Kommunen och hästhållning

Makaronen

Trådstartare
Hej

Vill ta hem hästen, och ska i samband med det köpa en till. Har ledsnat helt på att stå inackorderad.

Vart får man reda på vad som gäller för byggnation av stallar i min komun? Försökt googla men vet inte vad jag ska söka på.. (gäller Norrtälje). Bor i en "sportstugeförening", inga små villatomter men inte heller en jordbruksfastighet. Förstått att det är lite olika krav, men vet inte om mitt område är detaljplanerat, hur får man reda på det?

Har ingen egen mark, och den marken jag får arrendera till hagar vill de inte att jag bygger lösdrift i, vilket var min tanke från början. Men min tomt ligger på andra sidan en liten grusväg så då slog tanken mig att jag kunde ha två uteboxar där, och stalla in hästarna på nätterna eller när vädret är riktigt jäkla ruttet, så kanske man kan klara sig utan ligghall i hagen.

Nu måste jag bara få reda på på något sätt om det är lagligt att bygga två boxar på min privata tomt, och vad som krävs för gödselhanteringen. Hur går man tillväga, ringer man eller finns det på kommunernas egen hemsida, och vad är det man ska söka på/fråga efter?
 
Kommunen håller i bygglov (inom detaljplanerat område). De har även anvisningar för gödselhantering. Inom detaljplanerat område krävs tillstånd enligt miljöbalken för hästhållning, det ligger också på kommunen. För uteboxar och andra nya stallbyggnader gör länsstyrelsen en förprövning. Jag är inte helt säker på om länsstyrelsen även prövar i de fall man också har tillståndsplikt under MB - det får du kolla med din kommun.
 
Senast ändrad:
Såg att du bara tänker ha två hästar, då behövs bara bygglov/tillstånd från kommunen (inte länsstyrelsen). Ska också tillägga att kommunen i vissa fall har synpunkter på hästhållning även utanför detaljplan, t.ex om det ligger bebyggelse i närheten. Du kan nog söka på Djurhållning på kommunens hemsida för att få information.
 
Jag skulle kontakta kommunen helt enkelt för att få fram vad som gäller i just din kommun. Ibland kan det stå en del info på hemsidan, men det säkraste är att ringa och prata med miljökontoret för djurhållningen och med bygg angående bygglov.

En parentes, vet en som gjorde ett utestall på en yta där inga bygglov godkänns. Hon löste det genom att hon inte gjorde någon bottenplatta och därmed räknades stallet som mobilt, vilket var ok på marken ;)
 
Ser också att TS bor i en sportstugeförening, bra ide att kolla upp så det inte föreligger hinder i föreningen.
 
Jag tror det faller på gödselhanteringen, jag har svårt att tro att föreningens medlemmar vill ha den olägenhet det innebär att ha en gödselstack i bebyggt sommarstugeområde.
 
Jag är inte helt säker på om länsstyrelsen även prövar i de fall man också har tillståndsplikt under MB - det får du kolla med din kommun.

Kommunal nämnd har inget med förprövning av djurstallar att göra oavsett om tillståndsplikt krävs eller inte. Miljöbalken sträcker sig endast över miljö- och hälsoskyddsfrågan. Djurskydd ligger under annan lagstiftning.

TS
Tänk på att ett stall kräver ganska mycket yta, det är inte bara boxar... du ska ha utrymme för foder, strömaterial och utrustning också. Av erfarenhet kan jag säga att det blir ganska trångt att klämma in det på en "normal" villatomt. De är roligare att vara inackorderad i sådana fall tycker jag...
 

Liknande trådar

Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 477
Senast: macan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 674
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp