Konstbevattning inomhus

Snubbelfot

Trådstartare
Jag har en odlingshörna för förodling mm i källaren, med riklig växtbelysning, och funderar nu på något slags automatisk bevattningslösning. Det som behöver vatten är dels mellanstora och små krukor, dels några lådor med såpluggar/motsv. Rummet har golvbrunn men jag vill ändå av förståeliga skäl undvika ett konstant trycksatt system från husets vattenledning. Vad har ni att tipsa om, i form av mer eller mindre smart droppvattning med antingen självtryck eller liten elpump...?
 
En "Big Drippa" eller liknande kanske vore något? Det är en droppslang med vattensäck, betydligt billigare än mer eleganta lösningar med reservoar och pump (och min gissning är att det är färre känsliga delar som kan strula).

Jag är sugen på en till balkongen nästa år. :)
 
En "Big Drippa" eller liknande kanske vore något?
Skulle kunna vara något! Läser iofs i manualen att flödet inte bör ställas lägre än 1 droppe / sekund... det är ca 3 ml/min, 180 ml/tim, 4,3 liter/dygn... känns i överkant om man bara har såpluggar men man får väl experimentera litet.
 
Skulle kunna vara något! Läser iofs i manualen att flödet inte bör ställas lägre än 1 droppe / sekund... det är ca 3 ml/min, 180 ml/tim, 4,3 liter/dygn... känns i överkant om man bara har såpluggar men man får väl experimentera litet.

Var det per munstycke? Jag har nog läst slarvigt och tolkat det som totalen, vilket skulle vara utmärkt till tomaterna. Kanske lite i överkant om du bara har nysådd :angel:
 
Om det mest är pluggar och annat som kan stå på bricka finns det ju något som heter "easy 2 go", oklar tillverkare. Den håller konstant nivå på odlingsbrickan.

(Jag kör med kapillärmatta till mina sådder och brickor, funkar rätt många dagar om de inte står i stark sol.)
 
Jag har en odlingshörna för förodling mm i källaren, med riklig växtbelysning, och funderar nu på något slags automatisk bevattningslösning. Det som behöver vatten är dels mellanstora och små krukor, dels några lådor med såpluggar/motsv. Rummet har golvbrunn men jag vill ändå av förståeliga skäl undvika ett konstant trycksatt system från husets vattenledning. Vad har ni att tipsa om, i form av mer eller mindre smart droppvattning med antingen självtryck eller liten elpump...?
Jag har ett system som nog bara fungerar utomhus.. men som är väldigt bra, undrans om det går att fixa till så det fungerar inomhus. Det är soldrivet bevattningssystem C24. Vattnet ligger i vattentunnan, en pump hämtar upp det ur den tre gånger om dagen. Solen laddar batterierna och pumpen går till batterierna är slut. Så det är ju det där med ingen sol i källaren som är problemet. Det för lite oväsen, men är av på natten.
 
Det enklaste är väl att ha en lång bevattningsmatta som ligger under krukorna i brickor, och änden av mattan ligger i en hink eller annan bricka eller vad du vill, med vatten. Då dras vattnet genom mattan av kapillärkraft. Du behöver bara fylla på hinken med vatten och krukorna suger inte upp mer än de behöver. Det kommer vara konstant fuktigt i krukorna och man kanske kan behöva justera så det inte blir för blött för nysådder. Ju större vattenreservoar desto mer sällan behöver du fylla på.

Det finns (har funnits iaf) en motsvarighet till Big Drippa på Biltema för en billig peng, om man vill testa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad läser du just nu?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp