J

Jojjo811

Vet inte vart jag ska skriva det här men i af..

Ska få min första häst snart ( har inte bestämt när vi ska hämta henne):D
Hur gör man på bästa sätt för att bli kompis mä hästen??
Okej frågan blev dum men ni fattar väl i alla fall?!:rofl:
 
Sv: Kompis?!

Vi hämtade våran för 2,5 vecka sedan. Vi har blivit kompisar genom att mata henne med mycket maskrosor och gräs, klappa och klia henne, prata med henne, bara vara med henne. Men vi fick ändå ingen bra relation förrän vi fightats färdigt om vem av oss som skulle vara ledaren. Hon är ju snällare nu och visar respekt först nu, när jag inte är lika "snäll" mot henne. Att vara en jätte stark och tydlig ledare, tror jag med min lilla erfarenhet, är bästa och enda sättet att få en god relation. Jag menar självklart inte att man skall vara elak mot sin häst, men att man får puckla på dem rejält om de behöver sättas på plats. ( Jag har inte använt spö eller nå´t sån´t utan mera typ "brottats" och knuffats hårdhänt. ) Då kommer hon att tycka mer om dig efteråt, är min erfarenhet. Jag fick en del tips i tråden " Ny häst - bits och vill inte bli ledd ". Jag har ju pytteliten erfarenhet, men detta är vad som funkade för oss.
 
Sv: Kompis?!

Hanna_S skrev:
Vi hämtade våran för 2,5 vecka sedan. Vi har blivit kompisar genom att mata henne med mycket maskrosor och gräs, klappa och klia henne, prata med henne, bara vara med henne. Men vi fick ändå ingen bra relation förrän vi fightats färdigt om vem av oss som skulle vara ledaren. Hon är ju snällare nu och visar respekt först nu, när jag inte är lika "snäll" mot henne. Att vara en jätte stark och tydlig ledare, tror jag med min lilla erfarenhet, är bästa och enda sättet att få en god relation. Jag menar självklart inte att man skall vara elak mot sin häst, men att man får puckla på dem rejält om de behöver sättas på plats. ( Jag har inte använt spö eller nå´t sån´t utan mera typ "brottats" och knuffats hårdhänt. ) Då kommer hon att tycka mer om dig efteråt, är min erfarenhet. Jag fick en del tips i tråden " Ny häst - bits och vill inte bli ledd ". Jag har ju pytteliten erfarenhet, men detta är vad som funkade för oss.

kanske ni fick problemen just för att ni matade henne? har du någonsin sett en ledarhäst "mata" den underlägsna? jag matar aldrig min häst. maten finns i krubban aldrig i min hand :)
 
Sv: Kompis?!

När jag fick mina två första hästar umgicks jag bara, kunde inte göra så mycket annat på grund av att den ena hästen var totalt ohanterad och den andra hanterad men på "fel" sätt om man säger. Hon hade vart med om en del.
Men de timmarna jag lade ner på att bara umgås i hagen gjorde JÄTTE mycket, på det sättet blev jag en i flocken direkt. Den stora, som haft det lite svårt, accepterade mitt ledarskap med en gång medan den andra var väldigt osäker, men snart låg vi och sov middag tillsammans i hagen. Sen när man åkte med bilen följde hon med till grinden, gnäggade och sen när hon såg att jag satt i bilen sprang hon gnäggandes längs staketet.
Mata ALDRIG hästen. Hästen får mat i hagen, hinkar eller krubbor, aldrig via din hand. Som någon sa tidigare, du har väl aldrig sett en ranghög häst mata en ranglåg?
Läs mycket böcker om kroppspråk, och i hagen lär du dej också hästarnas kroppsspråk, det är grunden till en bra relation - kommunikation.
 
Sv: Kompis?!

Mys och gos räcker långt! men det betyder itne att pållen får göra som den vill! gå promenader och mys i sommarvärmen =)
 
Sv: Kompis?!

Mys och gos räcker långt! men det betyder itne att pållen får göra som den vill! gå promenader och mys i sommarvärmen =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 422
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Världscupsfinalerna
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp