Konsten att skriva en halv B-uppsats

Pancakes

Trådstartare
En kompis har precis skrivit B-uppsats och jag lovade att läsa och komma med input. Döm av min förvåning när jag kommer till metodavsnittet och det är fiktivt. Efter metod kommer referenserna. Det har alltså inte genomförts någon faktiskt undersökning av något och således finns inget resultat att redovisa, diskutera och dra slutsatser från. Frågade kompisen om det verkligen skulle vara så och ja, kursen är ”bara 5 hp, 4 veckor” så de skulle inte göra mer utan har gjort allt enligt instruktion, resultat och det gör man först i C-uppsatsen.

Jag blev helt paff, jag hjälper folk med sina uppsatser ganska ofta och har inte hört talas om det här förfarandet innan. Är det så man skriver B-uppsats generellt nuförtiden?

Skrev b-uppsats förra året och den var verkligen inte fiktiv.

Blir dock fundersam, brukar en b-uppsats bara innefatta 5 poäng? Har för mig att vår motsvarade 7,5 poäng.

Jag har inte skrivit någon B-uppsats men jag har gjort en liknande uppgift på universitetsnivå, med den skillnaden att vi fick hitta på resultat också. Det blir ju en övning i att skriva vetenskapligt, söka och läsa artiklar, ta fram lämplig metod utifrån frågeställning och bekanta sig med hur en uppsats är uppbyggd. Jag vill minnas att vi till och med opponerade på varandras fejk-uppsatser

Vill minnas att det var en rätt kul grej att göra :D

En kompis har precis skrivit B-uppsats och jag lovade att läsa och komma med input. Döm av min förvåning när jag kommer till metodavsnittet och det är fiktivt. Efter metod kommer referenserna. Det har alltså inte genomförts någon faktiskt undersökning av något och således finns inget resultat att redovisa, diskutera och dra slutsatser från. Frågade kompisen om det verkligen skulle vara så och ja, kursen är ”bara 5 hp, 4 veckor” så de skulle inte göra mer utan har gjort allt enligt instruktion, resultat och det gör man först i C-uppsatsen.

Jag blev helt paff, jag hjälper folk med sina uppsatser ganska ofta och har inte hört talas om det här förfarandet innan. Är det så man skriver B-uppsats generellt nuförtiden?
Oj nej det har jag inte varit med om, däremot har jag skrivit mer styrda uppsatser, en mikrohistorisk där vi skulle använda oss arkivkällor, en argumentanalys i form av uppsats och den B-uppsatsen jag skrev var helt fri men vi skulle komma fram till något. Jag gjorde en litteraturstudie i den, andra gjorde undersökningar.

Skrev b-uppsats förra året och den var verkligen inte fiktiv.

Blir dock fundersam, brukar en b-uppsats bara innefatta 5 poäng? Har för mig att vår motsvarade 7,5 poäng.

De andra jag läst, plus den jag skrev själv, har vart fem veckor, nuvarande 7,5 hp. (Min egen kan jag ha skrivit på den tiden 5 hp var fem veckor dock)

Kan det vara så att de inte skriver uppsats nu på riktigt utan det bara är ngn förberedande uppgift?
Eftersom det låter som att c-uppsats är planerad?

Det är b-uppsatsen såvitt jag förstod och inte något annat. Den hade försättsblad som vilken uppsats som helst och de ska ha opponering.

Säkerligen kommer det en c-uppsats, men när jag skrev min b-uppsats så ansågs det ju också mest vara övning inför c-uppsatsen.

När jag skrev B-uppsats var det i stort sett samma sak som C-uppsats, men mindre omfattande och i enbart litteraturstudie (de flesta hade någon form av undersökning/projekt i C-uppsatsen). Kan hända att det var lit färre rubriker också, men definitivt inte utan resultat och inte fiktivt.

Det är b-uppsatsen såvitt jag förstod och inte något annat. Den hade försättsblad som vilken uppsats som helst och de ska ha opponering.

Säkerligen kommer det en c-uppsats, men när jag skrev min b-uppsats så ansågs det ju också mest vara övning inför c-uppsatsen.

Innan vi skrev hade vi en förberedande kurs inför B-uppsats där vi skrev metod, tidigare forskning och liknande, dvs det mesta men utan analys, som vi sedan opponerade på. Det var grunden för vår B-uppsats.

Innan vi skrev hade vi en förberedande kurs inför B-uppsats där vi skrev metod, tidigare forskning och liknande, dvs det mesta men utan analys, som vi sedan opponerade på. Det var grunden för vår B-uppsats.

Det kanske är så här med fast att min kompis inte lyckats förmedla det till mig.

Låter jätteskumt. Nu har jag visserligen min B-uppsats nästa termin, men hört mycket från kompisar som skrivit sina denna/förra termin. Hos oss är de på 7.5 hp, och allting som brukar vara med i en akademisk uppsats ska vara med, dock räcker det att man gör en litteraturstudie, man behöver alltså inte göra egna undersökningar. Det är väl enda undantaget.
Förövrigt är 7.5 hp = 5 veckors studier på mitt lärosäte.

Jag läser f-3 lärare. Vi har en kurs på 15 hp där vi skriver första delen av uppsatsen, tror det är inledning syfte och metod. Sen har vi 15 hp till där vi gör en studie och skriver slutsats. På ett ungefär i alla fall, jag har inte kommit till de kurserna än, men har fått det förklarat så av ansvarig på lärarutbildningen.

Låter jätteskumt. Nu har jag visserligen min B-uppsats nästa termin, men hört mycket från kompisar som skrivit sina denna/förra termin. Hos oss är de på 7.5 hp, och allting som brukar vara med i en akademisk uppsats ska vara med, dock räcker det att man gör en litteraturstudie, man behöver alltså inte göra egna undersökningar. Det är väl enda undantaget.
Förövrigt är 7.5 hp = 5 veckors studier på mitt lärosäte.

7,5 hp motsvarar 5 veckor överallt, den här uppsatsen skrivs dock på 5 hp, 4 veckor vilket hon uppgav som anledning till varför den inte är komplett.

Eftersom två terminer inte gör ett ämne till huvudämne i någon examen, finns inga formella kriterier alls b-uppsatser. En sådan uppsats är alltså formellt sett en tenta, och pedagogiskt sett en övning.

Det du beskriver låter dock för mig mer som en övning i att designa en studie, och det hade jag aldrig kallat för en uppsats.

Eftersom två terminer inte gör ett ämne till huvudämne i någon examen, finns inga formella kriterier alls b-uppsatser. En sådan uppsats är alltså formellt sett en tenta, och pedagogiskt sett en övning.

Det du beskriver låter dock för mig mer som en övning i att designa en studie, och det hade jag aldrig kallat för en uppsats.

Jag tror att det, för mig, hade varit mer logiskt om det som du skriver hade kallats något annat än just uppsats.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka