Konstig balans?

@MiaMia Du har inte bytt till nya linser eller från glasögon till linser nyligen? En kompis fick typ sådär o tror de va det det berodde på.
Kanske ute o cyklar, men en tanke.
Kan din kompis ha hat glasögon som korrigerade ett brytningsfel och sedan bytt till linser utan korrigering för brytningsfelet? Det kan i så fall förklara det.
Men om linser och glasögon gör exakt samma korrigeringar så bör det inte orsaka så stora problem.

Jag har linser som inte korrigerar brytningsfelet då in hjärna enkelt kan kompensera för det och linser för brytningsfel är dyrare. Och ja, det beslutet togs i samråd med optiker....
 
Kan tillägga att det inte är lika påtagligt som i morse, men kan så klart också vara att jag vant mig lite.

Det är inte så lätt som det låter. Jag har redan en hög med andra saker som jag "borde" varit på VC med. Typ långsiktigt hyfsat viktiga men inte på något sätt akuta eller problematiska på kort sikt.
Men jag klarar, av olika skäl, inte av kommunikationen som behövs för att göra det.
Telefon med 1177 är typ uteslutet och rörigt sjukhus är inte en miljö som förbättrar heller.
 
Kan tillägga att det inte är lika påtagligt som i morse, men kan så klart också vara att jag vant mig lite.

Det är inte så lätt som det låter. Jag har redan en hög med andra saker som jag "borde" varit på VC med. Typ långsiktigt hyfsat viktiga men inte på något sätt akuta eller problematiska på kort sikt.
Men jag klarar, av olika skäl, inte av kommunikationen som behövs för att göra det.
Telefon med 1177 är typ uteslutet och rörigt sjukhus är inte en miljö som förbättrar heller.

Be någon ringa åt dig och förklara läget?
 
Upplever precis likadant nästan alltid om jag går upp direkt när jag vaknat. Men att det fortfarande känns av för dig, känns ju inte normalt. Finns mycket som kan ge stort utslag på balansen, både "normala" och sämre grejer.
 
Kan tillägga att det inte är lika påtagligt som i morse, men kan så klart också vara att jag vant mig lite.

Det är inte så lätt som det låter. Jag har redan en hög med andra saker som jag "borde" varit på VC med. Typ långsiktigt hyfsat viktiga men inte på något sätt akuta eller problematiska på kort sikt.
Men jag klarar, av olika skäl, inte av kommunikationen som behövs för att göra det.
Telefon med 1177 är typ uteslutet och rörigt sjukhus är inte en miljö som förbättrar heller.
Min kompis ligger just nu på intensiven efter att ha blivit opererad i hjärnan pga stroke. Hela lillhjärnan i princip förstörd. Inga neurologiska symtom alls. Var yr innan. Trodde det var migrän.
 
Kan din kompis ha hat glasögon som korrigerade ett brytningsfel och sedan bytt till linser utan korrigering för brytningsfelet? Det kan i så fall förklara det.
Men om linser och glasögon gör exakt samma korrigeringar så bör det inte orsaka så stora problem.

Jag har linser som inte korrigerar brytningsfelet då in hjärna enkelt kan kompensera för det och linser för brytningsfel är dyrare. Och ja, det beslutet togs i samråd med optiker....

Jag minns inte riktigt hur det var, men hon bytte tillbaka till gamla sorten och då blev det normalt igen. Som jag minns det.
 
Be någon ringa åt dig och förklara läget?
Finns en historia som går åratal tillbaka om att jag skulle behöva den hjälpen, men det är idag längre bort än stjärnhimlen.
Dessutom är det världens monstruösa projekt att jag skulle ta mig igenom en sjukresa, och 17 andra moment i hela processen.
 
Någon som kan berätta lite vad det är som de behöver göra om de ska kolla en ev. TIA?
 
Finns en historia som går åratal tillbaka om att jag skulle behöva den hjälpen, men det är idag längre bort än stjärnhimlen.
Dessutom är det världens monstruösa projekt att jag skulle ta mig igenom en sjukresa, och 17 andra moment i hela processen.

Det kanske finns någon Bukefalist i närheten? Jag finns strax utanför Falun :)
 
Kan tillägga att det inte är lika påtagligt som i morse, men kan så klart också vara att jag vant mig lite.

Det är inte så lätt som det låter. Jag har redan en hög med andra saker som jag "borde" varit på VC med. Typ långsiktigt hyfsat viktiga men inte på något sätt akuta eller problematiska på kort sikt.
Men jag klarar, av olika skäl, inte av kommunikationen som behövs för att göra det.
Telefon med 1177 är typ uteslutet och rörigt sjukhus är inte en miljö som förbättrar heller.
Jag har haft ett par rejäla om gångar med kristallsjuk och får känningar av det lite då och då.

Det är värst på morgonen. Jag kan vara rejält dålig på morgonen och sedan vara helt utan symptom resten av dagen.

Jag har inga karusellkänslor. mera av att världen inte är där jag trodde att den var. :D

Men - det är verkligen inte läge att självdiagnosticera nu! Ta hjälp av vården. Eller ta hjälp av någon som kan hjälpa dig till vården.
 
Någon som kan berätta lite vad det är som de behöver göra om de ska kolla en ev. TIA?

Man hittar bara TIA när man har symtom, med hjälp av kroppslig undersökning. Definitionsmässigt försvinner symtomen inom 24 timmar, om inte så är det en stroke.
 
Någon som känner igen och kan ge input om vad detta kan vara?

Jag höll på att trilla omkull flera gånger när jag var uppe på toa inatt. När jag väl vaknat och gått och stått lite mer och med piggare hjärna så inser jag att det inte var för att jag halvsov, utan det är något konstigt med balansen.
Jag upplever det inte som att jag är yr, snurrig eller vinglig.

Det är mest som att jag lutar mig och tappar balansen för att jag inte inser att jag lutar. Som om jag hade en felkalibrerad kompass och det som jag tror är rakt upp inte är det. Lättare att parera när jag fattat det och tänker på att vara försiktig.

Om jag reser mig, blundar eller gör någon rörelse där jag tappar omvärldskollen och går över på vad känslan säger intuitivt så är jag på gränsen till att falla omkull. Och reflexerna som brukar rädda en funkar inte som vanligt. Jag tror det är för att balansen inte ger normal varningssignal att jag håller på att tippa, utan det får jag liksom upptäcka med hjälp av andra sinnen.

Jag har haft kristallsjukan, och jag hade just inga problem med balansen alls, utan det var mer att allt snurrade. Som när man kliver av en karusell som man blivit lätt åksjuk av, men själva balansen (att man vinglar/lutar) var det inget fel på. Kunde gå rakt utan problem (men när jag var uppe så mådde jag bara illa och kändes som om jag skulle spy)

Stroke däremot kan göra så man tappar balansen, och just lutningen (man tror man går/sitter rakt, men gör det inte) är ett ganska vanligt tecken. Tycker absolut du ska kolla upp det!
 
Inga nya mediciner som kan ge sådana biverkningar?

När jag hade liknande symptom och ringde för att rådfråga 1177 skickade de ambulans och sa till mig att hålla mig stilla just för att det var tecken på stroke. Nu var det tack och lov inte det men du ska absolut kolla upp det där.
 
Det här var ju vältajmat...
Hade sysslat med mental förberedelse och skulle fråga om någon kunde ringa.
Då dör internet på både dator och telefon för resten av kvällen...

Så... alla symptom var borta innan kvällen var slut. Frågan om de fortfarande vill ha in mig då?
Men om någon vill ringa för att kolla med dem så kan ni få personuppgifter på PM.
 
Det här var ju vältajmat...
Hade sysslat med mental förberedelse och skulle fråga om någon kunde ringa.
Då dör internet på både dator och telefon för resten av kvällen...

Så... alla symptom var borta innan kvällen var slut. Frågan om de fortfarande vill ha in mig då?
Men om någon vill ringa för att kolla med dem så kan ni få personuppgifter på PM.
Internet och i viss mon telefonin krånglade för rätt många igår, men det kanske inte var det du åtsyftade.

Har någon hört av sig?
 
Jo, när jag väl fick kontakt med omvärlden igen så insåg jag det.

Nej.

Din beskrivning påminner mycket om hur det blev för min faster när hon fick en stroke för några år sedan. Hennes akuta symtom avtog snabbt (men hon var nog hjärntrött månader efteråt).

Kontakta sjukvården även om du inte känner några besvär längre.

Tydligen (fick min faster höra då i alla fall) har antal stroker ökat bland "yngre" kvinnor. Fast jag vet inte hur gammal eller ung du är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp