon ca 3-4dagar i veckan på longen i kanske 10minuter åt gången. Hon är extremt lätt uttråkad så jag försöker hitta på annat som att promenera och leka innan och efter.

Jag försöker i mångt och mycket följa utbildningstrappan à la AR eftersom jag tycker att det är väldigt vettig. Givetvis avviker jag från den när jag tycker att det behövs.

Orsaken till att jag lär in iaf skritt och trav på longen först är för att jag då kan lära henne att gå framåt-nedåt och länga sin överlinje och hitta en bättre balans utan ryttare.
På så sätt kommer hon förhoppningsvis lätt ihåg det när jag börjar sitta upp. När jag sitter upp kommer en kompis att longera och jag bara åker häst, vilket innebär att hon lättare komma ihåg att försöka hitta den balans hon har utan ryttare.
Sedan börjar jag gradvis att ta över. Till slut knäpper man loss linan och den som longerar bara står där för att till slut lämna banan helt.

Jag tycker det är ett väldigt "lätt" sätt att lära unghästarna saker även om det nu tar tid så slipper man tjafs och bråk.

Jag funderar på om jag haft en synvilla eller inte...och i så fall 3-4 andra personer med mig.
Lånade min fars vattenpass idag och fick det till att Kirran var ca 1cm högre bak än fram, vilket hon var när hon kom också i november.
Så hon kanske inte alla har växt. :crazy:
Nu blev jag förvirrad.
Alla som sett henne har tyckt att hon är en 2-3cm högre bak.

Grabba tag om bogbladets nedre främsta kant. Tryck hårt på skelettet och kolla reaktionen.
Lyft upp ett framben så att böjsenorna slaknar och du lätt kan klämma på skenbenets bak/utsida.
Jämför sen reaktionerna du får på din unghäst med dem du får på din gamla.
Inget ömt =växer förmodligen inte

Gammalt hästkarlsknep.
Du kan även kolla tempen, den är högre när den växer.

Måste bara kommentera det där att du gör grejer på longen och att hon förhoppningsvis kommer ihåg det och förstår bättre när det är dax att sitta på ryggen sen.

Jag har jobbat/r min "lille":crazy: från marken både på longen och jag gåendes bredvid alltså jobbandes med tyglar och då tränar vi bla böjning, lång och låg, längande av överlinjen, böjd på rakt spår och även öppna och nu kommer det roliga:
första gången vi tog en liten (i början av inridningen där vi fortfarande är:smirk: )tur i skogen så tänkte jag att jag för skojs skull provar och gör öppna hjälperna från ryggen vilket jag aldrig gjort tidigare och vad händer?? Jo plutten gör en galant öppna bara sådär:bump: :bump: :banana: :banana: :love: :love: Så GU vad bra det är att jobba dom ifrån marken innan :bow: det är ju precis samma hjälper man gör ifrån ryggen sen vilket gör jobbet ifrån ryggen mkt enklare sedan.

Det var ett intressant tips.
Det ska jag testa!

minda
Ja jag tycker också om hur lätt det blir från ryggen sedan. Att man slipper det tjafset och allt med det, som det lätt blir på en unghäst som inte vet vad den ska göra.
Jag testade att flytta den lilla i en öppna bara för skojs skull när vi var ute och promenerae (från marken) och fick en väldigt positiv reaktion så det ska bli intressant att komma mer åt det längre fram.

Jag tänkte vara flitig och "rida in" unghästen ala AR, att börja på longen och där lära in alla hjälperna....satt o kikade i " ridning på kandar" bara för att uppdatera mig lite, känns som att man kommer ifrån den biten ibland:angel:
Innan har jag alltid börjat att tömköra hästarna och sedan ridit in dem, visst har det fungerat men det har ju visat sig sina brister me!!

Så jag är verkligen för denna metod, först på longen, sen uppsuttet...funderar på att du får sen komma o longera mig på hrannar för att just köra "strikt" enlig AR, jag menar, det kan vara intressant att se!!

Jag kör både och :)

Tömkörning OCH longeringen...det funkar bra det också.
Fast jag började iofs tömköra när jag skulle köra in hästen med vagn och sen insåg jag att det ju var skoj!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 233
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 141
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka