Kommer det att bli bättre? marsvin

Kanonen

Trådstartare
Jag fick hem två marsvinshanar igår , 3 och 4 år gamla som har bott hela livet tillsammans. Dock har jag märkt att den yngre lite större hanen ofta är på den lite mindre äldre hanen (dovt kurrande ljud) och den andra mindre hanen springer oftast undan när den större kommer nära. De har även rykt lätt ihop men dock bara några sekunder och har inte blivit skadade. Kommer det att bli bättre eller går dom helt enkelt inte ihop? Dom har ju bott ihop hela sitt liv men kan det vara så att de tidigare ägarna helt enkelt inte bara har märkt att de inte går ihop? Kan väl också nämna att marsvinen endast var ca 1 månad hoss förra ägaren innan hon gav bort dem till mig. De har alla sina gamla saker här hoss mig och samma bur som de tidigare bott i.
 
Sv: Kommer det att bli bättre? marsvin

Hur stor bur har de? Kanske de behöver mer utrymme, fler hus osv.
Har tre marsvinstjejer och ibland är det någon som gnabbar på en annan (särskilt när de får mat) men mer än så blir det inte.
 
Sv: Kommer det att bli bättre? marsvin

Skulle nog testat att skaffa en större bur och i denna stora bur ha två hus så de får varsitt. Se till så att det alltid finns mat / något att tugga på. Men tjivas de kan det även bero på stress - stressen av att byta hem så tätt.


Om det är dessa killar:
Tvadagar_in_i_resan_fick_jag_foljande_sms_fran_deras_kopare_Hej_Jag_har_funderat_lite_och_har.jpg

Så gick de utmärkt ihop för 3 mån sen även på liten yta.
 
Senast ändrad:
Sv: Kommer det att bli bättre? marsvin

Buren är 100x50cm med ett "riktigt" hus och ett papp hus. Fick med buren från förra ägaren och tycker själv att den är rätt så liten och letar efter en större bur , har dock inte råd att köpa ny så måste vara en begagnad billig.. Nu till nästa fråga.. :D De låter mig klappa dem över hela kroppen och kommer fram till handen , äter också från handen, men när jag försöker lyfta upp så rycker de till och försöker komma undan. Ska jag trots det lyfta upp dem eller ska jag bara låta dom va tills dom är helt trygga med mig? Jag vill ju inte att de ska bli rädda för mig.. dock har de ju fått vara inne i buren hela dagen idag då jag inte lyckats lyfta upp dem.
 
Sv: Kommer det att bli bättre? marsvin

Du kan köpa en billig begagnad bur i samma storlek och öppna upp kortsidor på bägge burarna så får du en lång bur.
Alternativt om du kan stänga av ett rum och ha buren öppen åt dem. Mina marsvin är bara instängda i buren nattetid, övrig tid står buren alltid öppen så de kan vara i köket (där buren står) som de vill.
Fortsätt lyfta upp dem, mata dem gärna när de är uppe, så blir de snart modigare.
 
Sv: Kommer det att bli bättre? marsvin

Min erfarenhet säger att vissa marsvin aldrig gillar att bli upptagna, trots att de tycker om att vara uppe i knät när de väl är fångade. Med dem tycker jag att det är bättre att bara vara snabb när man tar dem.

Förutom utrymme och hus så se till att de inte behöver sitta tillsammans och äta. Sprid ut maten alltså! Hur får de sitt hö/gräs? Jag hade ofta höhäck, höbollar och en liten hög löst i buren. Grönsakerna spred jag ut i hela buren och ibland fick de kraftfoder som godis som också bara ströddes ut i buren.

Mina två grabbar jag hade kunde bråka lite mer i perioder, då såg jag till att proppa in extra mycket hö i buren, vilket lugnade dem massor. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
410
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 786
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 904
Senast: valy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp