Kompaktkamera: Canon Ixus

Aroma

Trådstartare
Jag är en riktig novis på kameror, jag har med stor möda lyckats komma på vad optisk zoom och megapixlar är först nu ;)

Jag har tänkt att köpa mig en liten kompaktkamera. Jag söker en liten smidig kamera som är enkel att hantera och ha med sig, och som tar hyfsade bilder, åtminstone i dagsljus. Och priset ska helst vara under 2000 kr. Jag har väl börjat sikta in mig på Canon Ixus serien, och Canon Ixus 95 IS verkar ligga bra i pris nu och har fått ganska bra recensioner av det jag läst.

Någon här som har en sådan kamera, vad är erat intryck av den? Vad är kamerans största plus och minus. Eller har ni något annat alternativ i samma prisklass som ni rekommenderar?
 
Sv: Kompaktkamera: Canon Ixus

ixus kamerorna är bra kompaktkameror.. de saknar en del inställningsmöjligheter möjligen för den som vill bestämma lite själv...

men less is more på en kompaktkamera och jag tycker canon lyckats bra!
 
Sv: Kompaktkamera: Canon Ixus

Jag har en Ixus som är två år gammal. Den köpte jag på rekommendationer från kompisar och jag är supernöjd med min. Visst är det en kompaktkamera med begränsade inställningsmöjligheter men den gör ett bra jobb. Särskilt om man använder snabbknapparna för Strand, Lövverk eller porträtt t ex. De gör skillhad!

Kompisarna har uppgraderat med nya Ixusar och är lika nöjda. Jag kanske uppgraderar så småningom också!
 
Sv: Kompaktkamera: Canon Ixus

Tackar för svar! Att inställningsmöjligheter är begränsade ser jag bara som positivt, vill inte bestämma så mycket själv då ;). Hm, ja det får nog bli en sådan...
 
Sv: Kompaktkamera: Canon Ixus

Jag har en ixus 900 som jag köpte för ett par år sen. Jag är mycket nöjd med den. Den har som många kompakter problem med svåra exponeringssituationer med stora ljuskontraster. Men i mer normala situationer exponerar den förvånansvärt bra och det blir skarpa bilder. Till och med blixten är förvånansvärt bra för att vara så pytteliten.
 
Sv: Kompaktkamera: Canon Ixus

Hej!

Är förmodligen jävligt sent ute på den här tråden, men kan stakt rekomendera Canon IXUS-serien. Har själv tre stycken, den äldsta är en 60 som är snart 5 år gammal och funkar utmärkt fortfarande. En superkamera med lång batteri-tid, väldigt bra för att vara kompakt - liten och lätt att ta med också. :)
 
Sv: Kompaktkamera: Canon Ixus

någon som vet hur ixus serien står sig i jämförelse med panasonics lumix modeller? Vill ha bra filmfunktion också!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min syster har en Canon Ixus 95 som det har kommit in något smuts i. Linsen är rengjord men fläcken finns kvar. Finns det något bra och...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Jag är på jakt efter en kompaktkamera som man kan ha med sig i väskan, är lite bökigt att släpa med sig systemkameran jämt... Men jag...
Svar
7
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Cheeserica
·
IT & mobiler Kommer att köpa en canon ixus snart. Han inte med att köpa ixus 970 som gigafjanten hade på rea för 1500... :-( Men nu funderar jag...
Svar
7
· Visningar
982
Senast: tinafinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp