Konsten att ta sig hem från kliniken - lugnande?

@DarkInNight Jag har ett Kylinge Orion, -94 eller -96 . Det fönster som finns är det som sitter rakt fram, tyvärr inga i övrigt.
Övre luckan har jag stängd, men inte helt (en glipa är öppen) - har inte vågat köra med den öppen sedan en väns häst fick tokpanik av att skymta lastbilarna, det är en hel del tungtrafik här :( .

@lil-sis Ja, jag har övervägt det. Lite rädd att han ska riva ett hyrt släp dock (mitt släp är ju liksom..mitt problem om han river i småbitar), men om det hyrs av ett företag så finns det väl försäkringar så att det inte kostar mig en halv årsinkomst om något händer? Hyra av privatperson vågar jag mig inte på med svårlastad häst, ifall försäkringsbolaget får nys om att det var uthyrt och sätter sig på tvären - hade jag råd med det, hade jag ju kunnat köpa ett nytt eget släp ( :D ). Får snoka i om det finns något hyrsläp med boggie som jag får dra, i Uppsala eller så..

Uppsala trailercenter hyrde jag ifrån innan vi köpte eget. :)

Men gör han något när han väl är inne? Mer än stressar?
 
Nej, han står lugnt. Det händer att han försöker kasta sig bakåt innan bakbommen har öppnats, men slutar när inget händer. Däremot för ett par år sedan, då gick jag in och anmälde vår ankomst lite snabbt i ridhuset och kom tillbaka till ett gungande ekipage (han stod och kastade sig av och an i släpet). Därav nojjan. Säkert obefogat, men en annan är lite feg när det är andras saker.
 
Ja, @Trissa , det är precis det som är bekymret för vår del, tror jag. Kan lastträna honom så att han nästan går in själv och står stilla medan jag stänger bom och ramp, sätter fast honom etc. Det tar en förbannad tid, det gör det (många månader av intensivt jobb), men det går. Så åker vi en runda, och får i de flesta fall börja om helt. (Ett undantag: en "testrunda" vi körde förra sommaren, under träningen. Då stökade han lite dagen efter, men gick in efter mycket om och men.) Hästen är ett matvrak, men äter idag inte en enda smakbit i släpet. Det är också en sak vi tränat och som funkar bra när lastträningen funkar, men det tar också tid - massor av tid. Jag tolkar det som att hästen inte känner sig trygg i släpet.
Släpet är ju enkelaxlat, och även om det är väldigt stabilt med last i så misstänker jag att det är en del av grundproblemet. Problemet är att jag just nu inte har råd att byta. Det fanns en plan på att spara ihop ca 10k, sälja det nuvarande för ca 15k (ungefärligt marknadspris enligt annonser etc etc) och köpa ett boggie. Men det bygger ju på att bufferten slutar gå upp i rök - det ser inte lovande ut just nu, när veterinärräkningarna kommer att rulla på ett litet tag framöver :( .. Sen är det ju detaljen att jag ogärna står utan släp i väntan på ett nytt, egentligen, just för att jag behöver det för att komma in till kliniken vid behov. Jag har ju släp just för att ha det om det krisar. Stallägarens släp är nog tyvärr precis att det är för tungt för att jag ska köra det lagligt, så jag har inget som jag kan låna akut heller.
Vissa hundar kan ju bli åksjuka, andra hundar älskar att åka bil.
Kan det vara samma med hästar, att en del bli åksjuka?
Din häst går ju att lasta, han är inte rädd för släpet, tills ni har varit ute och åkt en runda.
 
Jag har haft problem med svårlastad häst som sedan var på lastträning och gick in bra, men efter en åktur inte gick att lasta igen. Där har vi kört med bomull i öronen och vadderad huva över, hästen blev sedan snabbt resvan och eftersom alla läskiga ljud är dämpade så är hästen mycket mer lugn och har över huvud taget aldrig mer varit problem att lasta.
Kör två hästar med bomull+luva och en med bara luva (hatar att ha saker i öronen) när jag har dem i släpet. Trots att jag har en stadig boggi så låter det ju en del från trafiken och annat, hästarna blir lugnare av att slippa de ljuden.
 
@AliceZeta Åksjuka vet jag inte. Däremot spelar det knappt någon roll om vi kör några kilometer eller några mil.
Rättelse: numera är han inte trygg i/med släpet - då skulle han inte gå så långt för att försöka slippa gå in. :(
 
Jag vill bara glatt meddela att vi tränat lastning under handledning av tränare ikväll, och det gick mycket över förväntan. Fick bekräftat att min tajming var lite off/fel, och hjälp att rätta till det. Skillnaden var enorm. Visst testade han i början att stå på bakbenen och hoppa runt, men han gick på och sedan klickade det liksom till. Så lugnt har vi inte lasttränat på..sedan förra sommaren. Jag är så lättad att det är löjligt. Nu ska vi träna tills nästa klinikbesök, så håller vi tummarna för att det funkar bra att lasta när vi ska hem nästa gång!
 
Jag är också inne på att det kan vara något med släpet han inte gillar.
Vad har du för modell?

Det behöver ju kanske inte vara några större problem med själva släpet, kanske går att förbättra/ändra på någon detalj bara för att han ska bli nöjd?

Finns det fönster?
Åker han brett/normalt?
Har du provat att åka med övre luckan öppen/stängd?
etc.

Haft häst som trivts bäst att åka brett och står som ljus om övre luckan är öppen, men inte gillar att stå smalt och vara instängda.
Sen har jag en bekant vars häst absolut vill ha övre luckan stängd.

De är ju så olika :)
Jag är helt enig om detta.

TS, du har ett enkelaxlat släp utan fönster och kör med stängd lucka. Några korta kommentarer att reflektera över...
- Är det överhuvudtaget någon luftväxling i släpet? (tidigare hade jordbrukverket en skrivning om att ventiler i djurtransporter borde motsvara ungefär 20% av golvytan - även om den texten inte finns längre så kan det vara något att reflektera över...)
- hästen känner att det gungar, men kan inte se ut åt något håll för att veta vad som händer - fönster och/eller öppen lucka bak rekommenderas
- vissa hästar reagerar på ljud och vissa släp är skramligare än andra.

Jag förstår förvisso att du är försiktig om du varit med om att en häst flippat ur med öppen lucka. Men det är inte särskilt vanligt... Jag kör i princip alltid med öppen överlucka bak (stänger endast vid riklig nederbörd eller större föl i släpet) och min erfarenhet är att hästarna snarare känner sig lugna när de kan se vad det är som låter runt dem. Ser de lastbilen bakom sig och sen vid sidan i fönstret, så reagerar de sällan. Och jodå, jag har kört så även på Essingeleden, inte bra på de småländska skogsvägarna (kommentaren brukar komma, så jag förebygger :p)

Det är bra att du har fått hjälp med lastningen, men frågan är väl ändå om det är där problemet sitter?

En annan kommentar
Jag hade för många år sedan en foderhäst som kunde ta en hel evighet att lasta när han kom till mig. Där var lösningen på problemet att min dåvarande shetlandsponny åkte med honom i ett par månader. När han väl hade lärt sig att det inte var så farligt att åka släp lastade han sig själv utan att fundera.
 
Ja, @ameo , som du kan läsa tidigare i tråden är jag redan inne på de saker du nämner - att släpet med största sannolikhet är en del av grundproblemet. Planen är att byta ut släpet, av flera skäl, men i dagsläget är det så att bufferten gått åt och hästen står under veterinärbehandling = det finns inte utrymme för att byta ut transporten också. Men, jag jobbar på det! Förhoppningen är att hästen ska bli bra i leden - därefter ska släpet in på service en vända innan ev. försäljning och förhoppningsvis kan jag byta ut släpet någon gång efter årsskiftet. Förhoppningsvis.
Ja, ventilationen i släpet är inget vidare, men den är inte obefintlig. Jag undviker också att åka när det är som varmast, just pga hur hästen har blivit (han påverkas en del av värme även vid ridning och träning).

Men - jag tar till mig! Nästa vända ska jag prova att stoppa bomull i öronen (+ luva), och att ha luckan öppen. Jag binder ju fram i släpet, så han ska inte kunna gå över bommen iaf (ett skräckscenario för mig..brr.).

Sällskap har jag funderat över många gånger, men det är en möjlighet som jag inte har :( . Jag har bara en häst, och eftersom han åker brett så finns det inte plats för ännu en häst i transporten. Jag åker oftast själv numera, och kan då inte heller ta hand om en häst till på ett vettigt sätt.

En lite kondunderad reflektion: Min mor nämnde att vi faktiskt hyrde ett annat släp när vi skulle åka en gång - en av de första gångerna vi åkte med hästen. Det släpet är/var ett boggie med fönster, med ventilation, och en del annan "lyx". Hästen var vid tidpunkten inte speciellt svårlastad - detta var som sagt i början - men han ville inte gå på när vi skulle åka hem. Hm.. Fast jag är fortfarande inne på att släpet ska bytas ut (boggie är ju dessutom bättre för mig som förare, på flera punkter) !
 
Att sätta dit ett fönster och ventilationsventil är nog billigare än att behöva byta till dyrare transport :)

Absolut, och det åker absolut upp på listan! :) Men idag har jag inte pengar till det heller, om hästen ska behandlas klart + kollas tänder och vaccineras (dags för det i augusti..) + skos av en dyrare (bättre) hovslagare framöver + äta hö som inte ingår i stallhyran i vinter (räknar med ca 6k extra i foder...) . Bufferten har som sagt gått åt i år, och det lilla som finns kvar vågar jag inte annat än hålla i - jag ger mig den på att något händer så att den behövs om jag låter den gå åt till annat :( . Ett tufft år i kombination med att det inte funnits timmar att få på jobbet pga diverse skäl (och jag sökte - och blev lovad - ett annat jobb i sommar, men det blev tyvärr inget i slutändan.). Kanske under hösten, i samband med servicen (om det reder sig så att det blir något av min "plan").

Sen har jag ju velat ha en boggie i flera år, för egen del också, och nu (sedan regeln om bilens tjänstevikt VS släpets totalvikt togs bort) får min bil dra 1580kg på vanligt B-kort = "plötsligt" finns det faktiskt vettiga sådana, som jag får dra (max tidigare på B-kort för min bil var 1440kg)...
 
Vill du inte köra med luckan helt öppen, så kan du ju alltid borra ett antal hål i den för bättre luftväxling. (gör det som ett mönster, vetja!)

Sen är ju alla hästar olika, vad de gillar bäst när de ska åka.
Det bästa för dig är kanske att prova dig fram genom att hyra lite olika modeller på släp tills du hittar en variant som både du och hästen tycker om.
(och det sista, tänk ännu mer på hur du kör med hästen i släpet. Överdriv, så att det blir ännu långsammare igångsättningar och inbromsningar, kör ännu saktare i svängarna och träna upp en ännu bättre kurvtagning på krokigare vägar)
 
Boggi är ju inte magiskt. Den ska passa bilen också. Mitt släp ligger inte särskilt bra efter vår V70 men hur fint som helst efter Fronteran och Passaten. V70's krok är för låg så kultrycket blir för lågt, släpet lyfter nästan bilen. För högt är inte heller bra.

Vi har satt in ventiler i lilla luckan, den har bra friskluftsintag i fram. Kostar inte många kronor att fixa men gör stor skillnad!
 
@lil-sis Självklart finns det inget "magiskt" släp, men boggi är generellt stadigare än enkelaxlat, vilket jag skulle uppskatta på vinterväglag. Det vore också trevligt med ett släp som går stadigt även tomt - mitt nuvarande ligger väldigt bra bakom bilen när det är lastat, men är lite "hoppigt" utan last iom att det är väldigt lätt i sig. Jag köper inget släp utan att få provköra släpet, med min bil ;) Jag förväntar mig inte att jag ska kunna byta släp och så *poff* rusar hästen på släpet själv :)

@ameo Hål i luckan var en bra idé!
Angående körningen så är det precis vad jag gör idag (dvs, har finslipat körningen massor jämfört med när jag började köra med släp) - tänker mig att jag ska köra i slow motion och som om jag har dåligt staplade kristallglas i släpet. Använder knappt bromspedalen om jag inte måste (släpper gasen istället, vilket med min bil ger en låångsam fartsänkning) och gasar saaaakta upp i hastighet. Undviker de kurvigaste vägarna och rondeller i den mån det går, och tar det väldigt lugnt i allmänhet. Jag ska inte påstå att jag kör perfekt, men jag anstränger mig till det yttersta för att få övergångarna så "osynliga" som möjligt och tänker på varenda liten grej hela tiden. Märker numera skillnad på hur hästen åker, jämfört med när min mor kör t.ex. :) (Övningskörde också mycket själv, med släpet tomt, innan hästen fick följa med med mig som förare.)
 
Ja, @Trissa , det är precis det som är bekymret för vår del, tror jag. Kan lastträna honom så att han nästan går in själv och står stilla medan jag stänger bom och ramp, sätter fast honom etc. Det tar en förbannad tid, det gör det (många månader av intensivt jobb), men det går. Så åker vi en runda, och får i de flesta fall börja om helt. (Ett undantag: en "testrunda" vi körde förra sommaren, under träningen. Då stökade han lite dagen efter, men gick in efter mycket om och men.) Hästen är ett matvrak, men äter idag inte en enda smakbit i släpet. Det är också en sak vi tränat och som funkar bra när lastträningen funkar, men det tar också tid - massor av tid. Jag tolkar det som att hästen inte känner sig trygg i släpet.
Släpet är ju enkelaxlat, och även om det är väldigt stabilt med last i så misstänker jag att det är en del av grundproblemet. Problemet är att jag just nu inte har råd att byta. Det fanns en plan på att spara ihop ca 10k, sälja det nuvarande för ca 15k (ungefärligt marknadspris enligt annonser etc etc) och köpa ett boggie. Men det bygger ju på att bufferten slutar gå upp i rök - det ser inte lovande ut just nu, när veterinärräkningarna kommer att rulla på ett litet tag framöver :( .. Sen är det ju detaljen att jag ogärna står utan släp i väntan på ett nytt, egentligen, just för att jag behöver det för att komma in till kliniken vid behov. Jag har ju släp just för att ha det om det krisar. Stallägarens släp är nog tyvärr precis att det är för tungt för att jag ska köra det lagligt, så jag har inget som jag kan låna akut heller.

Min fd häst blåvägrade att åka i enkelaxlade släp, det gick verkligen inte, han fick panik. När jag lastade i boggie så kunde jag skicka in honom själv och han stod som ett ljus. Ett undantag var Värmlandsvagnens boggie (den gröna med grönt tak), den gick inte att använda, det blev panik. Så han visade väldigt tydligt att han inte gillade ostabila släp.
 
@WBanna Ja, en bekant (vars häst lastar sig själv - hen behöver i princip bara peka på släpet) har haft samma sak med sin. Därav mina funderingar. Mitt släp är dock betydligt stadigare än andra enkelaxlade som jag stött på, men ändå..

@niikon92 Inte ett alternativ att hyra varenda gång vi ska nånstans - jag har eget släp just för att jag och hästen bor som vi gör. Behöver vi åka akut till kliniken så vill jag kunna ringa, lasta, åka. Min gissning är att närmsta som hyr ut sådana är i Uppsala = 5-6mil enkel resa bara för att hämta den varje gång (i princip lika långt som till kliniken...).

Jag kan rapportera att vi idag var på kliniken igen. Första resan sedan vi hade ut tränare (men vi har tränat lite sedan dess, också). Lastningen när vi skulle åka tog knappt 5min, lastningen när vi skulle hem (med hästar som gick runt på parkeringen, borrande, andra släp, bilar..) tog ca 10-15min. Hästen var lugn hela tiden, men lite tveksam till att gå in helt på klinikens parkering pga han ville ha ett öga på sakerna omkring. Åkte som ett ljus. Provade bomull i öronen, men han vill inte - skakar på huvudet innan jag ens fått i det ordentligt och skakade raskt ur dem under resan dit. Idag var det svalt ute, så körde med luckan stängd ändå - inte alls varmt i släpet (skönt). Ska eventuellt lämna in det och få ett fönster och ett par extra ventiler, men behöver en offert på det först..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 388
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 279
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 758
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp