Sv: Kompaktkamera under 1000-lappen
Tack för infot, lite grekiska för mig

Jag kommer mest fota mina katter och sen hästar och natur. Så lite både och tyvärr. Bättre med 5x då?
Sorry, jag omformulerar.
Siffran 4x respektive 5x för optisk zoom talar om
skillnaden mellan största vidvinkelläge (för att plåta grejor på nära håll) och längsta teleläge (för att plåta grejor långt borta). Ju högre siffra desto större skillnad, och det är i allmänhet bättre.
Här ser du ett exempel på samma motiv med två olika zoominställningar, 18 mm respektive 55 mm.
Om du har en kamera som kan zooma mellan de två lägena i bilden ovanför så har den zoomförhållandet 3x. (3 x 18 mm = ca 55 mm)
Hade det "bredaste" läget istället varit exempelvis 15 mm och det "smalaste" läget 60 mm så hade zoomförhållandet varit 4x. (4 x 15 mm = 60 mm)
Då förstår du också att skillnaden, spannet mellan zoomlägena, inte är det enda som är viktigt. Det är också intressant
hur brett det bredaste läget och
hur smalt det smalaste läget är. Tittar du igen på bilden ovanför så förstår du att om det bredaste läget istället för 18 mm hade varit exempelvis 14 mm så hade man fått med ännu mer på bilden.
Och om det smalaste läget hade varit 80 mm istället för 55 mm så hade man kunnat "komma ännu närmare" huset.
Däremot innebär stort zoomförhållande en konstruktionsmässig kompromiss, som kostar litet pengar för att göra bra. Stor siffra (till exempel 8x) till lågt pris ger ofta sämre bildkvalitet än låg siffra (till exempel 3x) till samma pris.