kommandoord i samband med agility

Sv: kommandoord i samband med agility

Det beror ju helt på vad man personligen känner för, och vilket handlingssystem man väljer att köra efter.

I agility finns det inget "rätt" eller "fel" handlingssätt, bara mer eller mindre effektiva sätt att ta sig genom en bana ;).

Personligen så tränar jag så att jag ska behöva använda så lite kommandon som möjligt, då jag vill att hunden ska lyssna mer på mitt kroppsspråk. Men jag har även kommandon att "falla tillbaka" på om man skulle hamna i en knixig situation, som t.ex

Fram
Tight
Hundens namn
Gungan
Genom
Slalom

Men det är helt upp till den individuelle föraren hur mycket eller hur lite man vill använda kommandon :)

Sv: kommandoord i samband med agility

Man bestämmer ju själv vilka kommandon man vill använda, det viktigaste är att de är lätta att säga och att de låter olika så hunden inte kan missuppfatta vad man säger då det ju går fort när man kör.

Sen är det bra att ha kommando för när hunden ska svänga tight tillbaka och ett för balansbommen ett för A-hindret och ett för tunneln då de ofta ligger nära varandra så man kan förstärka dit man ska.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 218
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 602
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 111
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka