Bukefalos 28 år!

Konfirmationspresent till kille

Broderat eller märkt välj vilket ord du vill men det är praktiskt på så sätt att handduken inte kommer bort lika lätt om den är märkt med ägarens namn. eller initialer. Jag tror knappast att någon besväras av det.
Tror du inte? I just den åldern så tror jag att man är väldigt känslig för vad andra tycker och tänker så mina söner skulle inte ha med sig en handduk med sitt namn på. De skulle absolut uppskatta den och slita den med hälsa hemma, men i skolan eller på andra ställen där jämnåriga är så skulle de inte gärna ta fram den. Nu när jag har en kille som är 17,5 år börjar det känsliga trappas av något så smått så som studentpresent kanske. Jag tror att de flesta killar faktiskt innerst inne skulle uppskatta handduken även när de är 15 men visa för andra skulle de inte våga.
 
De flesta tonåringar konfirmerar sig pga att man ska få festen och presenterna, tro mig! ;)
Så tvärsäkert kan inte jag uttala mig om det eftersom jag vet flera som konfirmerat sig av andra orsaker än det. Däribland jag själv, så jag har inte så mycket att gå på när det gäller det! :D Min äldsta son pratade om att konfirmera sig om han fick en hel del pengar (alltså inte lite, mycket!).... jag talade om för honom att jag (som kryddelydd) är traditionell och att han skulle få ett smycke eller liknande. Och då var det totalt ointressant! :D
 
När jag var i åldern för konfirmation var det för presenter och fest man gjorde det. Inget annat. Jag vägrade. Däremot tvivlar jag skarpt på att en 15åring blir glad för en broderad handduk (när hen är 25 kanske det uppskattas) eller en välgörenhetsgåva. Pengar är tråkigt, men det finns kanske nåt billigt silversmycke att köpa, och bifoga kvitto så hen kan byta? Landskampsbiljett kanske, min kostade 350 sist på ståplats men krävs kanske att en förälder kan följa med och betala sin.
 
Så tvärsäkert kan inte jag uttala mig om det eftersom jag vet flera som konfirmerat sig av andra orsaker än det. Däribland jag själv, så jag har inte så mycket att gå på när det gäller det! :D Min äldsta son pratade om att konfirmera sig om han fick en hel del pengar (alltså inte lite, mycket!).... jag talade om för honom att jag (som kryddelydd) är traditionell och att han skulle få ett smycke eller liknande. Och då var det totalt ointressant! :D

Jag talar av egen erfarenhet alltså!
Jag och en tjejkompis gjorde det för att våra mammor tyckte att det var sakligt att göra och vi fick ju presenter av hela släkten efteråt ;)

Idag ser jag mig som kristen, det gjorde jag inte då!
 
Men är det du som tycker att det är tråkigt med presentkort, eller är det han? Känslan att få pengar/presentkort och kunna få köpa det man helst vill ha kan ju vara rätt härlig :) !

Jag känner mig jätterik när jag har ett presentkort! Om det så bara är en sån där 25-kronorscheck på Ica haha.

Sen tänker iallafall jag lite så att det jag köper för presentkortet har jag fått av XX, jag menar det är ju så, men jag känner verkligen så. Då blir ju gåvan precis rätt också.

Hellre tråkigt och rätt än nåt som är fel och inte blir uppskattat/använt tänker jag.
 
Mitt gudbarn blir konfirmerad och jag funderar på present - nåt för ca max 400 kr.

Han spelar fotboll och börjar bli modemedveten och lite hipp. Funderar på att ge ett läderarmband. Är de coola? Är de moderna? Snygga är de i alla fall, tycker jag. Tänkte på ett slätt eller ett som har flera släta länkar.

Vad säger ni som har söner i 15-års åldern, eller annars bara erfarenhet eller idéer.


Tycker han om spel och kitsch så finns det kanske något på www.coolstuff.se - obs mkt trams och plast, men också en del roliga saker faktiskt. Jag gav en vän kortspelet Exploding Kittens därifrån nyss. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Personligen tycker jag att det till konfirmering ska ges minnessaker, i synnerhet från gudföräldrar. Min son hade tex uppskattat en klocka, aktier i ett stabilt men kanske lite ungdomligt tilltalande företag, bidrag till en resa/upplevelse man inte glömmer i första taget, ett smycke ( finns många numer), en kock-kniv mm. Inget som hade försvunnit på ett bra tag. Men vi är olika.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp