Konflikt med hovslagare

Är det verkligen så ovanligt?
Använt det själv på vissa hästar, inköpta på vanlig travshop... annars har jag sett kapplösa skor på dressyrhästar som briar osv.
Jag använder med förtjusning kapplösa skor men inte med sula och 4-brodd, alldeles för stor risk att skon glider/åker av. :)
 
Jag använder med förtjusning kapplösa skor men inte med sula och 4-brodd, alldeles för stor risk att skon glider/åker av. :)

Men för att de ska ske måste väl sömmen ge sig? Och där är jag förvånad om sömmen ger sig på några dagar/en vecka?

För om sömmen sitter kan ju skon varken glida eller vridas?

Jag har haft kapplösa skor på två stycken. Båda fick man ha korta intervaller vintertid just för att sömmen inte orkade 7 v. Men de första fyra v (sen skodde vi om) satt skon där den var påslagen.

Dock avskydde hovslagaren sko med kapplösa och sulor - för de är svårare få dem rätt. De vill flytta lite när sömmen slås i och vips sitter de snett påspikade.

Men hur kan de vrida sig på Några dagar, det förstår jag inte?
 
Men för att de ska ske måste väl sömmen ge sig? Och där är jag förvånad om sömmen ger sig på några dagar/en vecka?

För om sömmen sitter kan ju skon varken glida eller vridas?

Jag har haft kapplösa skor på två stycken. Båda fick man ha korta intervaller vintertid just för att sömmen inte orkade 7 v. Men de första fyra v (sen skodde vi om) satt skon där den var påslagen.

Dock avskydde hovslagaren sko med kapplösa och sulor - för de är svårare få dem rätt. De vill flytta lite när sömmen slås i och vips sitter de snett påspikade.

Men hur kan de vrida sig på Några dagar, det förstår jag inte?
Det är högre belastning, skon kan inte glida på underlaget som den normalt gör utan brodden griper fast och det gör belastningen större. På det så är det tjockare och två lager när du har sula vilket också gör att skon i grunden inte sitter lika säkert.
 
Min häst har normalt kapplösa skor fram men vid senaste skoningen som var fick han med kappa. Inget jag bad om själv utan Hovslagaren förklarade att det blir stadigare, risken är att skon glider och hamnar snett utan tåkappa. Jag har för lite kunskap om detta själv och behöver alltså lita på att min hovslagare vet bäst vad min häst behöver.

Jag hade om detta gällde mig betalt fakturan och sedan aldrig mer använt hovslagaren i fråga. Men jag är å andra sidan en person som tycker det är ”jobbigt” att ”bråka” även om jag kan anse mig ha rätt.
 
Jag visste inte ens att det fanns skor utan kappor, antingen är det ju tåkappor eller sidokappor. Skor helt utan kappor måste ju vara någon form av specialskor.
Är du säker på att det inte var sidokappor på skorna? Vet du vad sidokappor är?

Ang skoningen är jag tveksam, när hovslagaren kommer ut andra gången och vill slå på samma sko igen och då är med på plats, så genom att låta hovslagaren göra det godkänner du att den skon slås på igen. Tror att för att bestrida fakturan skulle du behövt säga något på plats när du förstod att hovslagaren skulle slå på samma sko igen.
Kapplösa skor finns absolut. Ganska ovanligt att ha det bak dock
 
Vad finns det för fördelar med att ha kapplösa? :)
Man kan placera skon lite friare på hoven, ex längre bak. Eller om väggarna är trasiga kan det ibland vara svårt att ha kappor. Ibland lägger man kapplöst om avtrampningsrisken är stor för att undvika att dom trampar in kappor i sulan. Ex på unghästar som har skor första gången
 
Vad finns det för fördelar med att ha kapplösa? :)

Jag har fått det på de som behövt skos väldigt unga, då har hovslagaren inte velat sko med kappa. Samt I något fall när man behövt t ex lägga ut skon på ett vis som ger hög påtrampningsrisk, för att minska risken kappan trampas in
 
Man kan även ha kapplöst om hästen har väldigt tunna hovväggar där trycket från en kappa kan bli för mycket.

Eller om hovslagaren fått verka upp delar av hoven pga hovböld/bärrandsröta, tex. Då vill man inte ha en kappa på fel ställe.

Dock har min hovlsagare alltid tagit av oönskade kappor, snarare än haft speciella skor utan kappor
 
Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor och 4 broddhål i skorna, det var inga problem sa hon och fixade sulor och 4 broddhål på alla 4 skorna, men det konstiga va att hon inte satte tåkappor bak och anledningen va att hon inte hade så många skor i bilen. (måste tillägga att detta är en utbildad hovslagare). Och som jag hade förfarat så åkte ena bakskon snett efter lite mer än en vecka och jag försökte få tag i hovslagaren för att få det åtgärdat och då skrev hon :"men oj, då behöver han ju tåkappor" och så skulle hon komma nån dag senare och fixa detta så jag fick ha boots på och lät bli att rida. Sen kom dagen när hon skulle fixa skorna med tåkappor (trodde jag).. Hon slog på samma sko och sa igen att hon inte hade så många skor med sig... och några dagar senare va skon sned igen OCH så ser jag av en slump att hon har skickat en räkning på 325spänn för att slå på samma sko som hon visste inte funkade. och när jag ifrågasätter räkningen som hon har skickat ut på något som hon har gjort fel så skyller hon på att JAG borde ha sagt att han behöver tåkappor bak. Och nu har vi bestridit räkningen och pratat med 2 olika hovslagare som säger att jag har rätt och hon fel, men hon ger sig inte. och det sista hon skrev va att om jag hade varit trevligare i mitt första meddelande så hade hon tagit tillbaka räkningen men nu var jag tydligen otrevlig så nu SKA jag betala annars skickas det till kronofogden... Det enda jag skrev var att jag tyckte det var hennes fel att hon inte satte på tåkappor med en gång för då hade troligtvis skon suttit kvar hela skoningstiden och att jag inte ville betala för något som hon hade gjort fel...
Vad hade ni gjort?
Hade betalat bara och sedan aldrig anlitat igen, det är hon som förlorar på missnöjda kunder i längden.
 
Kapplösa skor finns absolut. Ganska ovanligt att ha det bak dock
Ja, men det borde räknas som en "special" sko.
Man borde ju räkna med att hovslagaren har skor med kappor med sig, men kanske behöver säga till innan man man vill ha kapplösa skor för att hovslagaren ska ta med det. Vilket gör att det känns konstigt att denna hovslagare har med kapplösa skor men inte skor med kappa :confused:
 
Ja, men det borde räknas som en "special" sko.
Man borde ju räkna med att hovslagaren har skor med kappor med sig, men kanske behöver säga till innan man man vill ha kapplösa skor för att hovslagaren ska ta med det. Vilket gör att det känns konstigt att denna hovslagare har med kapplösa skor men inte skor med kappa :confused:
Gissar att dom var slut 🤷🏻‍♀️ Men det ska såklart kommuniceras med hästägaren. Det går dessutom att dra kappor även på kapplösa om kniper
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 053
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 960
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 191
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 523
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp