Konsten att sy

Skreppur

Trådstartare
Jag har en hel hög med avlagda stickade tröjor. Ni som kan detta med att sy.. KAN man göra ett lapptäcke av klippta stickade-tröjor-bitar? Eller går det inte att sy med symaskin i stickat?
 
Sv: Konsten att sy

Det går att sy stickat i maskin, men det är lite bökigt. För att det inte ska repa upp sig måste du sy sick-sack på två linjer, så att du får ett mellanrum där du kan klippa. Alltså så här:

xxxxxxxxxxxxxxxxx
x ...................... x
x...xxxxxxxxxx.....x
x...x ............. x...x
x...x ............. x...x
x...x ............. x...x
x...x ............. x...x
x...xxxxxxxxxx.....x
x ...................... x
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Sick-sack är kryssen och sen klipper du mellan. Jag sick-sackar alltid minst tre gånger fram och tillbaka för att det inte ska repa upp sig någonstans. För gör det det är det inte mycket att göra.
Jag vet att det är en del som är skeptiska till att sy och klippa i stickat, men jag tycker att det funkar bra. Blir dock en del jobb med massa rutor.

/Jonaz
 
Senast ändrad:
Sv: Konsten att sy

Jag bara måste tipsa om en bok som heter att slakta en tröja....det finns massor med fina projekt att göra av stickade tröjor!!!

Lyckos dig!!
 
Sv: Konsten att sy

Blir lättare om du tvättar tröjorna på för varmt program i tvättmaskinen först. Då får du som filtade tyger med mönstret kvar, om än något diffusare.
 
Sv: Konsten att sy

Blir lättare om du tvättar tröjorna på för varmt program i tvättmaskinen först. Då får du som filtade tyger med mönstret kvar, om än något diffusare.

Funkar bara med ull och ullblandningar men åhhhh vad fint det blir.

OT jag gjorde ett tyg av en vit och en svart tröja jag tovade ihop i ett typ dalmatinermönster i tvättmaskinen.
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 519
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Kära Buke! Jag vill ha en vinterkjol för att slippa ha byxor på mig hela tiden. Vet inte riktigt vilken stil jag söker men när jag letar...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag vill sticka en tröja, av tunt ullgarn (inget tjockt "chunky"), enkel och spikrak, inget mönster, inga konstigheter. Lös passform...
Svar
15
· Visningar
599
Senast: Tonto
·
Kläder & Bli fin Går det och hur? Jag gissar att det inte bara är att stoppa dem i symaskinen, men skulle vilja ta in dem under bysten och i midjan. Går...
Svar
5
· Visningar
377
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp