Kompromissa i förhållandet

Varför "haha"-ar du någon annans perspektiv? Otroligt drygt.
Det var inte alls avsett som drygt! Snarare sagt med en klackspark. Att jag inser att hästeri absolut kan vara lika uppslukande.

Men - de relationer jag sett, med spel"problem", är av en annan art än hästeri-upptagenheten. Det har rört sig om hela nätter av spelande, i mörka rum, drivor av energidryck och ett definitivt "beroende". Men jag har kanske haft otur och sett baksidorna, bara.

Det var inte alls avsett som drygt! Snarare sagt med en klackspark. Att jag inser att hästeri absolut kan vara lika uppslukande.

Men - de relationer jag sett, med spel"problem", är av en annan art än hästeri-upptagenheten. Det har rört sig om hela nätter av spelande, i mörka rum, drivor av energidryck och ett definitivt "beroende". Men jag har kanske haft otur och sett baksidorna, bara.
Fast då är det ju just ett beroende, eftersom det är något man faktiskt kan bli beroende av. Precis som med alkohol kan vissa få ett beroende som går ut över ens relationer, men de flesta kan bruka alkohol utan att det uppstår såna problem. Samma med datorspel, de flesta kan ju ha det som en normal hobby, men några utvecklar beroende.

Men varför skulle TS sambo vara beroende för att han spelar?

Men varför skulle TS sambo vara beroende för att han spelar?
Jag ber om ursäkt rakt av - mina dåliga erfarenheter i ämnet avspeglar naturligtvis inte hela spelar-världen. Jag tar tillbaka alla eventuella antydningar åt det hållet. Förlåt.

Däremot tycker jag fortfarande det känns ledsamt när ts och sambon knappt umgås alls, och han under sin lediga tid stänger in sig i sitt rum för att spela medan sambon lämnas ensam i soffan. Jag, personligen, hade känt mig ensam och bortvald.

Jag har visserligen absolut noll intresse av datorspel men jag när det gäller tidsåtgång och hälsosamt levene ska man nog akta sig för att kasta sten i glashus om man sitter på ett hästforum.
Få hobbys tar så mycket tid, pengar och engagemang som hästar, folk försakar sina relationer, ekonomi och hälsa på en ganska extrem nivå...

Jag ber om ursäkt rakt av - mina dåliga erfarenheter i ämnet avspeglar naturligtvis inte hela spelar-världen. Jag tar tillbaka alla eventuella antydningar åt det hållet. Förlåt.

Däremot tycker jag fortfarande det känns ledsamt när ts och sambon knappt umgås alls, och han under sin lediga tid stänger in sig i sitt rum för att spela medan sambon lämnas ensam i soffan. Jag, personligen, hade känt mig ensam och bortvald.
Vad gör Ts på sin lediga tid?

Alltså, jag tycker det verkar vara en rejält trist relation men jag blir lite avig mot att det är den som jobbar natt som är den som promt ska ändra sig...

Vad gör Ts på sin lediga tid?

Alltså, jag tycker det verkar vara en rejält trist relation men jag blir lite avig mot att det är den som jobbar natt som är den som promt ska ändra sig...
Det kanske är på plats att man sitter ner tillsammans och pratar om det hela, tänker jag.

Vad säger han när du säger detta till honom? För jag kan väl tänka mig att han faktiskt också vill ha en levande och aktiv relation.

Eller så vill han inte det. Det finns många som är nöjda med en relation där man delar ekonomi, husrum, matinköp, har sex och i övrigt lever sina egna liv.

Man kan inte tvinga på någon vare sig det ena eller andra. Så antingen så förstår han inget och behöver få veta hur TS känner, eller så är det inte kompatibla förväntningar på hur deras förhållande ska vara.

Jag har visserligen absolut noll intresse av datorspel men jag när det gäller tidsåtgång och hälsosamt levene ska man nog akta sig för att kasta sten i glashus om man sitter på ett hästforum.
Få hobbys tar så mycket tid, pengar och engagemang som hästar, folk försakar sina relationer, ekonomi och hälsa på en ganska extrem nivå...
Jo, men det är nog en stor skillnad mellan att en partner inte är hemma för att hen utövar sitt intresse -jämfört med att träffas 10 minuter och sedan är partner inne i ett annat rum uppslukad i spel. Hemma, men inte tillgänglig för samtal eller kontakt.

Jo, men det är nog en stor skillnad mellan att en partner inte är hemma för att hen utövar sitt intresse -jämfört med att träffas 10 minuter och sedan är partner inne i ett annat rum uppslukad i spel. Hemma, men inte tillgänglig för samtal eller kontakt.

Varför är det en skillnad? När man spelar datorspel utövar man sitt intresse. Precis som jag gör när jag läser en bok i soffan eller målar. Bara för att man bor ihop med någon betyder det inte att man inte får utöva nåt intresse på hemmaplan.

För mig hade det varit skillnad.

Hemma men okontaktbar. Det skulle känns värre än o, han ar borta. Hemma lever man sina parallella liv men man är kontaktbar och kan svara på tilltal.

Jag skulle känna mig aktivt bortvald.

Men då det ditt problem. Projicera det inte på andra. Var man utövar sitt intresse är oväsentligt. Var och en ska få utöva sitt intresse oavsett om man gör det hemma eller någon annanstans.

Hemma men okontaktbar. Det skulle känns värre än o, han ar borta. Hemma lever man sina parallella liv men man är kontaktbar och kan svara på tilltal.

Så du är ok med att någon utövar tidskrävande intressen utanför hemmet men känner dig bortvald om intresset utövas hemifrån men med samma tidsåtgång?
Det blir ju väldigt problematiskt.

Känner du likadant om personen hade suttit och läst en bok? Eller är det bara datorspelandet som problematiskt för dig?

Fast det blir man väl i lika hög grad om någon väljer att åka därifrån till stallet eller golfbanan nästan varje dag?

Däremot tänker jag lite i banorna att om man har ganska få aktiva och vakna timmar tillsammans eftersom man jobbar helt olika tider, borde det kunna finnas gott om utrymme att utöva sitt intresse på egen hand utan att det går ut över denna lilla gemensamma tid i hög utsträckning. Om man har något intresse av det också.

Bokläsning tillåter att man svarar på tilltal. Man kan lyfta blicken och svara.
datorspelande kräver ofta sån koncentration att det inte går.

Så nej det är olika saker.

Jag blir mycket mer irriterad om någon stör mig när jag läser en bra bok än om någon stör mig när jag spelar datorspel. Här hemma är läsning definitivt inte en aktivitet som tillåter att man blir störd! Jag stänger in mig i ett rum för mig själv för jag vill försvinna in i boken fullständigt! Spelandet däremot då umgås vi ju! Det är ju socialt! Vi spelar tillsammans och pratar hela tiden för att kunna samarbeta i spelet.

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
959
Senast: cewe
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 113
Relationer Jag har funderat på en sak, i en bokserie jag läser just nu så är det ett gäng killar och ett gäng tjejer som alla "hör ihop" med en... 2
Svar
26
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 862
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår