Konstig i magen

S

Saril

Min hund är lite konstig i magen, och jag ska byta mat för jag tror det är matens fel. Men skulle vilja kolla med er här, om det är någon som har erfarenhet av det här problemet och vad det berodde på för er i så fall.

Grejen är i alla fall att han bajsar oftast ca 4 ggr/dag, och det skiljer sig väldigt mycket i konsistens... Ofta är det så att på morgonen är han jättehård i magen, får trycka som sjutton. Sen vid lunchpromenaden kan det vara alldeles löst och nästa promenad bajsar han normalt. Ibland kan samma korv vara både hård och lös :crazy: Det är inget jätteproblem, det är kanske ett par gånger i veckan bara som han bajsar löst, men jag blir ju lite fundersam i alla fall...

Sen är han ju unghund och det händer att han stoppar i sig diverse som han inte borde men sån koll har jag på honom så jag vet att hans konstiga bajs inte bara beror på det.

Tacksam för funderingar och tankar :)

Kan tillägga att han äter mestadels en blandning mellan Orijen och Carrier torrfoder.
 
Sv: Konstig i magen

När avmaskades hunden senast?

Inälvsparasiter ger effekt på avföringens konsisten. Oftast blir hunden lös i magen, men inte alltid...

/Swat
 
Sv: Konstig i magen

När avmaskades hunden senast?

Inälvsparasiter ger effekt på avföringens konsisten. Oftast blir hunden lös i magen, men inte alltid...

/Swat


Åh, det vet jag inte. Han flyttade hem till mig för tre månader sedan så förmodligen nån gång innan det. Får ta och köpa avmaskningsmedel, kanske det blir bättre då!
 
Sv: Konstig i magen

Att dom kan bli hårda i magen på morgonen kan väl till viss del bero på att det legat i tarmen längre då och att mer vätska sugits upp av tarmen? Bara min helt ovetenskapliga fundering, men så har jag upplevt det med mina ibland.

När min hane krånglade med maten och dels inte ville äta så bra, och dels var så där konstig i magen så bytte jag till ett bra färskfoder istället (Vom og Hundemat). Sedan dess har han både ätit, gått upp i vikt och varit bra i magen. Inga problem alls.
 
Sv: Konstig i magen

Att dom kan bli hårda i magen på morgonen kan väl till viss del bero på att det legat i tarmen längre då och att mer vätska sugits upp av tarmen? Bara min helt ovetenskapliga fundering, men så har jag upplevt det med mina ibland.

Det där har jag också funderat på. Om hunden bajsar flera gånger samma promenad är det oftast hårdast i början och blir lite mjukare sen.
Har dock inte märkt någon skillnad mellan morgon och kväll.
 
Sv: Konstig i magen

Att dom kan bli hårda i magen på morgonen kan väl till viss del bero på att det legat i tarmen längre då och att mer vätska sugits upp av tarmen? Bara min helt ovetenskapliga fundering, men så har jag upplevt det med mina ibland.

När min hane krånglade med maten och dels inte ville äta så bra, och dels var så där konstig i magen så bytte jag till ett bra färskfoder istället (Vom og Hundemat). Sedan dess har han både ätit, gått upp i vikt och varit bra i magen. Inga problem alls.

Det du skrivit i första stycket tror jag absolut kan stämma. Har funderat på det jag med, att fler har upplevt samma gör det ju lite mer troligt ;)

Jag önskar verkligen att jag kunde ge färskfoder, och i och för sig skulle jag kunna göra det i dagsläget. Men till hösten flyttar jag till en studentlägenhet på 19 kvm med minifrys så kommer inte få plats med hundmat däri tyvärr. Så känns dumt om jag skulle byta nu och sen vara tvungen att byta igen om ett par månader. Men annars hade jag utan tvekan bytt till färskfoder eller BARF för det tycker hunden min är sååå mycket godare än torrfoder! Burkmat blir så dyrt i längden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 559
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 052
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp