Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, självklart ska skatten höjas. Vad annars? Hade det inte varit Corona så hade man hittat på någonting annat att höja skatten på.![]()
Tycker det inte borde det efter många år utan lågkonjunktur men hur det ser ut i kassan har jag ingen aning om.
Är du ironisk, eller hur menar du? Tycker du att det är hittepå att skatten behöver höjas för att kompensera den försämrade ekonomin?
Fast de brukar ju komma en hel del nya skatter lite titt som tätt. Vet att det pratas om milskatt, som ej gått igenom ännu men kommer nog komma en vacker dag.Är du ironisk, eller hur menar du? Tycker du att det är hittepå att skatten behöver höjas för att kompensera den försämrade ekonomin?
Vilken skatt?
Kommunalskatten? Förmögenshetsskatten? Företagens skatt? Momsen?
Min egen kommun kommer med största sannolikthet inte röra skatten.
Tycker det inte borde det efter många år utan lågkonjunktur men hur det ser ut i kassan har jag ingen aning om.
Hittepå och hittepå. Jag tycker frågan är felställd. Rimligtvis bör man först fråga sig VAD som behöver uppnås, och sen HUR man ska göra det och vilka åtgärder som då kan vara aktuella. Inte först välja åtgärd och sen fundera ut på vilket sätt man ska använda den. Alla delar av en försämrad ekonomi hjälps ju knappast av höjda skatter.
Jag är inte ett dugg främmande för skattehöjningar om det visar sig att det behövs. Och jag tror att det på vissa områden kommer att bli nödvändigt. Men jag får någon sorts allergisk reaktion av den här typen av retorik.
Det finns också ett alternativ "nej, det borde kunna gå att lösa ekonomin på annat sätt", och sedan får man gärna skriva en kommentar för att förklara hur.
Att konsekvenser av och åtgärder pga pandemin de facto har kostat pengar antog jag inte behövde verifieras, utan det intressant såg jag vara hur vi hanterar det. Men menar du att det inte är säkert än att det blir ett underskott i årets finanser?
Fast de brukar ju komma en hel del nya skatter lite titt som tätt. Vet att det pratas om milskatt, som ej gått igenom ännu men kommer nog komma en vacker dag.
Plastskatten kan nog många anse vara hittepå, då det inte hindrar användandet av plast och slår hårt mot vissa mindre butiker, som måste höja priser och kanske förlorar kunder. Så i vissas ögon kan det nog anses som hittepå, har även hört det av folk runt omkring mig säga det också. Det är inte första skatten de "hittar på" på det sättet.
Jag syftade inte på frågan i TS utan den jag citerade.