kommunikation mellan hästar och människor?

Humelibumlan

Trådstartare
Jag vet inte om det är varken rätt forum eller rätt använt ord?

Men ibland ställs min häst kunskap på sin spets.

Man pratar om hästpratare, telepati osv.. Jag har alltid trott hästar talar med sin kropp.

Och sen ibland, trots att man är en nykter och hyffsat oflummig person i sitt häst hanternade ställs saker ibland på spets.

Att min morrhoppa som kan uppföra sig ganska ohyffsat, som istället för att som normalt explodera i pigg glädje fnatt när hästarna i hagen brevid busar när vi ska gå in, helt enkelt stannar och vägrar gå fram förrens jag tagit bort det 3-åringa barnet som sitter på hennes rygg, man ser på hela hästen hur det kryper i kroppen, men hon väntar, för att när barnet är borta för att sen totalt explodera och busa.

Samma häst som 2-åring som efter en skentur sitter illa fast och totalt i en vagn som ligger uppochner och i hennes mest förbannade stund försöker slå sig fri, helt plöstligt slappnar av och går från totalt rabiat panik till totalt avslappnad, när jag kommer 10 m ifrån och ropar- Lugna dig gumman, jag hjälper dig.
Och låter mig lyfta ben, flytta ben, göra henne illa (måsten) dra och slita för att få loss henne... för att sedan på ett för oss både helt nytt kommando, NU KAN DU GÅ, helt enkelt lyfta höga ben och helt lugnt ta sig ur härvan av stål och läder hon var intrasslad i.

Samma häst som avskyr hundar, som stannar i box öppningen och väntar tills jag tagit bort den sjuka hunden som somnat i henes box... Normalt hade hon bara satsat på att stampa på hunden. Men nej, lös stannar hon i box öppningen och tittar frågande, väntar tills jag lyft ut hunden innan hon går in till maten?

Samma häst som brukar möta upp med en sur image, men som helt plöstligt gnäggar o kommer i full galopp när man ropar hennes namn, samma dag som som förlorat en annan häst och sörjer?
För att sen en vecka senare återgå till samma image när min sorg mildrats o accepterats?

Eller som hästen idag, knasiga bus hästen som är busigt "rädd" för allt, men som idag går som ledare för en unghäst och som helt plötsligt både står still och väntar, inte är rädd för något alls utan verkligen bara travar på som om inget i livet var farligt, både förbi den farliga stubben, kurvan vi gasar i och vattnet där krokodilerna bor, där vi annars dagligen kollar på?

Eller hästen som brukar vara svår att få in före lunch tid o endast kan bli lockad med lite havre, helt plötsligt stannar från full galopp och låter sig bli tagen när jag säger att det inte är nån träning på gång, vi ska bara till tandläkaren för din muns skull?

Jag är inte frälst, men ibland undrar man....

Sv: kommunikation mellan hästar och människor?

Jo jag känner igen det där väldigt väl, hur en häst kan ta hänsyn till omständigheterna och skulle kunna räkna upp en massa exempel men det blir så långt:D

Det är många gånge rman blir alldeles rörd, precis av sånt du beskriver, hästar som känner att man är sjuk och inte skulle orka några "konster" den dagen, en häst som varje gång jag var lite låg försökte "muntra upp" mej under ridturen och alltid lyckades, som när dottern var liten och red gick runt som om den haft en korg ägg på ryggen:love: runt stubbåkern,medan då jag satt upp :bump::bump:.

Kloka hästar som visar sej ha koll när det verkligen behövs och gäller, inget bus då.

OCh det där med att sitta fast, eller behöva hjälp, i tilltrasslade situationer, det har jag upplevt många gånger hur en häst som normalt blir tokig och skulle göra allt för att slå sej fri om den trasslat in sig i tex en lina, står helt still och väntar på att få hjälp när man kommer. De VET att människan kommer att reda ut det här:bow:

Eller hur hästar står ut med behandlingar av tex sår när det måste göras, även om de normalt är enormt sjåpiga.

Jag tycker att det kommer mer och mer när man känner varandra och har förtroende, men mest är det de verkligt kloka, intelligenta hästarna som har de här sidorna, som vet att hålla huvudet kallt när det gäller.
Men som sagt även de övriga blir mer och mer av detta när man har en bra relation och känner varandra väl.

Och ang språket, hästar lär sig förstå så¨mycket av det vi SÄGER, de VILL kommunicera och jag tycker de verkligen försöker förstå och lär sig mängder av ord, precis som hundar, och inte bara ord, tonfall mm.

Hästar kan bli enormt "röststyrda" och det är så fantastiskt. Stoet jag har ridit nu i fyra år är stark, tuff och kan vara enormt bitchig, om hon vill, men är en pärla när man känner varandra och visar på alla sätt både sin integritet men också sin vilja att göra det man begär, för att hon VILL. :love:
Hon är otroligt röststyrd, lyssnar oavbrutet och t o m i hög fart när vi galoppjobbar så är det rösten mer än något annat jag reglerar farten med.
När jag rider ensam ute på 3-åringen är världen läskig men han går förbi allt, bara jag pratar med honom.

Ja det BLEV långt:o men det finns så många exempel, hästar kommunicerar mycket mer än med kroppen och VILL verkligen kommunicera med oss.

Senast ändrad av en moderator:

Det är en otrolig känsla när man upptäcker att man från ena dagen till nästa är ett team och inte djur och människa med olika språk.

Min häst är oxå en liten egan dam, som är super trevlig att pyssla med och rida på, men så tråkig att hämta i hagen. Men vissa dar kommer hon fram självmant precis som hon märker att idag är inte "morsan" sugen på att fjanta runt och fjäska. En dag gnäggade hon när jag kom och hon fick syn på mig...har hänt en gång, men det kändes så häftigt att vi är på väg att bli ett team, och den dan gjorde hon allt för att behaga mig i ridningen.

Jag har inte haft henne så länge, tog henne i maj och hon har gått på bete hela sommaren. Det går sakta med tilliten men lite varje gång händer :laugh:

Jaa, ibland undrar man.. För några år sen så hade vi alla hästarna ute över natten på vårkanten, vissa hade sina täcken på sig. På morgonen skulle jag ut och fodra alla och när jag kommer ut så kommer mitt gamla sto springandes och gnäggandes mot mig och verkar upprörd. Det visade sig att en av hästarna fastnat med ett täckesspänne i tråden och dragit fast tråden i en massa träd och satt odentligt fast och fick klippas loss. Hon stod helt stilla under tiden. Mitt gamla sto skulle väl berätta för mig att allt stod inte rätt till i hagen. En annan gång så skulle jag ut och rida en kväll i månskenet med detta sto och vi kom skrittandes på vägen då hon snubblar och går ner på knä och jag oförberedd på detta gör en kullerbytta över henne och sitter helt plötsligt på vägen hysteriskt skrattande. Istället för att dra iväg så sätter hon igång att knuffa på mitt huvud och slicka på hjälmen och ser väldigt skamsen ut, som om hon ville be om ursäkt för sitt beteende. Jag klappade henne och talade om för henne att det gör inget och så fortsatte vi ridturen. Det är fantastiskt när dessa stunder inträffar och det får en att fundera på graden av intelligens hos våra vänner hästarna.

Ja, ibland undrar man verkligen hur det är egentligen. Vi har ett avelssto som inte går att rida p g a skada och gör ingenting mer än hämtas ut och in i hagen och blir borstad. Hon är ledaren för flocken vilket betyder att hon ska in och ut först och står i grinden och väntar på oss. Men...när vi ska till hingststationen och ska hämta henne i hagen - icke sa Nicke. Vi får jaga henne i en halvtimme och kommer till stationen med en genomsvettig häst. Och vi fattar inte hur hon vet att vi ska hämta just henne, för vi hämtar de andra hästarna helt utan någon regelbundenhet. Ibland den ena, ibland den andra vid helt olika tider och då kommer hon fram och ska vara med så man får mota bort henne. Men när det är hennes tur hon "ser" det redan när vi närmar oss hagen och börjar dra sig undan.

Haha, viss är dom fantastiska :love:

*martha som förra vecka for ur vagnen, med en skenande, men förvånad häst som kom tillbaka : Va fan hände :rofl:

Vi visar så mycket med vårt kroppsspråk som vi inte tänker på.

Det är allt konstigt...

Har en hingst och mötte ett sto på ridturen. Han blev väldigt upprörd när han inte fick gå fram och hälsa, han ställde sig rätt upp och ner på bakbenen och givetvis hamnade matte på backen. Och i all panik tänker man "Nej, inte stoet!!" och vad gör hästen?! Jo, han springer åt andra hållet några meter för att stanna och vända sig om och titta frågande "Ska du inte följa med?"

Ibland undrar man verkligen vad som rör sig i huvudet på dem.
Men underbara är de! :love:

Det kom mej att tänka på en feg hingst jag hade som gick på skrittmaskinen medan jag mockade hans box. Han dansade runt där när han såg stona och slog med huvudet och skuttade runt och på något sätt kom han loss:eek:

Då kunde man tro att han kastade sej iväg till stona - men nej, eftersom han var en fegis fick han väl panik vid tanken att vara lös och byte för den andra hingsten:devil: eller vad han nu tänkte, i alla fall kom han infarande i stallet och när han såg skottkärran i sin egen box kastade han sig in i grannens och stod där och tittade ut genom fönstret:angel:

Välkommen in i gänget Hummelibumlan. Minns du när jag hade första filmen uppe på Madams och mitt kvällsbus, och när du ifrågasatte om hon verkligen tyckte det var kul när hon visade upp attityden "du ska döööö" med strukna öron?;)

Vi "slåss" fortfarande och nu har hon utökat det hela genom att attackera mig framifrån i hagen bara för att bjuda in mig till buspartaj. Det är strukna öron, klapprande tänder (som brukar fastna i händerna eller jackan), fladdrande ben på oss båda mm. mm.

Det är alltid hon som börjar men är jag sjuk och trött så blir det inget mer än ett nyp i knävecket vid mockningen och lite nojs.

Vi pratar också med varann och vi förstår vad den andra säger trots att ordet aldrig använts tidigare i det sammanhanget.

*ny film är på gång*:cool:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när... 2
Svar
20
· Visningar
1 821
Senast: Oknytt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 611
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 943
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025