Bukefalos 28 år!

Kondition men inga muskler

S

Silly

Tycker att min häst har rätt så bra kondition, ingen super men helt ok. Däremot muskler har hon aldrig riktigt haft, under de tre år jag haft henne har jag alltid kunnat se knölen på rumpan, ryggen och överlinjen är omusklad och magen hänger. Hon har uträknad foderstat och går varje dag, mellan 30-45 min ute eller drygt en timme för tränare (1 gång) i veckorna och upp till två timmar på helgerna. Modellen är inte jättesmäcker men definitift inte grov. Jag vet många hästar som rids mindre som ändå ser finare ut. Kan hästar förbättra sin kondition utan att bygga särskilt mycket muskler? Finns det någon superbra ridteknik som bygger muskler? Backar kommer jag bara åt ordentligt på helgerna, alternativt kan jag rida vanliga rida-själv rundan baklänges så är det 3-4 små backar längst med grusvägen åtminstone. Annat?

/Silly
 
Sv: Kondition men inga muskler

proteiner är de väl som brukar fattas när dom inte musklar sej..
min förra häst musklade sej inte heller så la till lucern och de blev stor skillnad..
 
Sv: Kondition men inga muskler

Klättra som du sa är ju jättebra, men något som också bygger muskler jättebrabra är att GÅ över bommar, gärna lite högre, på en sockerbit typ. Rygga är också mkt bra, se bara till att göra det på så långa tyglar det går och med sänkt huvud. Sen måste den ju som hon ovan nämnde(uddatyp), ha tillräckligt med proteiner. Men bommar och rygga, det är två bra saker.
 
Sv: Kondition men inga muskler

kan bara hålla med ovannämnda...rygga på rätt sätt,gå över bommar...sen e det jätte bra med övergångar...skritt-trav-skritt-trav.skritt till galopp..klättra i backar..både upp o ner.ja rider mycke i "ojämn" terräng så han får verkligen lyfta på benen o använda ryggen..hade oxå den där "knölen" på korset länge..typ 2 år..men nu så e han jämn o fin o man ser musklerna på rumpan när han jobbar. mm men d e mycke jobb.o vissa hästar har ju mycke svårare o sätta muskler...d e bara o kämpa vidare :banana: :d
 
Sv: Kondition men inga muskler

Tror att det första du bör göra är att kolla upp din foderstat.
Att den är uträknad är ingen garanti, man måste kontrollera om foderstaten passar individen... Bygger den inte muskler så passar den inte. Har själv sett hur stor skillnad en kvothöjning kan göra.
(Ökat förhållande protein/energi). För lite protein - inget att bygga muskler av.
 
Sv: Kondition men inga muskler

Tror att det första du bör göra är att kolla upp din foderstat.
Att den är uträknad är ingen garanti, man måste kontrollera om foderstaten passar individen... Bygger den inte muskler så passar den inte. Har själv sett hur stor skillnad en kvothöjning kan göra.
(Ökat förhållande protein/energi). För lite protein - inget att bygga muskler av.

kan bara hålla med, att hästen har uträknad foderstat säger inte mkt att fodra med ögat är viktigare för mig.
Soja har hjälpt min häst att få en riktigt fin rygg o rumpa, eller som min tränare sa från lucky luuk häst till tävlingshäst ;)
 
Sv: Kondition men inga muskler

Låter som om hästen inte får tillräckligt med proteiner för att kunna bygga muskler. Uträknad foderstater ger jag inte mycket för med ett viss siffror hit och dit

Fodra efter ögat också! Inga muskler men hästen ligger i träning - mest troligen för lite protein

har själv en nyinköpt häst med proteinbrist, magen hänger, dåligt hull och platt i muskelaturen trots att "hon ska ha varit igång"
 
Sv: Kondition men inga muskler

Jag försöker också hålla mig till uträknad foderstat. Men periodvis har uträkningen inte fungerat, utan jag har fått lita mer till ögat än till det inrutade papperets siffror. När min dam tunnar ut på höstkanten, brukar jag försöka byta havren som kompletterats med lucern, mot groov som fortsatt kompletterats med lucern. Förra vintern började jag fodra med hösilage, som jag köper från en bonde som direkt erkänt att han har lite kassa värden (2005, 4,6 MJ och 23 SmbRp per kg foder). Då använde jag soja, för att förbättra värdena och damen var jätterund och fin i våras och höll muskulaturen väl. Trots att hon är 22 år, så berömde instruktörerna både AR, på ridskola, sam veterinär och hovslagare hennes fina hull och muskler. När gräset började sticka upp, fick jag lite snabbt lägga av med sojan, då hon svullnade i benen. Nu i höst, har jag använt Rehab i stället för groov och det ska bli spännande att se hur det blir. Damen får ändå lite havre, dels för att det ingår i hyran och dels för att hästarna är så inlyssnade på det "silande läte" som låter när man har havren i krubban. :smirk:

Ridmässigt är det mkt skritturer i skog och mark på lång tygel. På ridbanan är det flytta fram- och bakdel, samt olika böjningsövningar. I början när jag red igång henne efter en oväntad fölning, så var det mkt jobb på volter eftersom damen är pigg och glad för sin ålder och jag hade svårt att hålla styr på henne annars. Numera är det mkt rakriktade spår, med en och annan volt på serpentinbåge eller i hörnpasseringar.

Igår var jag med på en ridlektion på ridskolan och då var det cavalettiarbete. Bommar på två hörnlinjer (förvänt halvt igenom, kan man säga) och så bommar på stora mittvolten. När vi travat den övningen några vändor, lade instruktören upp ett kryss vid ena hörnlinjen. Men jag får inte hoppa, så jag fick rida runt det hörnet. I alla fall, så är ju såna övningar väldigt nyttiga. Kanske något att tänka på. :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Kondition men inga muskler

alla svar lätt väldigt bra, jag kom att tänka på en annan häst som hade samma problem. ägaren gav honom foder efter konstens alla regler och testade det mesta. det visade sig att han hade så mycket plackbeläggning i tarmarna att han inte kunde tillgodogöra sig näringen fullt ut.
 
Sv: Kondition men inga muskler

Oj, kan man göra något åt det? Typ nån fodersort som rensar ur tarmarna? Bara ifall att...

Har ökat på sojan nu iallafall men har inte sett någon förbättring än. Sojan är väl lite gammal så det kanske inte är så högt näringsvärde längre men jag tror jag använder upp den och provar lusern sen.

Kan jag ge tre dl soja till en häst på 450 kg? Ska jag slänga soja? Har haft den sen i våras..
 
Sv: Kondition men inga muskler

Jag bytte tränare och ökade kraftfodret och vips så kom musklerna på rumpa o mage på bara 5-6 månader! Jag var så ovan att se muskler på rumpan på min häst att jag t o m frågade tränaren om det kunde vara så att han hade fått någon slags muskelkramp/sammandragning av muskeln på rumpan:o

Fick det något syrliga svaret att nej lilla vän, det där, det är en muskel som han borde ha haft men inte hade förut. NU har du lärt dig att arbeta honom på rätt sätt! Det var både pinsamt men också ett ganska stolt ögonblick.

Nu finns det ju säkert en massa anledningar till att hästar inte sätter muskler men fundera igenom HUR de här träningspassen rids, en timme låter som ett väldigt långt pass tycker jag. Vi började med bara 30 minuters pass eftersom varken hästen eller jag orkade längre för den nya tränaren. För min föregående instruktör hade vi kört 45 minuter och blev inte alls lika slutkörda OCH det blev heller inga muskler av det...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 497
Senast: Bobloblaw
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 446
Senast: fio
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 716
Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp