Konster och trick!

J

Juvelflickan

Hejsan!

Min häst älskar att lära sig nya trick och konster!

Undrar om någon har ett tips på vad man kan lräa dem? Eller en bra sida där de förklarar bra eller man kan få tag på på annat sätt?

Mycket tacksam för svar!

MVH Frida :banana:
 
Jag har lärt min häst det vanliga, dvs backa och komma till en, stanna kvar och följa med. Sen har jag lärt henne att vinka och och att tacka för sig. Det sistnämnda är under utveckling, just nu så räcker det att hon sänker huvudet. Målet är så småningom att ta fram ett framben och buga sig lite fint. och säger man "Puss" så får man en gosig mule framför näsan. :love:

Man kan i princip hitta på vad som helst, det lättaste är ju att börja med saker som hästen gör av sig själv naturligt, gärna något den gör ofta. Och så bara säger man sitt ord eller sin kommentar precis när hästen är i färd med att göra det man tänkt, och så beröm och godis.
Jag upplevde till en början att min häst blev tiggig av detta, men så småningom fattade hon att hon inte kunde tigga till sig godis när som helst, utan det är BARA när vi leker som man får det. (Brukar alltid säga "ska vi leka?" på ett lite busigt sätt, innan vi sätter igång, för då slår hon om till något-ouppfostrad-godishäst-läget. När det är slut så säger jag det. På så sätt vet hon när det är läge att få godis och när det inte är det. Logiskt och enkelt. :))
 
Hejsan!
Tack för svaret!
Min pålla kan: Lyfta hoven/Vinka, buga på tre olika sätt, ta godis mellan bakbenen, ta godis vid virveln och det bästa av allt världens ABSOLUT bästa pussar :love:

Sorry killar, men försök att slå det :rofl:

Fler tips vore roligt!

Tacksam för svar!

MVH Frida
 
Genom att berömma / förstärka ett visst beteende / rörelse hos hästen. Det enklaste är som sagt att börja med sånt som hästen gör naturligt, t ex frustar, drar upp överläppen, kliar frambenet, etc. Så försöker man att tima det så att just när hästen gör detta så säger man det man i fortsättnignen kommer att säga för att be hästen göra detta, och så massvis med beröm och / eller godis. I början fattar hästen ingenting såklart, men efter ett par gånger kanske det ringer en klocka. :) Är det nåt lätt som det är troligt att hästen gör ofta, så kan man även säga sitt ord ett par gånger tills hästen av misstag råkar göra rätt. Och så beröm och godis! Så småningom börjar den att koppla ihop det hela.
 
Hejsan!

Jag vet att någon skrivit in en sida/flera sidor tidigare, men hittar inte dem igen. Där stod det mycket bra om konster o olika trick!

Jo, jag rekommenderar verkligen att lära din häst puss. Kanske inte om det är en agressiv eller hafsig häst men annars tycker jag det är en underbar övning!
Börja med att ge hästen en godis, sen höjer du handen högre och högre, sedan närmar du handen med godisen närmare munnen, sedan alldeles vid munnen, sedan pekar du med fingret på munnen har godiset i samma hand. Hästen kommer då att "pussa"! Har då gjort helt rätt! Det är en rolig och enkel övning att lära in!

Lycka till!

Är mycket tacksam för svar!

MVH Frida :banana:
 
Nu ska jag vara den tråkiga i tråden.

Tänk på att det du/ni lär hästarna inte är sånt som kan bli fatrligt. Många "tricks" kan ju bli farliga om man råkar be om det (nån ny som hanterar hästen) eller om hästen vill visa hur duktig den är när det itne är meningen (den brukar ju få beröm för det). Man vill tex inte ha en häst som reser sig när det passar bara föra tt man lärt den det.
 
min ponny kan snurra runt ett varv på kommandå och håller på att lära sig vacker hov som går mkt bra
 
Min kan bocka vackert, han kan "vilken hand" (han tar aldrig fel på vilken hand man gömmr godisen i) och vacker hov.
Kunde stegra förut men det har jag inte tränat han med på år :crazy: Försöker få han att sitta på begäran...han brukar nämligen ofta sitta ner i betet och filosofera :D

Och så ska jag börja träna honom på att gnägga på begäran! Men har han väl börjat kan han inte sluta....kanske borde lära han att INTE gnägga :confused: :rofl:

Vissa hästar tycker det är skitkul att man lär dom nya grejer! Gott godis och dom kan det mesta! :love:
 
Ligg och sitt är ju kul "partytrix" men man bör nog ha hjälp av någon som kan i början. :cool:
Rulla ut mattan är ganska enkelt att lära dom. Bara beröm om han går fram och putter!
Få hästen att stå med alla fyra ihop är bra om man vi ha upp dom på saker och så strechar det ju hästen. Lite pill innan man är färdig bara! Få hästen att stå still med frambenen och ge ett tecken för honom att flytta fram bakbenen. lite i taget så går det fint! :D

Ge inte godis utan använd din röst när du berömmer och klappa hästen förstås!

Lycka till!
 
hej du!
nu tänker jag fråga dej: hur gick du till väga för att lära din pålle Buga? Steg för steg ? :bump:
 
Jag vet en häst som kan "Skaka på huvudet", "tack", "Dansa" (Svänger med rumpan medans han står brett isär med bakbenen, jättegulligt! haha), "räkna" (ägaren säger tex 3+2 hukar sig ner, ponnyn skrapar då med hoven i marken tills hon reser sig upp och då är det bara att sitta tills det blivit rätt antal skrap! Fast för den otränade tänker man ju inte på att man sätter sig ner och ställer sig upp!) :bump:

Lycka till!
 
jaså.. då har nog ja gjort fel.. verför ska man inte ge de godis?? pållen min älskar ju godis (pellets, morötter, äpplen m.m.) över allt annat..... Har föresten lärt honom att pussas med massa godis å de är han jätteduktig på... man bara smackar så får man en puss...Mitt på mun!! :D ibland blir han för ivrig å dunkar till lite för hårt men då får ha försöka igen och det blir färre och färre gånger ha gör det../7Johanna
 
Hejsan.
Jag förstår hur du resonerar mycket väl;
En del lär Tex föl att ställa sig med benen på bröstkorgen (på en person) när fölen är små. men detta kan få svåra konsekvenser när hästen blir äldre.

Om man märker att man börjar få problem och att hästen inte förstår skillnaden mellan att "leka" och göra det hur som helst så tycker jag att man ska avsluta, allstå inte lära den fler konster/trick.

Min häst kan själv "stegra" om man lyfter i grimman och smackar liksom, men det är inte heller en ridhäst (liten minishettis) så jag har inte fått smaka på några eventuella konsekvenser.

Man bör kanske inte avstå från att lära hästen konster om hästen uppskattar den aktiviteten, men man bör veta vad som kan hända och räkna med att det Kan hända om man inte ser upp och är extra konsekvent att lära hästen "rätt". Det som kan hända är allstå att den gör konsterna "hur den vill, när den vill" vilken kan vara farligt, som redan sagt.

=)
 
men alltså han gör det inte bara ändå.. han gör det bara när jag säger till honom men ibland så blir det ju lite för hård puss elle va man ska säga han liksom dunkar till mej me mulen... Men nu har han börjat bli så försöiktig eftersom han inte får någon godis annars... :D//Johanna
 
Min pålle kan stegra på kommando,när man rider, "kapriol", dvs reser sig och sen sparkar han bakut direkt från stegring, blir som ett litet planerat bocksprång. Och så håller han på och lär sig spansk skritt, ni vet med höga, raka frambenslyft.

Stegring lärde vi honom därför att han blev så uppspelt varje gång vi hoppade att han stegrade sig av otålighet varje gång vi gjorde halt. Det var både obehagligt och farligt, så syrran (Blaze of Glory) började lära honom ett kommando varje gång han stegrade sig själv, efter ett tag kopplade han samman kommandot med stegringen och reste sig inte längre såvida hann inte fick kommando för det.

Så i hans fall lärde vi honom för att få honom att sluta resa sig. Stegring är annars ett synnerligen farligt trick!

En häst behöver inte resa sig särskilt högt för att kunna tappa balansen och falla!Jag har sett många exempel på det.

kapriol säger syrran att hon lärde honom i samband med hopp över diken i skogen. Fråga mig bara inte hur! :rofl:
Hon passade på att lära honom dessa hyss medan jag var i USA ett år...

Spansk skritt var det också hon som började med. Hon knackade hästarna på hovarna med ett spö och sa ett komando för varje hov, har för mig det var tonskalan, do, re, mi, fa
När de sedan kunde det från marken, satt hon upp och knackade återigen försiktigt med ett långt spö och upprepade de för hästen kända kommandona. När hästen sedan kunde rörelserna ändrade hon successivt till ett enda kommando för själva rörelsen. Hennes Connemara är numera känd på westernridningsbanorna för sin spanska skritt, som blivit parets segergest.

Min pålle Pearl lyfte länge fint på frambenen, men glömde att han hade två ben till, så vi stod still på samma fläck hela tiden.Nu har jag haft honom helt själv sedan 2001 och vi har tränat en del på detta. Nu gör han faktiskt helt rätt ibland, men fuskar rätt så ofta och missar ena frambenet ibland och flyttar ofta med bakbenen, men i otakt med frambenen! :rofl: Men,men, han tycker det är kul och lär sig sakta men säkert.

Han kunde ta godis mellan frambenen som en bugning tidigare, men nu är han 22 och lite stel för sådant.

Jag ska ta ut en Osteopat i november för att kolla igenom honom, för han har känts lite skev från och till efter att vi gick ner oss i ett träsk i somras. Vem vet, kanske blir han spänstig som ett föl igen efter behandlingen! :cool:
Hoppas kan man ju, han är ruskigt fräsch för övrigt! :love:

Syrrans unga quartersto tillhör den livliga, påhittiga typen och efter ett insläpp en kall dag då hon var hungrig, reste hon sig högt i boxen, varpå syrran, som stod framför boxen, utbrast: OJ! Hästen är tämligen snabbtänkt och smart, så hon tog OJ som stegringskommando. Så enkelt var det att lära henne! Har dock för mig att syrran enbart utövar denna konst någon gång ibland och då alltid från marken och på avstånd.

Jag vet att hon tränade bugning med ena frambenet böjt med Connemaran också, men vet inte hur det gick med det sen, för jag flyttade hemifrån för snart 5 år sedan.

Nu flyttar jag och sambon hem till samma trakter igen nästa sommar och då får vi se vad syrran och jag hittar på för bus med hästarna härnäst! :devil:

Lycka till i konst och trick djungeln!

/TIGERHEART
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 305
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 872
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp