Bukefalos 28 år!

Konditionsträning

När jag konditionstränar kör jag det sk "galopprogrammet" vanligtvis. Skritta fram en stund. Sen kör jag 6 intervaller, 3 i vardera galopp. Beroende på konditionen på hästen är varje intervall någonstans mellan 2-3 minuter. Imellan kör jag skritt i knappt en minut ungefär. När detta är klart skrittar jag av, gärna från marken. Jag är lite dålig på att få in konditionspassen tyvärr, men jag önskar att jag gjorde det ca 1 gång i veckan, med vila dagen efter. Min häst är nio.
 
Detta är något jag också är nyfiken på, då jag håller på att försöka konditionsträna min egna häst. Just nu har vi bara kört långt skritta fram pass med lite trav och sen galopp i uppförsbacka i ca 1 min och sen skritta av tills hon hämtat andan igen. Vet inte om detta är rätt metod, men alltid kul att se hur andra lägger upp sina träningar. :)
 
Man kan nog göra på väldigt många olika sätt. Jag har tidigare ridit på debutant/lätt-nivå och inte gjort så stor grej av konditionsträning. Står på anläggning med travare och har tidigare ibland hängt med på deras intervalljobb, fast inte alla intervaller, kanske 3-4, á 500 meter i ca 6-700 meters-tempo på plan rakbana. Mest för skojs skull, det är roligt att galoppera fort!
Nu i år har jag ridit CNC* och haft lite mer fokus på kondisen och jobbat med intervallerna på ungefär samma sätt men mer planerat :). Ca ett pass i veckan/varannan vecka beroende på annan träning och hur underlaget är; värmer upp 4-5 km med mycket trav och galopp så man känner hästen kommer upp lite i puls, därefter 4-5 intervaller á 500 meter, i början av året lite långsammare kanske 5-600 meterstempo men nu i säsong ca 700 meterstempo minst 2 av intervallerna och i svag uppförslut. Beroende på hur underlaget är får man anpassa farten. Banorna är till för travarna så de är ofta lite för stumma för att galoppera riktigt fort på. Man får hålla koll på vädret och passa på när det regnat lite lagom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Mörkret och vädret under vinterhalvåret kan försvåra möjligheterna till konditionsträning utomhus. B-tränare Lotta Wahlborg ger tips på...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: ufot
·
  • Artikel
Hästnyheter Snett igenom är en jättebra ridväg för ryttare på alla nivåer. Men eftersom den används så ofta finns det en risk att hästen lär sig hur...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lotta Wahlborg har hästar av alla nivåer i sitt stall på Grevagården. Från unghästar till de som hoppar svår klass. Då är det bra med...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp