Komposthink till diskbänken

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare sthu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 1 181

Bukefalos 30 år!

sthu

Trådstartare
Jag har en bokashikompost. Den ska inte öppnas för ofta så jag brukar samla matavfallet som uppkommer under dagen i en bytta eller kastrull på diskbänken.

Skitfult och drar till sig flugor.

Så nu är jag på jakt efter en behållare som är lite snyggare, har lock och gärna avrinning i botten på något sätt. Volym cirka 3 liter. Diskmaskinssäker, så jag slipper handdiska.

Har funderat på att ta en kruka med fat och lägga ett fat som lock. Men det faller på snyggheten.

Det finns speciella hinkar att köpa, men jag är inte så pigg på att betala flera hundra för en liten hink. Ja, jag är från Snålland.

Någon som sitter inne på något bra?

Jag har en bokashikompost. Den ska inte öppnas för ofta så jag brukar samla matavfallet som uppkommer under dagen i en bytta eller kastrull på diskbänken.

Skitfult och drar till sig flugor.

Så nu är jag på jakt efter en behållare som är lite snyggare, har lock och gärna avrinning i botten på något sätt. Volym cirka 3 liter. Diskmaskinssäker, så jag slipper handdiska.

Har funderat på att ta en kruka med fat och lägga ett fat som lock. Men det faller på snyggheten.

Det finns speciella hinkar att köpa, men jag är inte så pigg på att betala flera hundra för en liten hink. Ja, jag är från Snålland.

Någon som sitter inne på något bra?
IKEA har en 3-liters-behållare med lock som är väldigt billig. Den är väl egentligen varken ful eller snygg, utan väldigt neutral. Det går ju alltid att dekorera lite om man vill det? Skriva något på den? Eller klistra ditt bilder/en bit tapet...?
https://www.ikea.com/se/sv/p/hallbar-behallare-med-lock-ljusgra-90432194/

IKEA har en 3-liters-behållare med lock som är väldigt billig. Den är väl egentligen varken ful eller snygg, utan väldigt neutral. Det går ju alltid att dekorera lite om man vill det? Skriva något på den? Eller klistra ditt bilder/en bit tapet...?
https://www.ikea.com/se/sv/p/hallbar-behallare-med-lock-ljusgra-90432194/
Om man klistrar på något går den inte diska. Och en komposthink som inte går att diska = :yuck:

Jag har 5 liters-hinkar med lock, såna i lite pastelliga färger 🙂
Hurdana menar du?

Jag har en emaljhink med lock, min är en gammal från kockum men finns nytillverkade. Min är på ca 5L.
5 liter känns onödigt stort. Men emaljerat är snyggt.

--
Problemet med en tät behållare är vätskan i avfallet inte kommer någonstans. En blöt bokashi stinker nåt oerhört.

Hurdana menar du?
Såna här 🙂 Lägger tidningspapper i botten för att samla upp det blöta.

Jag har ingen stor kompost utan har flera såna hinkar. Så när en är full får den stå i skafferiet några veckor och vi använder då en "ny" hink till att stå på diskbänken. Uppe på hinken står det en liten plastburk med lock på typ en liter där jag lägger dagens avfall och sen häller jag det i hinken 1-2 gånger per dag. Funkar fint för oss! Luktar ingenting utåt.

Såna här 🙂 Lägger tidningspapper i botten för att samla upp det blöta.

Jag har ingen stor kompost utan har flera såna hinkar. Så när en är full får den stå i skafferiet några veckor och vi använder då en "ny" hink till att stå på diskbänken. Uppe på hinken står det en liten plastburk med lock på typ en liter där jag lägger dagens avfall och sen häller jag det i hinken 1-2 gånger per dag. Funkar fint för oss! Luktar ingenting utåt.
Aha, den faller nog under kategorin mindre snygg ändå.

Jag tycker den här är fin. Är en plasthink invändigt som går att ta ur och diska. Kanske går att göra hål i botten på plasthinken så vätskan rinner ner?

https://www.frokenfraken.se/platbur...L6kvcaOR6q3VF_VCvawu6WNQAR2iwVfhoCyqEQAvD_BwE
På tok för mycket pengar för en hink..

https://www.google.com/search?q=sop...Dq6bwzq8MGr4lUL2wYPwsj7_4TvLJYWhoCKIsQAvD_BwE
Har den här från Jula. Alldeles lagom. Locket tar en lätt av vid disk o tömning.
Det är lite stort, annars var den helt ok både pris och utseende.

Problemet med en tät behållare är vätskan i avfallet inte kommer någonstans. En blöt bokashi stinker nåt oerhört.
Men den här lilla hinken tömmer du väl i den stora bokashihinken (som har avrinning) en gång om dagen? Hinner det börja vätska i den lilla?

1-2 ggr om dagen är inga problem att öppna den stora bokashihinken för att fylla på om du plattar till matavfallet och varvar med strö.

Men den här lilla hinken tömmer du väl i den stora bokashihinken (som har avrinning) en gång om dagen? Hinner det börja vätska i den lilla?

1-2 ggr om dagen är inga problem att öppna den stora bokashihinken för att fylla på om du plattar till matavfallet och varvar med strö.
Tack, jag vet. Jag har haft bokashi i snart tio år.

Tanken är att samla avfallet i den lilla hinken och sedan tömma det. Men jag vill inte behöva göra det så ofta. Och ja, lägger man i tex ett varmt kaffefilter eller kattmat vätskar det rätt bra.

Jag kör på vanliga hinkar till största del, inte speciella bokashihinkar med kran. Bottnar med biokol.

Den ljusgrå från IKEA som jag länkade till var ju precis likadan? Bara färgen som skilde. Och EXAKT den storlek du frågade efter, dvs 3 liter. Och priset - 39 kr - kan man ju knappast klaga på!
Färgen är rätt viktig när det kommer till snygghet. En vit plastburk är inte jättesnyggt. Svart är lite mer diskret.
Dessutom är det olika detaljer, och detaljer viktiga. Men som sagt, storleken är inte vad jag söker.

Tack, jag vet. Jag har haft bokashi i snart tio år.

Tanken är att samla avfallet i den lilla hinken och sedan tömma det. Men jag vill inte behöva göra det så ofta. Och ja, lägger man i tex ett varmt kaffefilter eller kattmat vätskar det rätt bra.

Jag kör på vanliga hinkar till största del, inte speciella bokashihinkar med kran. Bottnar med biokol.
Men om det vätskat ur redan i den lilla hinken häller du väl inte med det till den stora sen.

Jag har aldrig varit med om att det vätskar redan i den lilla behållaren men den tömmer jag ju en gång per dag också eftersom jag inte har en särskilt stor sådan.

Vi använder burkar för turkisk yoghurt. Har i allt utom animaliskt avfall. Aldrig problem med flugor eller vätska eller sånt. När en burk är full ställs den på bokashihinkarna och så töms typ tre st på en gång sen. När burken blir för otrevlig är den billig att byta ut. Vill man ha något snyggare så ställ den i en ytterkruka eller liknande.

Färgen är rätt viktig när det kommer till snygghet. En vit plastburk är inte jättesnyggt. Svart är lite mer diskret.
Dessutom är det olika detaljer, och detaljer viktiga. Men som sagt, storleken är inte vad jag söker.
Clas Ohlson har en sån variant, 3.2 liter. En sån har vi också stående på köksbänken - för matresterna som grisarna får :D Inte diskmaskinssäker men väldigt lättdiskad.
Här

Annars - en sån här klassisk glasburk är inte aktuell eller?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka