Bukefalos 28 år!

C

Calippo_

Har ni några bra övningar som tränar hästens kondition?
Hur länge brukar ni rida, rider c.a 40-50 min är det för lite? :rofl:
tphf / Josse
 
Sv: Kondis :)

det beror ju på utgångsläget. Är hästen fullt frisk och riden normalt innan? Kondis bygger du ju upp på hästar på samma sätt som människor, genom att springa. Så trava & galoppera långa sträckor är ju det som bygger en bra kondis. Naturligtvis måste man ju öka hur mycket man travar och galopperar succesivt. Att galoppera tio minuter och trava 20 min per pass är ju inget man gör på en gång om hästen inte har kondis för det. En bra ökningsintervall är 5 min ökning/pass varannan vecka. Ex: Skritta 20 min trava 10 min 2 veckor, Skritta 20 min trava 10 min galoppera 5 min 2 veckor, skritta 20 min trava 15 min galoppera 10 min osv tills du är uppe i den kondition du kan och vill underhålla på din häst. Huvudsaken är att man håller en jämn balans och kontinuitet i sin ridning och trappar upp eller ner i intervaller. Och värmer upp ordentligt och skrittar av ordentligt. Och jag tycker att du rider lagom tid.
 
Sv: Kondis :)

Har ni några bra övningar som tränar hästens kondition?
Hur länge brukar ni rida, rider c.a 40-50 min är det för lite? :rofl:
tphf / Josse

Hej!

Du har fått bra råd redan innan. Det jag känner att jag vill tillägga är att om du bara rider 40-50 minuter när du rider ut så kanske du faktiskt rider väldigt korta stäckor.

Jag har på prov mätt upp mina vanliga ridrundor och en av de vanligast rundor som jag brukar rida, tar mellan 50 och 80 minuter att komma runt, är "bara" 9km lång. Och det är inte långt om man vill träna kondition på en häst. Så det är även viktigt att veta hur långt man rider som tiden man rider.

Lycka till med träningen!
 
Sv: Kondis :)

mmm håller med ovanstående.... öka successivt ...både tid/längd osv..

sedan har väl tempot mycket med saken att göra med.. travar du "normal" tempo orkar hästen längre...så kan ju lägga in lite ökningar.. sedan ner till utgångstempot osv ? fast i galopp är det väl mindre ansträngande att springa fort än samlat ? hmmmmmm... eller så är jag helt snurrig idag :p
 
Sv: Kondis :)

Jag skulle personligen aldrig orka kolla hur många minuter jag lägger på varje gångart då jag växlar hela tiden.
Jag rider alltid minst en mil 3 gånger i veckan, mest i trav. Där ingår mycket skog och klättring också. Jag gillar att ha en häst i god kondition och hon verkar uppskatta våra långa travturer.
 
Sv: Kondis :)

Du har redan fått bra svar, men jag brukar även klättra & låta min ponny trav/gallopera i vatten & i dlöt sand, för att ytterligare stärka pp den & dens kondition.
men det beror ju på vilekn häst man har & om man har tillgång till sådant.
 
Sv: Kondis :)

ASKAPLASKA Jag skulle personligen aldrig orka kolla hur många minuter jag lägger på varje gångart då jag växlar hela tiden.
Jag rider alltid minst en mil 3 gånger i veckan, mest i trav. Där ingår mycket skog och klättring också. Jag gillar att ha en häst i god kondition och hon verkar uppskatta våra långa travturer.


nej kollar inte tiden själv heller men rider man en häst med lite sämre kondis så märker man väl när den börjar flåsa/bli trött så saktar man ner lite och skrittar raskt innan man börjar trava igen typ.. handlar ju om att känna hästen och vad den orkar /kunna läsa av när den är trött..
 
Sv: Kondis :)

Jag har hört någonstans att det är mycket bättre för kondisen om man travar mkt ist för att man ska galoppera så himla mkt:)
Mina turer brukar variera mellan 50 min-1½ timme.. Brukar fungera ganska bra..har en Lååååååång grusväg som är nästan spikrak. Den är jättebra att träna upp kondisen på..:)
 
Sv: Kondis :)

Tack för alla bra svar :)
alltså sälv håller jag inte heller riktigt koll på hur länge jag rider det var ett ungefär ^^
Tror ni det är bra träning att trava på travbana vi har nämligen en bredvid stallet som vi får rida på !? :P
vi har en skogsslinga men den är inte så lång så vi brukar rida 3-4 var kanske men det sjäns mycke men det är lite endå tror jag xD
 
Sv: Kondis :)

Kan vara bra träning att rida på travbanan... men tråkigt! (Köra är roligare ;) )

Fråga distansfolket, de om några borde ha koll på kondisträning!

Jag kör min häst två dagar /veckan 1 mil per gång, så hon har bra travkondis. Galoppen är sämre, men det jobbar vi på; en dag/v galoppträning på backig slinga. Två varv blir c:a 2-2,5km. Ska ökas på så småningom... Övriga dagar promenadrids hon eller vilar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
694
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
957
Senast: Valle
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp