Konsekvent ridning?

Barnardo

Trådstartare
Nu har jag en hel drös med frågor som jag uppskattar svar på! :bow:

Jag har hört ordet "konsekvent" alldeles för många gånger nu och vill ha en förklaring på vad alla menar när de säger att man ska rida konsekvent?

Hästen jag rider har tävlat mycket genom sina år och upp till LA i dressyr. Därför kan han mycket, men det var några år sedan han reds på det sättet. på senare år har han bara ridits i skogen för att få röra på sig och inte jobbat/tränat osv...

Nu har han börjat komma igång mer, och tränas i dressyr etc. Problemet är att han har kommit på hur han slipper att jobba med ryggen (han tycker det är jobbigt). Han drar huvudet och trycker upp näsan in i bogen på sig själv och sänker ryggen helt. Han vill jobba, han tycker det är kul, MEN han tycker det är jobbigt att sätta bakbenen under sig och slipper därför helst undan.

På senare dagar har han även blivit väldigt hård i munnen, och i princip slutat bry sig om vad man ber honom om. Hur ska man fixa detta?

Väldigt tacksam för snabba svar! :bow: :bow:

Du kanske ska lugna ner dig med dressyrträningen och jobba upp muskler och kondition först.
Hästar är ju, precis som oss, lite "lata". :D
Med mera muskler som kommer nog arbetsviljan i rätt form också.

Lycka till.

Det är precis vad vi har gjort! Vi har väntat med dressyrträningen och allt sådant just för att bygga upp konditionen och musklerna på honom. Nu är han riktigt fint musklad över rumpan och ryggen...

Du frågade vad som menas med att rida konsekvent. Enligt mig är det när man rider med samma hjälp för samma arbete, ett fel som begås av hästen bestraffas t ex lätt först, en tillrättavisning. En ny rörelse förbereds alltid genom halvhalt, en färdig rörelse beröms alltid genom en eftergift. Helt enkelt ett enkelt, rakt och ja..konsekvent sett att be hästen utföra sitt arbete, så att så få missförstånd som möjligt uppkommer.

Hästen ska känna igen dina hjälper och inte behöva bli osäker och gissa sig till vad du menar.

Konsekvent ridning är för mig också att man har en större tanke bakom sin ridning, och de övningar man som ryttare väljer att göra.

Träna lydnad ist för form. En jättebra instruktör tillika dressyrdomare förklarade en gång uttrycket "på tygeln" med att det betyder att alla tygeltag går igenom. Om hästen blivit hård i munnen tyder det tillsammans med nosen i bringan att hästen går i kraftig framvikt och hänger i ryttarens hand istället för att själv bära sitt huvud med lätt framdel. Förmodligen har han tolkat det som att det är detta ryttaren är ute efter. När hästen snabbt lyder små hjälper för att öka/minska tempo och steglängd, jobbar den automatiskt rätt, oavsett hur formen ser ut. Hur hästen går är ett kvitto på hur ryttaren rider, oavsett om man gillar det eller ej. Steg 1 är precis som ni gjort omväxlande, stärkande ridning i skog och mark, steg 2 grundridning med mycket halter och steg 3 det egentliga dressyrarbetet med olika arbetsformer etc. Jag skulle tippa att det blivit för lite av steg 2, det är inte så ovanligt. Lycka till!/ Å

Ja precis som SaraMara sa, han går bakom lod. Jag sa dessutom fel, menade att han riktar nosen mot bringan, inte bogen! :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 210
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige

Hund, Katt, Andra Djur