konservera smör??

ameo

Trådstartare
Moderator
Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken.
1706642483821.png

Någon här som vet mer om detta? Så många frågor...
Jag uppfattar det som ett sätt att förlänga hållbarheten på smör? Funkar det? Är det vettigt?
Ska det ändå förvaras kylt? Hur länge håller det?
 
Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken.
Visa bifogad fil 137952
Någon här som vet mer om detta? Så många frågor...
Jag uppfattar det som ett sätt att förlänga hållbarheten på smör? Funkar det? Är det vettigt?
Ska det ändå förvaras kylt? Hur länge håller det?
Det finns inga testade recept för att konservera smör. Inte ens i tryckkonserverare hemma och alltså inget att rekommendera även om förekomst av botulism i svenskt köpt smör inte lär vara en speciellt stor risk. Metoden på bilden utan lock ser inte säker ut alls och "torr värme" gör inte mycket för hållbarheten alls.

Ghee däremot är en annan sak och fungerar fint.
 
@Angel det står faktiskt nederst i texten att man skal torka kanterna och sätta dit lock och gummipackning när allt smör är smält och når upp till kanten.. Man skal sedan ställa makapärens timer på 45 min. Varför finns inte med i texten då den bryts där, men jag mistänker att det blir en vacum effekt.

Det här smöret är endast för matlagning och har lång hållbarhet både i kyl och matkällare utan att bli härsket.
 
@Angel det står faktiskt nederst i texten att man skal torka kanterna och sätta dit lock och gummipackning när allt smör är smält och når upp till kanten.. Man skal sedan ställa makapärens timer på 45 min. Varför finns inte med i texten då den bryts där, men jag mistänker att det blir en vacum effekt.

Det här smöret är endast för matlagning och har lång hållbarhet både i kyl och matkällare utan att bli härsket.
Fortfarande absolut inte att rekommendera att försöka "konservera" (hermetiskt inkoka) någonting med torr värme.

Allt smör har lång hållbarhet i kyl eller matkällare så för den sakens skull gör det ingen större nytta. Tror man kommer längre med förslaget i min mormors matförvaringsbok från 1920 som tipsade om att dränka in en vaxad duk med konjak eller annan stark sprit och linda in alltihopa i.... (nej det är inget jag skulle försöka heller).

Den största risken när man hermetiskt inkokar någonting är att botulism gillar syrefri miljö med tillräckligt högt pH och sporerna överlever höga temperaturer. Med svenskt smör köpt på butik som är tillverkat av pastöriserade mjölkprodukter är risken antagligen minimal för just det men varför chansa? Med ghee så tar man bort proteinet i smöret, vilket generellt är det som farliga mikroorganismer behöver för att föröka sig.
 
Spontant ser jag inte hur detta skulle förlänga hållbarheten. Man smälter smör ner i en ny behållare (glasburk). Vad har man förändrat?

Verkar som att personen missuppfattat vad skirat smör är för något.
Om jag fattar saken rätt, vidare i den aktuella tråden, så är burkarna öppna för att kunna fylla på med mer smör tills burkarna är fulla. Och sen skruva på lock och sen upphetta dem med lock på. När det kallnar blir det undertryck (vilket somliga vill kalla vakum) i burkarna och syrefri miljö - vilket torde göra att fettet inte härsknar lika fort. Eller?
Hade ingen aning om att det finns risk för botulism i smör.
 
Om jag fattar saken rätt, vidare i den aktuella tråden, så är burkarna öppna för att kunna fylla på med mer smör tills burkarna är fulla. Och sen skruva på lock och sen upphetta dem med lock på. När det kallnar blir det undertryck (vilket somliga vill kalla vakum) i burkarna och syrefri miljö - vilket torde göra att fettet inte härsknar lika fort. Eller?
Hade ingen aning om att det finns risk för botulism i smör.
Smör härsknar ju inte fort i vanliga fall ens?
Fanns ju en tråd här på buke där någon provade att ha det i rumstemp och äta lite nån gång i veckan. Det gicknett antal vwckor innan det var oätligt.

Däremot slipper man kanske möjligen färgförändringen som kan bli längst utpå ytan efter ett tag? Bara en estetisk grej.
Jag hade inte velat värma upp smöret bara för att ändra hur det är förpackat.

Jag hade fryst smöret om jag var väldigt orolig för hållbarheten.

Sedan finns det en annan form av härskning än den som sker mha syre, men jag hittar ingen info om huruvida hydrolytisk härskning kan ske i smör eller ej.
Den som sker mha syre kallas oxidativ om någon undrar.
 
Smör härsknar ju inte fort i vanliga fall ens?
Fanns ju en tråd här på buke där någon provade att ha det i rumstemp och äta lite nån gång i veckan. Det gicknett antal vwckor innan det var oätligt.

Däremot slipper man kanske möjligen färgförändringen som kan bli längst utpå ytan efter ett tag? Bara en estetisk grej.
Jag hade inte velat värma upp smöret bara för att ändra hur det är förpackat.

Jag hade fryst smöret om jag var väldigt orolig för hållbarheten.

Sedan finns det en annan form av härskning än den som sker mha syre, men jag hittar ingen info om huruvida hydrolytisk härskning kan ske i smör eller ej.
Den som sker mha syre kallas oxidativ om någon undrar.
Det var @Jeffery som hade skapat tråden och jag tror han hann äta upp smöret innan det blev oätligt. Smör har mycket lång hållbarhet även i rumstemperatur vilket han visade.

https://www.bukefalos.se/threads/haersket-smoer.1513548/
 
Det var @Jeffery som hade skapat tråden och jag tror han hann äta upp smöret innan det blev oätligt. Smör har mycket lång hållbarhet även i rumstemperatur vilket han visade.
Tack, jag mindes verkligen inte vem det var.
Jag gillade den tråden!
Oroade mig aldrig för mitt smör innan heller. Men tack vare den tråden så köper jag något extra paket när det är extrapris.
Så tack för det och de kronor jag sparar på det @Jeffery
 
Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken.
Visa bifogad fil 137952
Någon här som vet mer om detta? Så många frågor...
Jag uppfattar det som ett sätt att förlänga hållbarheten på smör? Funkar det? Är det vettigt?
Ska det ändå förvaras kylt? Hur länge håller det?
Vi förvarar precis som i tråden som nämnts vårat smör i rumstemperatur (det som ska bres på macka) i en sk smörklocka med vatten där smöret är i en syrefri miljö. Har aldrig slängt smör men skär ibland bort en bit om det legat i kylen länge. Har aldrig kollat datum 🙈. Men det gör jag inte på mjölk eller andra mejeriprodukter heller utan går på lukt och smak.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 076
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 172
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp