Kommer att ta ut sadelutprovare men vad tror ni?

Picazzo

Trådstartare
Har egentligen inte tänkt mycket över det, allt har sett bra ut, men efter ett pass i ridhuset upptäckte jag att sadelen kanske inte ligger helt 100 ändå längre.. (Är utprovad/stoppad till min häst)
I sadelläget är pälsen helt slät och inte antydning till svett eller rufs, men nere bakom bogen är det en rand på ca 5 cm som är jättesvettig och rufsig. Nu var det iofs endel stressvett som endast sätter sig fram på henne, men detta var enda stället under sadelen som hon var svettig på. Så bara tänkte höra vad ni tycker/tror?

Sv: Kommer att ta ut sadelutprovare men vad tror ni?

Ser det alltid ut så efter att du ridit? Kolla några gånger, det kan ju vara så enkelt att schabraket legat lite fel eller glidit.
När köpte du den och hur länge är det sedan den stoppades sist?
Min sadelmakare tillika sadelutprovare sa att en helt ny sadel borde stoppas om efter ca ett år och en äldre sadel bör stoppas om med 3-5 års mellanrum. Översyn av sadel varje år för att hitta ev problem i tid.

Sv: Kommer att ta ut sadelutprovare men vad tror ni?

Nej, ser inte alltid ut så, eller det vill säga, vi har ridit mest ute nu och hon har faktisk inte blivit märkverdigt svettig, så har inte kunnat jämnföra på det viset. Ser inget märkverdigt alls egentligen. Enda jag har kännt är att jag fått kämpa lite för sitsen, så frågade min tränare ang sitsstr och han tyckte den var lagom, ett hack längre stigläder gjorde dock susen där.
Sadelen är äldre, har haft den sedan 2005/06 och blev senast omstoppad 08 altså 4 år sedan. Stoppen i sig själv är fortfarade jämn och mjuk, så är ev att flytta på lite. Hästen i fråga är äldre/gammal och skulle inte ha musklat sig ut ur sadelen tycker man..

Liknande trådar

Utrustning Hur gör ni? Min häst är ganska känslig för skav och är dessutom helklippt. Bogen löses enkelt med pälsglans och variation mellan två... 2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: Cilva
·
A
Ridning Har en häst sedan 1 år tillbaka.Innan dess inte riden på 4 år.Valack 8 år. Var hos tränare i vintras,tränaren tyckte det var något... 2
Svar
23
· Visningar
3 492
Senast: Highcat
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen... 2
Svar
24
· Visningar
2 344
Senast: Yrja
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka