Kompaktkamera under 1000-lappen

MissFideli

Trådstartare
Jag vill ha en kamera. Under 1000 kr är mitt krav, men så bra som möjligt förstås.
Vad bör jag titta på? 14 megapixlar och 5x optisk zoom sa killen på affären att jag skulle ha.
Men sen då?

Tips på bra kameror gärna också :D

Sv: Kompaktkamera under 1000-lappen

Jag vill ha en kamera. Under 1000 kr är mitt krav, men så bra som möjligt förstås.
Måste du under 1000 kr är det ont om alternativ, men Canon A800 verkar prisvärd även om den inte har 5x optisk zoom.

Kan du sträcka budgeten till 1390 kr så är Caonon Ixus 115HS ett rejält steg bättre, och klarar du 1690 kr så får du även ett större zoomomfång (både kortare vidvinkel och längre tele) i Canon Ixus 220.

Klarar man över 2000 så finns det ännu fler, och närmare 10000 så finns det massor. Men just nu är min budget 1000 kr och eftersom det går att få okej kameror under det så ser jag ingen anledning till att gå över.
Jag fotar inte jätteofta och är en relativt usel fotograf, så det finns ingen anledning för mig att ha en för bra kamera.

Köpte precis en Nikon Coolpix till dottern som "blogg"kamera.

305168_10150415120419250_555014249_8314660_736511323_n.jpg

Kostade 650 kr på MediaMark nu när de hade inflyttningsrea i Länna, så jag har ingen aning om vad normalpris är

Hon verkar ganska nöjd än så länge, och hon är ganska kräsen vad gäller kameror

Klarar man över 2000 så finns det ännu fler, och närmare 10000 så finns det massor. Men just nu är min budget 1000 kr och eftersom det går att få okej kameror under det så ser jag ingen anledning till att gå över.
Visst går det att få kameror under det, precis som det går att få hästar under 5000 kr eller sadlar under 1000 kr. Därför fick du ett par olika förslag, jag kanske missförstod dig när du skrev "Tips på bra kameror gärna också". Som jag skrev är A800 förmodligen det bästa köpet under tusenlappen just nu. Skulle du istället fastna för en Nikon CoolPix L23 (som modellen på cewes bild heter) så får man den för 499 kr + frakt just nu på den ena svenska stora webshopen och 590 kr + frakt på den andra.

Vad är skillnaden på 4x optisk zoon och 5 t.ex?
Siffran talar om skillnaden i brännvidd (som mäts i mm) mellan vidaste vidvinkelläget och "längsta" teleläget på ett zoomobjektiv. 4x zoomomfång kan exempelvis betyda att vidaste/kortaste läget är 30 mm och längsta teleläget är 120 mm, medan 5x på samma sätt skulle kunna betyda 30 mm respektive 150 mm. Ju större zoomomfång desto roligare och mer användbar kompaktkamera, men man betalar alltid för stort optiskt zoomomfång med bildkvalitet och/eller ljusstyrka (ljuskänslighet). Stort zoomomfång och bra bildkvalitet betyder nästan automatiskt högre pris - därför kan det vara värt att inte stirra sig blind just på zoomomfånget på en kamera. :)

Beroende på vad man mest tänkt använda kameran till, så spelar inte bara zoomomfånget roll utan också hur kort det kortaste vidvinkelläget är respektive hur långt det längsta teleläget är. Tänker man använda kameran mest för fest- eller semesterbilder så är det ofta viktigast med vid/kort vidvinkel som möjligt (helst mindre än 28 mm, gärna 24 mm) för att fånga motiv på nära håll... men om man mest tänkt fotografera hästar i hage på litet håll så är det kanske viktigare att teleläget är så "långt" som möjligt. Dessutom är bra skakstabilisering, helst optisk, intressant i det senare fallet.

Jag tror att keramin menade att det är bra att välja en kamera som använder minneskort av typen SD (Secure Digital), vilket väldigt många kameror gör idag - även Canon A800 och Nikon CoolPix L23.

Senast ändrad:

Tack för infot, lite grekiska för mig :p Jag kommer mest fota mina katter och sen hästar och natur. Så lite både och tyvärr. Bättre med 5x då?

Tack för infot, lite grekiska för mig :p Jag kommer mest fota mina katter och sen hästar och natur. Så lite både och tyvärr. Bättre med 5x då?
Sorry, jag omformulerar. :)

Siffran 4x respektive 5x för optisk zoom talar om skillnaden mellan största vidvinkelläge (för att plåta grejor på nära håll) och längsta teleläge (för att plåta grejor långt borta). Ju högre siffra desto större skillnad, och det är i allmänhet bättre.

Här ser du ett exempel på samma motiv med två olika zoominställningar, 18 mm respektive 55 mm.
11133%7C00000432f%7C1fcc_Zoom-thumb.jpg

Om du har en kamera som kan zooma mellan de två lägena i bilden ovanför så har den zoomförhållandet 3x. (3 x 18 mm = ca 55 mm)
Hade det "bredaste" läget istället varit exempelvis 15 mm och det "smalaste" läget 60 mm så hade zoomförhållandet varit 4x. (4 x 15 mm = 60 mm)

Då förstår du också att skillnaden, spannet mellan zoomlägena, inte är det enda som är viktigt. Det är också intressant hur brett det bredaste läget och hur smalt det smalaste läget är. Tittar du igen på bilden ovanför så förstår du att om det bredaste läget istället för 18 mm hade varit exempelvis 14 mm så hade man fått med ännu mer på bilden.
Och om det smalaste läget hade varit 80 mm istället för 55 mm så hade man kunnat "komma ännu närmare" huset.

Däremot innebär stort zoomförhållande en konstruktionsmässig kompromiss, som kostar litet pengar för att göra bra. Stor siffra (till exempel 8x) till lågt pris ger ofta sämre bildkvalitet än låg siffra (till exempel 3x) till samma pris.

Just det jag menade med SD-kort. Alltså den vanligaste sortens minneskort som också är lätta att hitta i vanliga affärer till ett bra pris. Har en del elever på mitt jobb och en sambo som har andra kort som också är betydligt dyrare.

Aha :o Jag tror jag har ett sånt i gamla kameran som får duga så länge. Han på affären var helt säker på att det jag hade i min nu döda Casio Exilim skulle funka i dagens kameror också, även om det är kanske 5-6 år sen den inhandlades.

Nu förstår till och med jag! :bow:
Tanken är att köpa en systemkamera och bli mer duktig, men jag har inte råd den närmsta tiden och därför vill jag ha nått billigt så länge.

Skillnaden på 12 mp och 14,1 mp då? Jag förstår skillnaden i sig, men gör det stor skillnad för mig som hemmafotograf?

Skillnaden på 12 mp och 14,1 mp då? Jag förstår skillnaden i sig, men gör det stor skillnad för mig som hemmafotograf?
Bara litet, men inte på det sätt man lätt tror. För detaljupplösningen i bilder med en billig och relativt enkel kompaktkamera är skillnaden i stort sett försumbar, men till sakens natur hör att en bildsensor i en kamera (något förenklat) ger mer bildbrus ju högre upplösning den har. Det går att göra även högupplösande sensorer med lågt brus, men de hittar man främst i dyrare kameror. Sannolikht, om än inte bombsäkert, så ger 12 en mp-kamera bilder med litet mindre brus än en 14 mp-kamera för ungefär samma pris. Den lägre upplösningen är alltså att föredra.

Brus i bilder kan på sätt och vis liknas vid brus i ljud- och musiksignaler, genom att det i båda fallen handlar om små slumpvisa förvrängningar, störningar, i materialet. I bilden syns det som "grynighet", av samma typ som du ser när du fotograferar med de högsta ISO-inställningarna. Fast mindre framträdande förstås. :)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
4 149
Senast: TinyWiny
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Lii
·
Utrustning Nu när det äntligen börjar kännas som att våren är på väg plockade jag fram min tunna ridjacka bara för att konstatera att det...
Svar
15
· Visningar
1 543
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska köpa mig en fölövervakningskamera, men vill gärna ha hjälp med att hitta en som är tillräcklig/lagom, så jag slipper betala en...
Svar
7
· Visningar
927
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka