Konstig feber på 1,5 åring..

Provtagning kan de ju skicka en vidare för men undersökning (somatiskt status) har de mig veterligen inga möjligheter att skicka vidare till, annat än att hänvisa till vårdcentral eller akutmottagning vid behov. Så i @lilleknodd2 situation kan jag inte se det som en ersättning för undersökning på vårdcentralen.
Men det är väl bättre till att börja med än att vänta på VC, det verkar ju kunna ta tid. I detta fallet tycker jag att det är helgalet att uppmana till att vänta.
 
Både på skolan och förskolan där jag jobbar har massor varit sjuka på samma sätt på sista tiden. Lite förkylda och hostiga och feber till och från.
(Sen är det ganska vanligt bland små barn att feber återkommer kvällstid ett par dar.)

MEN, min son hade feber 3 dagar, feberfri 1,5 dag, sen pang 40 grader. Visade sig vara öroninflammation.
Så det kan vara bra att kolla så det inte blivit nåt som behöver antibiotika.
 
När mina barn har haft liknande symtom har det visat sig vara "tyst" öroninflammation samtliga gånger.

Menar du att de inte klagat över ont i öronen?

Jag åkte ju in med sonen vars feber kom tillbaka och blev helt paff när han hade dubbelsidig öroninflammation och inte sagt nåt.
Som gammalt öronbarn minns jag smärtan av öroninflammation än idag.

Och jag som sa till 1177 kvällen innan vi åkte in att "nä, han har inte ont nånstans, han är lika smärtkänslig som sin far så det hade jag vetat.." :angel:
 
Menar du att de inte klagat över ont i öronen?

Jag åkte ju in med sonen vars feber kom tillbaka och blev helt paff när han hade dubbelsidig öroninflammation och inte sagt nåt.
Som gammalt öronbarn minns jag smärtan av öroninflammation än idag.

Och jag som sa till 1177 kvällen innan vi åkte in att "nä, han har inte ont nånstans, han är lika smärtkänslig som sin far så det hade jag vetat.." :angel:
Precis. Ett av barnen var som liten ett klassiskt öronbarn. Han fick jätteont i öronen och blev knappt lindrad av smärtstillande. Men 20 minuter efter första dosen antibiotika slutade han att oja sig. Har väl aldrig varit med om ett barn som så villigt tog sin medicin från under två års ålder... Två av de andra barnen märktes det ingenting på, förutom då den (oftast) nattligt återkommande febern, förrän läkaren konstaterade öroninflammation.
 
Men det är väl bättre till att börja med än att vänta på VC, det verkar ju kunna ta tid. I detta fallet tycker jag att det är helgalet att uppmana till att vänta.
Förhoppningsvis räcker det ju att ringa direkt imorgon bitti, som de fått information om idag. Jag skulle mycket hellre vänta till imorgon och bli ordentligt undersökt än att nöja mig med bedömning via app idag. Förutsatt att barnet inte mår väldigt dåligt förstås, men då kan knappast app-läkaren göra så mycket ändå.
 
Men det är väl bättre till att börja med än att vänta på VC, det verkar ju kunna ta tid. I detta fallet tycker jag att det är helgalet att uppmana till att vänta.

Det är väl ingen som uppmuntrat till att vänta? TS ska ju ringa VC idag för att få en tid för läkarundersökning.
 
Både på skolan och förskolan där jag jobbar har massor varit sjuka på samma sätt på sista tiden. Lite förkylda och hostiga och feber till och från.
(Sen är det ganska vanligt bland små barn att feber återkommer kvällstid ett par dar.)

MEN, min son hade feber 3 dagar, feberfri 1,5 dag, sen pang 40 grader. Visade sig vara öroninflammation.
Så det kan vara bra att kolla så det inte blivit nåt som behöver antibiotika.

TS skriver ju att hon ska höra av sig till vårdcentralen idag.
 
Tack som frågar!
Tjejen har mått mycket bättre idag men åkte som sagt ändå på tiden.

Lite röd i ena örat, troligtvis har förkylningen börjat krypa upp i öronen men läkaren var åker på att det var Påväg att läka ut eftersom hon mådde bättre nu. Han var mycket noggrann och kollade båda hjärta, lungor, öron och hals samt tog blodprov för att kolla sänkan eftersom hon varit dålig så länge. Sänkan visade på infektion och han sa att det troligtvis är en väldigt kraftig förkylning - men jag skulle hålla koll på öronen och återkomma om hon blev sämre igen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 238
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 049
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 662
Senast: Lillefrun
·
Småbarn Alltså jag orkar inte!:arghh: Det känns som att förkylningarna bara avlöser varandra här hemma och jag är trött! Dottern på 1,5 år får...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp