Konstant smärta, inflammation och behandling.

Absolut! Saknar redan mitt sprudlande humör, som jag är övertygad om att MSM hjälpte till med.

Nu känns det mest sådär alldagligt tråkigt på nåt sätt...?
 
Jag tar nu magnesium, zink och b- vitaminer till kvällen och MSM på morgonen. En blandning av Gurkmeja,ingefära, svartpeppar och nypon också morgon och kväll :yuck: Men den tycks fungera :up: Smärtan har minskat massor vilket är tur då jag håller på och flyttstädar i gamla stallet vilket är fasligt tungt men jag tar det i etapper och jag är snart klar.
Pga av det har jag inte kommit igång med ridningen än men försöker bygga upp den mentala biten där så länge för att få suget tillbaka. Promenaderna har även uteblivit i två dagar men jag tycks ha överlevt ändå men ska strax ut på en igen. Nu när smärtan börjar ge med sig i större delen av kroppen så finns fortfarande smärtan i skadan kvar till viss del. Men tröttheten är värst. Känner mig som en skröplig gammal tant utan ork imellanåt :crazy:

Sjukgymnasten som skulle ringa förra veckan har fortfarande inte hört av sig ...
Har du testat att göra "guldmjölk" av gurkmejspastan? det receptet jag gör smakar vanilj med lite sting i
 
Absolut! Saknar redan mitt sprudlande humör, som jag är övertygad om att MSM hjälpte till med.

Nu känns det mest sådär alldagligt tråkigt på nåt sätt...?
Jag förstår precis vad du menar, jag känner det med. Jag tror det för min del har med orken att göra. Att jag får mer energi helt enkelt och orkar mera.
 
Jag tar hemskt gärna emot receptet :angel:

Kopierade :)

Guldmjölk är en fantastisk hälsodryck vanligen gjord på valfri mjölk, kokosolja, gurkmejapasta samt sötning. Tanken är att kombinera den annars lite bittra gurkmejan med andra läkande superfoods till en optimalt välgörande och ljuvligt söt och kryddig dryck.
Här är receptet på en god och nyttig guldmjölk med renande och antiinflammatoriska ingredienser.




Ingredienser

Gurkmejapasta
1/2 dl gurkmeja
1 1/2 – 2 dl vatten
1/3 tsk svartpeppar

Håller i ca 2 veckor i kylskåp.

Guldmjölk
1 tsk gurkmejapasta
3 dl valfri, osötad mjölk (tex havremjölk)
ca 1/2 tsk mald kardemumma
1/2 tsk flytande vaniljextrakt
en nypa cayennepeppar
en nypa svartpeppar
1 tsk ekologisk, kallpressad kokosolja
1/2 tsk honung

Gör så här

Börja med att koka ingredienserna till gurkmejapastan på svag värme i cirka 10 minuter.

Guldmjölken
Låt 1 tsk gurkmejapasta sjuda i en kastrull ihop med mjölk och kryddor på låg värme under omrörning i någon minut tills drycken börjar ryka. Tänk på att måttet för kardemumma kan variera beroende på om du maler kardemumman själv eller köper färdig. Ta lite i taget och smaka av. Ta av kastrullen från plattan och rör i 1 tsk kokosolja samt 1/2 tsk honung. Söta mer efter behag. Drick omedelbart och rör om då och då. Guldmjölk kan med fördel drickas 1-2 gånger om dagen, gärna på kvällen.

Hur äter du annars? Jag har också en kronisk inflammation och jag har sluppit ta värktabletter senaste två åren när jag la om kosten :)
 
KL

Har bekanta med värk som sjunger detta chai-thés lov, jag tycker bara att det är ganska gott. ;)
Att använda ekologiska kryddor är ett plus, för att inte tillföra onödiga giftrester.

1 msk gurkmeja
1 msk malen ingefära
1 msk kanel
1 msk Earl Grey théblad
1 krm svartpeppar
1 dl vatten

Blanda torrvarorna och sjud dem i vattnet, under lock, tills det är en "smet" kvar.
Är man känslig för "skräp" kan man pressa smeten genom en thésil innan man blandar en sked av denna med en tesked kokosolja och en tesked honung i en kopp varm mjölk, havredryck eller vad man nu tycker om och tål av någon vit vätska. ;)

Har hört det kallas för ayurvedisk Voltaren. ;)
 
Jag testade guldmjölk i går på gjord på ingefära, gurkmeja kokosolja, svartpeppar och honung....och jag fick i mig lite men sen var det tyvärr stopp. Smaken på gurkmejan fanns där men mycket behagligare däremot blev ingefäran för stark så det var som eld i mun och hals! Men jag ska pröva lite senare i dag igen fast med kanel då och mindre ingefära så kanske det funkar bättre. :)

Ringde sjukgymnasten i går eftersom han fortfarande inte har hört av sig. Han hänvisade till läkaren eftersom han inte visste vad min smärta berodde på varpå jag berättade att jag blivit bättre i min smärta i kroppen och vad jag gjort men att jag behöver hjälp med smärtan i skadan men det var upp till läkaren att utreda min skada vidare sa han ...så jag ringde läkaren, som inte riktigt visste vilket ben han skulle stå på. Han begär en extra kontroll på min MR röntgen i det området och om jag hittar någon massör eller vill ha akupunktur och behöver en remiss så fixar han självklart det. Han funderade även över om man skulle ultraljuda min skada men förts ska vi invänta ytterligare MR kontrollen.
Han frågade om jag inte hade nån anhörig eller vän som kunde massera punkten och mina axlar nästan dagligen en stund eftersom det tycks hjälpa men tyvärr har jag ju inte det :(
Sen hade jag en dust med min far ang ekonomin i går och sen var migränen ett faktum så nu mår jag verkligen pyton :(
 
Jag hade värk i hela kroppen, stora problem med magen och kronisk trötthet. Var även jag sned i bäckenet. Numera frisk ( ja eller symtomfri iallafall :) ) För mig var lösningen, grönsaksbaserad kost, kiropraktik och Yoga. Nedan har du en länk till en sida som bryter ned studier till lättsamma videos. Jag började för några år sedan på min resa med gröna drinkar varje morgon och la om ett steg i taget. Äter fortf inte 100 % grönsaksbaserat, det slinker ned fisk, skaldjur och tom kött ngn gång då och då. Och det går bra så länge jag håller mig någorlunda till grönsaker, bär, frukt, ris, hirs, quinoa, nötter, bär etc. Äter raw food inspirerat men även lagad mat, ofta indiskt :P Mitt råd är att gå över på en antiinflammatorisk kost och sluta äta inflammationsskapande livsmedel i så stor grad som du ids och orkar ( vetemjöl, socker, kött, mjölkprodukter ( mjölk från get och får är snällare mot kroppen om det är jobbigt)

Hoppas du mår bättre snart!

http://nutritionfacts.org/topics/inflammation/
 
Jag har läst igenom din tråd, och måste fråga - har ni remisskrav till sjukgymnast i ditt landsting? Om inte - byt sjukgymnast! Om du bor i Stockholmsområdet har jag en förträfflig rekommendation. PM:a mig isf.
 
Tänkte uppdatera med lite positivt :)

Jag fick ge upp det där med gurkmejan. Det gick inte alls att få i sig hur jag än försökte :yuck: däremot har jag börjat ha äkta kamomill och ibland valeriana i teet på kvällen vilket har gjort underverk och jag sover djupare och slappnar därmed av i musklerna :bow: Jag stretchar även dagligen och är i princip smärtfri. Jag har kunnat lokalisera nu att smärtan i ryggen och nacken kommer ifrån musklerna runt bäckenet och fuskar jag med att stretcha märker jag skillnaden och blir sämre efter några dagar.
Jag har inte haft migrän på en hel månad nu :banana: :bow: :banana: :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
402
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 278
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp