Konditionsträna+bygga muskler?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare SaraM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 058
S

SaraM

Jag rider en fjording på 13 år som är otroligt fet, visst fjordingar ska vara lite runda men han är verkligen.. fet. Hur ska jag göra ifall jag vill bygga lite muskler på honom och få honom i bra kondition? Är det klättring och långa uteritter som gäller eller?

/Sara & Cider :smirk:

Sv: Konditionsträna+bygga muskler?

INNAN du tänker på något muskelbygge bör du låta hästen gå ned i vikt. Feta hästar orkar faktiskt INTE så mycket. Tänk dig själv att vara fet som en gris och tvingas bygga muskler innan kilona rasat av dig...det orkar du knappast. Banta först, muskler sen.

Långa långsamma travpass är fettförbrännande och konditionshöjade.
Öka tempo och sträcka sucsesivt från där du är nu tils du travar ca 1 mil i sträck utan att hästen blir trött. Låt det ta ett tag. 4 månader ungefär, lita beroende på HUR dålig kondisen är. Är den trött av att trava i 10 min får du låta det ta lite längre tid. Varva traven med en aktiv skritt i början. Så får du en häst som orkar det mesta.

/Linnea

På distansforumet kan du hitta flera gamla trådar om hur man sätter fart på otränade och överviktiga hästar.

/Linnea

Eftersom det inte är min häst kan jag inte ändra hans foderstat osv.

Men jag ska börja med det Keep on dreaming skrev :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 205
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 098
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka