Konsten att ta sig hem från kliniken - lugnande?

@WBanna Ja, en bekant (vars häst lastar sig själv - hen behöver i princip bara peka på släpet) har haft samma sak med sin. Därav mina funderingar. Mitt släp är dock betydligt stadigare än andra enkelaxlade som jag stött på, men ändå..

@niikon92 Inte ett alternativ att hyra varenda gång vi ska nånstans - jag har eget släp just för att jag och hästen bor som vi gör. Behöver vi åka akut till kliniken så vill jag kunna ringa, lasta, åka. Min gissning är att närmsta som hyr ut sådana är i Uppsala = 5-6mil enkel resa bara för att hämta den varje gång (i princip lika långt som till kliniken...).

Jag kan rapportera att vi idag var på kliniken igen. Första resan sedan vi hade ut tränare (men vi har tränat lite sedan dess, också). Lastningen när vi skulle åka tog knappt 5min, lastningen när vi skulle hem (med hästar som gick runt på parkeringen, borrande, andra släp, bilar..) tog ca 10-15min. Hästen var lugn hela tiden, men lite tveksam till att gå in helt på klinikens parkering pga han ville ha ett öga på sakerna omkring. Åkte som ett ljus. Provade bomull i öronen, men han vill inte - skakar på huvudet innan jag ens fått i det ordentligt och skakade raskt ur dem under resan dit. Idag var det svalt ute, så körde med luckan stängd ändå - inte alls varmt i släpet (skönt). Ska eventuellt lämna in det och få ett fönster och ett par extra ventiler, men behöver en offert på det först..
Vad skönt att det gick bra.

Ventiler kan du sätta in själv o även takfönster om du är ngt sånär händig
 
Händig är jag tyvärr inte - eller jo, om jag fick en vettig beskrivning skulle det nog gå bra (dvs, jag är inget proffs med meckande, men jag brukar kunna klura ut det mesta och är en envis sate :D ). Däremot har jag noll möjligheter att göra det i praktiken, så jag överlåter det åt proffsen isf.
 
@Liten jag tycker lösningen med lugnande/sederad häst som är avogt inställd till lastning inte är optimal. I min erf. blir ofta såna hästar ännu värre fast på ett annat sätt. Är de för drogade samtidigt som de inte vill, går de bara in i sin egen värld och blir helt lobotomerade dvs det går inte att väcka dem och än mindre att få på dem på trailern. Vi pratar då åsnan Ior som typ lämnat planeten jorden helt och hållet för att uttrycka det lite illustrativt.....

Exakt så blev det för mig med vår ponny nyligen. Hon var självklart så pass vaken att veterinären tyckte det var ok men det tog en bra lång stund att få in henne så den missen gör jag inte igen. Hon var avstängd och med fötterna s t a d i g t i backen om man säger så.
 
Exakt så blev det för mig med vår ponny nyligen. Hon var självklart så pass vaken att veterinären tyckte det var ok men det tog en bra lång stund att få in henne så den missen gör jag inte igen. Hon var avstängd och med fötterna s t a d i g t i backen om man säger så.
Så var det min som sederats för första gången på 22 år , fast jag tyckte han hade alla hovarna i luften :devil:. Det slutade med att en stadig kille från kliniken fick hjälpa till :bow:. Snygg var han också :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 279
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 757
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp