Kommunikationsproblem...vet inte vad jag ska göra

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Jag och min nya häst har uppenbara kommunikationsproblem. idag när jag var nere i hagen för att gosa och prata med mina hästar så kom hon som vanligt fram, jag klappade henne o kliade. Jag skulle ta bort en broms från hennes högra framben, hon blir sur vänder sig om och hotar att sparka mig. Jag kör iväg henne och söker ögonkontakt. Håller henne på avstånd och när hon visar att hon vill tillbaka till mig(tuggar och slickar sig om munnen) så släpper jag ögonkontakten och sänker axlar och tittar neråt. Hon stannar och jag ser i ögonvrån att hon tittar på mig. Jag står stilla. Hon kommer till mig men när jag skulle klia henne i pannan så vänder hon sig om och går igen, lika sur som innan. Jag blir helt paff. Hon ställer sig tio m bort och tittar på mig. Jag går mot henne och hon surar och går sin väg. JAg vet inte vad jag ska göra, har varit nere och försökt prata med henne en gång till men hon total ignorerar mig och jag får inte ta i henne, fattar ingenting. Hon står och tittar efter mig men så fort jag kommer emot henne så går hon. Vad har jag gjort för fel? jag har aldrig varit med om detta tidigare??? snälla... hjälp... Hon litar inte på mig alls, hur ska jag bygga upp detta? hon gör ju allt jag ber henne om men hon litar inte på mig. Vill ju ha samma förtoende som jag får av våra andra hästar... orkar inte...

Sv: Kommunikationsproblem...vet inte vad jag ska göra

Har inga råd, men undrar vart du lärt dig koppsspråket? Finns det att läsa om i nån bok?:confused:

Det beror på hur dina hästar är i psyket, och hur just den här hästen fungerar. Eftersom ni kanske inte känt varandra så pass länge att ni båda vet hur ni fungerar så kansk det var olämpligt att söka ögonkontakt? Kanske tog hon det som ett hot och helt enkelt blev rädd för dig, kanske har hon aldrig stött på någon som gjort samma sak mot henne innan så hon blev lite paff? Finns mycket man kan fråga sig som har gått fel, men eftersom ni inte känner varandra så väl än så var försiktig med ditt kroppsspråk och ta det varsamt!

ja, jag vet inte...kanske jag inte borde "utmanat" henne. Var nere i hagen igen en timme senare. Ignorerade henne och satte mig mitt i hagen. Tog inte många minuter innan hon kom fram. Ställde sig och bara stod där. Sen började hon nosa mig i håret och sökte kontakt. Jag lät henne nosa på mina händer och gjorde inga plötsliga rörelser. Sen började hon beta och gick inte längre än än m ifrån mig, gick även runt mig. Jag reste mig sedan upp, strök henne över rygg/rumpa och gick. Hon stod stilla när jag rörde henne och då gick jag för att inte framkalla fler missförstånd. Hon har en väldigt stark personlighet och kan vara en riktig surkärring om hon inte får som hon vill. det var väl därför jag utmanade henne för att hon skulle "ge" sig och acceptera mig som ledare. Men antingen var jag svag i mitt kroppsspråk lr så reagerade jag inte tillräckligt snabbt när hon gav sig. Kan ju hända att hon aldrig blivit utmanad heller då hennes gamla ägare troligtvis lät henne göra som hon ville. Ingen som har mer tips?

Hej!
Har liknande erfarenheter med en häst, och jag förstår inte heller ett sådant beteende. Eftersom det är en ny häst för dig så kan ni väl inte ha hunnit bygga upp någon riktig förtroendekris heller?

Tagit in hästarna nu. allt är som vanligt. Men jag tänker aldrig ta hjälp av någon "join-up" igen. Hästen tkt inte om det och jag fick bara negativa vibbar från hästen. Hon var antagligen på dåligt humör och det måste väl även hästar få vara. Har bättre kontakt med de hästar jag inte utfört MR metoder på och tänker inte använda mig av joinupen igen. Kanske mitt fel men det visar ju bara att jag inte är kapabel att utföra en join up och jag tänker INTE utforska det mer. Nu blir det vanlig hederlig förtroende uppbyggnad.

Eftersom du själv säger att hon har en stark personlighet och har tendenser till att vara sur så är hon säkert ganska hög i rang också kan jag tänka mig? Och eftersom förra ägarna lät henne göra som hon ville tror jag att hon såg det mer som en utmaning eller hot, vilket hon ju såklart inte är van vid därav hennes respons.

Känner du dig säker på dina kunskaper så kanske det skulle hjälpa med en mer ordentlig join-up, alltså bara du och hon i en paddock eller bästa fall rundcorall. Om inte, kör med det du känner dig säker på så känner hästen sig också säker även om det inte skulle innehålla NH-övingar eller join-ups utan bara vanlig "hederlig" hantering, och se till att lära känna varandra ordentligt nu :)

du är så välkommen så :D

AnneKi skrev:
Undrar vart du lärt dig koppsspråket? Finns det att läsa om i nån bok?:confused:

Frågar igen, ingen som har något bra boktips där man kan lära sig mer om kroppsspråket???

Det finns på internet om du söker om nh eller så finns det en del böcker/filmer att köpa där de skriver/visar detta kroppsspråk..
När jag fick min nya häst så var han totalt omöjlig att ta in , leda m.m.. Han litade inte på mig för fem öre.
Fick hjälp av en tjej som håller på med western och Nh. Det fanns även en rundcorall där jag jobbade hästen varje dag. Första gången hållde vi på i ca 1 timma.. Släppde in hästen där och lät han gå runt, runt.. Vänder mig om och säger whoooooo sakta och lugnt.. Förväntar mig att hästen ska komma fram till mig, gör han inte detta så jagar jag iväg hästen tills han slutligen kommer till mig. Efter detta så fick vi en super bra kontakt.. Så fort han började trilskas med att inte vilja komma in så jagade jag iväg honom och han kom på en gång... Det är mkt VIKTIGT med ditt kroppsspråk och vad du ger för siglaner till hästen.. Hoppas du förstår, Lycka till!!

Hästens ben är de känsligaste området som någon annan får röra hos hästen, Kanske blev hon sur för det pga att hon inte känner tillräckligt med tillit till dig?

Kan ni ha missförstått varrandra?
När du skulle ta bort bromsen kanske hon uppfattade det som annat och därför kickade. När du då körde iväg henne så kanske det blev ett missförstånd. Hon kanske inte förstod varför hon blev ivägkörd just då och tycker nu att det var vansinnigt orättvist?
Sätt dig i hagen på en bra plats och vänta ut henne. Låt henne komma till dig. Till slut kommer hon fram. Låt henne nosa och undersöka och undvik att titta på henne.

jaa, något hände, för jag red henne på kvällen och hon var helt underbar att rida, har aldrig gått så bra. dagen efter var jag nere i hagen igen och hon kom för att möta mig, jag fick ta på henne men brydde mig inte om benen eller att vara för "på" utan hon fick komma och gå när hon ville. Hon gick dock aldrig. Hon är inte sur eller går ifrån mig..hästar :angel:

*KL*
Vilka problem folk verkar att ha idag:confused:

måste tänka hur de använder sitt kroppsspråk:crazy:

Vanligt hederligt sunt förnuft o att man är konsekvent räcker hur långt som helst.

En bra ledare får o inger respekt och tillit.

axel skrev:
*KL*
Vilka problem folk verkar att ha idag:confused:

måste tänka hur de använder sitt kroppsspråk:crazy:

Vanligt hederligt sunt förnuft o att man är konsekvent räcker hur långt som helst.

En bra ledare får o inger respekt och tillit.

Olika människor har olika koll på sitt kroppspråk. Kroppsspråket spelar en stor roll i kommunikationen med sin häst, omedvetet som medvetet. Vissa kanske inte tänker alls på det, medan andra med en blick och rörelse får hästen att flytta på rumpan. Det är olika.

:bow: :bow:

Och då är du ändå inte inne på nh-forumet nu, axel. Gå in där så får du hjärnblödning.:angel:

Inte konstigt att folk har problem med sina hästar, som vägrar gå från stallet.

Var hos tandläkaren häromdagen med min stora.

Det var den snällaste patienten som de hade haft- trots liten sedering.

*Gotlandsrusset* skrev:
jaa, något hände, för jag red henne på kvällen och hon var helt underbar att rida, har aldrig gått så bra. dagen efter var jag nere i hagen igen och hon kom för att möta mig, jag fick ta på henne men brydde mig inte om benen eller att vara för "på" utan hon fick komma och gå när hon ville. Hon gick dock aldrig. Hon är inte sur eller går ifrån mig..hästar :angel:

Jag tror du måste läsa på lite hur hästar tänker.
De är inte människor.
de håller inte kvar en tanke från en dag till en annan. De associerar dock en händelse med en annan - men inte i de banor vi anser mänskligt.

din häst har inte förmågan att hålla en tanke att "hon är sur på dig".

din häst har inte förmågan att resonera att "jävlar jag är på dåligt humör".

däremot har din häst förmågan att anpassa sin attityd och sin inställning till dig.

att hon vänder baken upp och inte vill gosa med dig när du precis fått henne är inte precis ngt konstig/ovanligt.

det är skarpt visande av hästen - visst. Men du måste jobba för att få något.

Läs inte hästen som om den var en människa. Lär dig hur hästen tänker istället och anpassa ditt språk därefter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 753
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 043
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 675
Senast: Otherside
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 077
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka