Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Har haft hästarna hemma och förlitat mig på snälla grannar för att ha nog med mark. Det gör jag inte om, jäkla slit är det att ha dem hemma vintertid.
Skulle jag göra om det skulle jag ordna uppstallning vintertid och ha dem hemma på sommaren.
Tveklöst.

Ja, visst är det mycket jobb. De som säger att det är smidigare för att allt går fortare, de har missberäknat ganska gravt. Allt behöver man fixa själv (nåja, sambon hjälper ju förstås till mycket).. Men jag har aldrig sett detta som ett problem, jag fixar gärna med staket, tömma gödselstack m.m. m.m. själv.
Men det blir fasligt ensamt att rida själv jämt och som sagt, både jag och hästen börjar sakna träningsmöjligheterna..

Det känns som den bästa lösningen att göra såhär.. Till nästa vinter kanske något av de närmare stallen har ledigt, eller kanske hinner de få ledigt innan hösten. Jag är inte låst till just det här stallet.

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Sambon vill, du vill, stallägaren vill och det låter som att hästarna också vill så vad är att tveka över?

Förmodligen är det så att jag har en tendens att överanalysera allting så in i (fult ord) att jag inte bara kan inse att det är den bästa lösningen just nu..

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Börja på körskolan direkt,då har du körkortet till hösten. Jag övningskörde hur mycket som helst från 17-19 års ålder,sen helt plötsligt som 21-åring så fick jag för mig att nu var det dags,gick in och köpte 10 lektioner,och oj vad mycket mer det var man skulle tänka på än vad pappa/mamma/kille lärde mig.

Lättare att lära, än att lära om.

Så skulle faktist rekomendera till att ta en-två lektioner på körskolan nu direkt,SEN köra hemma! Då får du tips på hur du ska ha koll i alla speglar,senaste uppdateringar m.m. Jag tex hade ju aldrig hört talas om ecodriving! :o Sen när du kört hemma mycket med någon enstaka lektion på körskolan för att checka av,så går du bara och tar några lektioner till på raken,halkbanan,sen prov och uppkörning! KLART! ;) Jag fick mitt körkort på 3 månader,men då kuggade jag på första uppkörningen pga jag körde för fort på en sträcka där dom precis sänkt hastigheten,och jag var så van att köra 70 där (Hade alltså blivit 60) + att läraren fick lov att ingripa och bromsa en gång då en unge på cykel kastade sig rakt ut bakom en buske,annars så hade det gått ännu snabbare.

Jag hade även den där Bonniers trafikskola på datorn,jättelärorikt! Jag HATAR att plugga genom att läsa sida efter sida i en bok,tillslut så läser jag bara utan att fatta VAD jag läser,så jag öppnade knappt teoriboken,utan pluggade allt via datorn,är ju 65 frågor varav 52 ska vara godkända,jag hade 62 rätt.

Tanken är att ta en intensivkurs till sommaren, men vill köra lite själv hemma först. Har lätt att stressa upp mej just första gångerna och kan behöva lite tid innan jag kommer in i det igen, hittar jag då inte helt rätt körlärare är första lektionerna helt bortkastade pengar.. Utan jag behöver bli lite varm i kläderna först.

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Jag hade:

1. Aldrig, aldrig baserat mitt intresse på andras goda välvilja ( lånat mark gratis, bli skjutsad fram och tillbaka..)
2. Stallat upp på ett ställe dit jag kunnat ta mig själv, skrivit kontrakt och betalat för mig.
3. Om omöjligt att hitta stallplats- lagt hästeriet på is

Håller med Leoni! Jag hade aldrig heller lagt mitt intresse i händerna på någon annan. Jag hade aldrig krävt att någon annan i min närhet skulle behöva köra flera mil, för att jag ska till stallet.

Och jag hade aldrig lagt mina hästar i händerna på någon annan "bara för att de vill ha lite sällskap i stallet" för det där har jag hört förr. Det är kul i början, framförallt nu på sommaren men det kommer en lång höst och vinter sen.. och då är det inte lika kul för kompisen att släppa in och ut i alla väderlekar.
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Håller med Leoni! Jag hade aldrig heller lagt mitt intresse i händerna på någon annan. Jag hade aldrig krävt att någon annan i min närhet skulle behöva köra flera mil, för att jag ska till stallet.

Och jag hade aldrig lagt mina hästar i händerna på någon annan "bara för att de vill ha lite sällskap i stallet" för det där har jag hört förr. Det är kul i början, framförallt nu på sommaren men det kommer en lång höst och vinter sen.. och då är det inte lika kul för kompisen att släppa in och ut i alla väderlekar.

Jag kräver inte att någon ska köra flera mil.. Min sambo vill det!
Det är inte bara för att hon vill ha sällskap i stallet som jag ska flytta dit, det är framför allt för träningsmöjligheterna och för att det ger min häst chanser att bo i lösdrift. Och jag ska fortfarande inte ha mina hästar där på sommaren, enbart under vintern. De ska gå på lösdrift så ut och in är det inget tal om, enbart enstaka dagar om det behövs.

En del av er får det att låta som om jag bara ska dumpa mina hästar där och sen låta stallägaren ta hand om dem.

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

2. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "betalar för mej", vem har sagt att jag inte betalar/skulle betala för det jag lånar hemma. Jag har dem inte hemma för att spara pengar, det gör man sällan. Jag har dem hemma för att jag tycker att det är mysigt.


Ville bara förtydliga att upplägg som att någon fodrar extra hästar bara för at det är mysigt sällan är mysigt så himla länge. Jag hade skrivit in sådana extratjänster i kontraktet och betalt för det. Det hade kanske du också gjort men jag tolkade inte vad du skrev på det viset
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Ville bara förtydliga att upplägg som att någon fodrar extra hästar bara för at det är mysigt sällan är mysigt så himla länge. Jag hade skrivit in sådana extratjänster i kontraktet och betalt för det. Det hade kanske du också gjort men jag tolkade inte vad du skrev på det viset

Självklart ska tjejen få betalt extra (även i kontraktet ska detta tas upp, så det aldrig blir några tveksamheter) om hon fixar mina hästar nån dag i veckan..:)
Det är helt rätt! Jag håller helt med dej, missuppfattade dej nog lite i första inlägget.

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Du förlorar knappast något på att prova en vinter. Allt annat än avståndet låter toppen och du låter väldigt lycklig åt ridhus och ridkompisar :D. Låter som en härlig kombo, "sommarhästar" hemma och "träningshästar" vid anläggning! Jag som själv har stall hemma har flera somrar funderat på att hyra någons sommartomma box på någon anläggning och ha intensivträning. Visserligen har jag ridhus 20 min bort med bil men det skulle vara så kul med ett litet eget "ridläger" med träning när man oftast rider i skogen annars...
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Du förlorar knappast något på att prova en vinter. Allt annat än avståndet låter toppen och du låter väldigt lycklig åt ridhus och ridkompisar :D. Låter som en härlig kombo, "sommarhästar" hemma och "träningshästar" vid anläggning! Jag som själv har stall hemma har flera somrar funderat på att hyra någons sommartomma box på någon anläggning och ha intensivträning. Visserligen har jag ridhus 20 min bort med bil men det skulle vara så kul med ett litet eget "ridläger" med träning när man oftast rider i skogen annars...

Precis, det är så jag känner. Efter mycket diskuterande här hemma så är det bestämt att det blir så. De får flytta i vinter och komma hem till våren igen.
Ska bli underbart att kunna träna hela vintern, det blev inte mycket av den varan vintern som har varit..:(

Vi har också ridhus på bekvämligt köravstånd, men har konstaterat att det är ett jäkla meck för att komma iväg. Först ska bägge va lediga samtidigt, sen ska transport lånas, då vi inte fått tummen ur att skaffa ny sedan vi sålde våran gamla. Och uppe på det är inte hästen jätteglad åt att åka.. Så det blir inte att man gör det helt enkelt..:cautious:

Jag tycker att det låter som en kalaside så som du har tänkt, köra lite intensivt och sen tuffa i skogen när du flyttar hem igen. Borde vara lätt att få tag i en box, många som flyttar iväg sina hästar under sommaren..:)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 227
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: Piek
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 291
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 929
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp